در حالی كه مطابق برنامه چهارم و پنجم توسعه باید تبلیغات مواد آسیب‌رسان به سلامت ممنوع شود اما ...

روی كبد 40 درصد ایرانی‌ها یک وجب روغن نشسته است

سلامت نیوز:در حالی كه مطابق برنامه چهارم و پنجم توسعه باید تبلیغات مواد آسیب‌رسان به سلامت ممنوع شود اما ...

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، در حالی كه مطابق برنامه چهارم و پنجم توسعه باید تبلیغات مواد آسیب‌رسان به سلامت ممنوع شود اما این قانون همچنان اجرایی نمی‌شود و در وقت اضافه برنامه پنجم تا تصویب برنامه ششم توسعه هم با نگاهی به رسانه‌ها و در و دیوار شهر و بیلبوردهای تبلیغاتی می‌توان متوجه شد قرار هم نیست مواد آسیب‌رسان به سلامت دیگر تبلیغ نشوند یا تبلیغ‌شان محدود شود.

در كنار این بسیاری از مناطق شهرها و به خصوص اماكن گردشی و تفریحی با رستوران‌های زنجیره‌ای و غیرزنجیره‌ای عرضه مواد غذایی آماده غرق شده‌اند. نتیجه همه این تدابیر اما چرب شدن كبد حدود 40 درصد از مردم كشورمان است و آمار 30 درصدی كودكان چاق هشدار می‌دهد این بیماری آینده این كودكان را هدف گرفته است.


حتی برای تأسیس داروخانه‌ها باید بر اساس جمعیت محل تأسیس، فواصلی رعایت شود و در خارج از این فواصل اجازه تأسیس داروخانه جدید داده نمی‌شود. در برابر این اما كافی است تا به میادین اصلی شهر و نقاطی كه به عنوان مركز تفریحی به حساب می‌آید سری بزنید. در چنین مكان‌هایی انواع و اقسام رستوران‌ها و فست‌فودها با كمترین فاصله ممكن قدم به قدم چیده شده‌اند تا با راهكارهای مختلف از عروسك‌های آدمكی گرفته تا رنگ و طراحی و دكوراسیون، عابرانی را كه از كنارشان رد می‌شوند به خوردن این غذاهای مضر تشویق كنند. مصرف زیاد غذاهای آماده در كنار كم‌تحركی و مصرف نكردن سبزیجات و میوه‌ها اما موجب افزایش وزن، ‌چاقی و بروز بیماری‌های مرتبط با آن نظیر كبد چرب شده است. میزان ابتلا به این بیماری هم كم نیست. بنا به تأكید مهران زمان‌زاده، متخصص بیماری‌های غدد پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰ درصد ایرانیان مبتلا به كبد چرب هستند.

 كبدی با یك وجب روغن !

به گفته دكتر زمان‌زاده كبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و به عبارتی، مسئول رد كردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی‌های مصرف‌شده از صافی به شمار می‌رود.


وی با اشاره به اینكه كبد فاكتورهای مضر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورت بدون ضرر وارد سیستم‌های دیگر بدن می‌كند، می‌افزاید: كبد به طور طبیعی، خود را با  سلول‌هایی ترمیم و پاكسازی می‌كند، ولی اگر فاكتورهای منفی واردشده زیاد باشد، در كار آن اختلال رخ خواهد داد.


بنا به تأكید این متخصص بیماری‌های غدد، ‌وجود چربی در كبد هر انسانی طبیعی است، اما اگر كبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد، كبد چرب نامیده می‌شود و این بیماری یك موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می‌كند.


زمان‌زاده با بیان اینكه اصولاً كبد چرب در ابتدا هیچ علائم هشداردهنده‌ای ندارد، تصریح می‌كند: می‌توان گفت حدود 40 درصد ایرانیان مبتلا به كبد چرب هستند و این هشدار بزرگی برای مردم محسوب می‌شود.

 آنچه كبد را چرب می‌كند

دكتر سید مؤید علویان، فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و كبد درباره چرایی چرب شدن كبد می‌گوید: در اكثر موارد چاقی، اختلال در چربی‌های خون و كم‌تحركی از علل كبد چرب است، اما موارد دیگری مانند بیماری دیابت، مصرف مشروبات الكلی، بدغذایی و سوءتغذیه، مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدتشنج و بیماری‌های مزمن نیز در بروز كبد چرب مؤثرند.

از طرفی كبد نقش مهمی در سوخت‌وساز و شكستن چربی‌ها در بدن دارد. حال در صورت بروز اختلال در آن، چربی در كبد رسوب می‌كند و موجب ایجاد كبد چرب می‌شود. در عین حال تجمع چربی در كبد، نتیجه اختلال در یكی از چرخه‌های گردشی بین سلول‌های كبد و بافت‌های چربی حاصل می‌شود.


وی مصرف الكل، چاقی، دیابت قندی و بالا بودن چربی‌های خون، عمل جراحی روده و كاهش سریع وزن، سوء جذب پروتئین و كالری، بیماری‌های التهابی كبد مانند هپاتیت سی، كبد چرب حاملگی، مسمومیت با مواد سمی مانند تتراكلریدكربن، تری‌كبرواتیلن، فسفر و فیالوریدین، مصرف برخی داروها مانند تتراسیكلین، اسید والپروئیك، آمیودارون و تركیبات كورتن‌دار را از علل و بیماری‌های همراه با كبد چرب می‌داند.

 كبد چرب در كمین كودكان

شاید خیلی از ما تصور كنیم كودكان هر چه بخورند و هر قدر بخورند، دچار مشكلات و بیماری‌ها نمی‌شوند. این در حالی است كه كودكان امروز نه فقط مشتری‌های پر و پا قرص انواع فست‌فودها و خوراكی‌های مضر هستند بلكه بسیار كم‌تحرك شده‌اند و به جای دویدن و بازی‌های حركتی همراه با دوستان و هم‌سالانشان هم بازی‌های مجازی دارند و روزشان را پای تبلت و موبایل و با بازی‌های كامپیوتری آنلاین و آفلاین شب می‌كنند. همین خوراك بد و دوری از تحرك و ورزش موجب شده بچه‌ها هم برخی بیماری‌های بزرگسالان و پیران را تجربه كنند.


دكتر علویان هم در این باره می‌گوید: همه فكر می‌كنند كه فشار خون بالا، دیابت قندی و كبد چرب خاص بزرگسالان است. این در حالی است كه این عوارض در نتیجه وجود سندرم متابولیك از سال‌ها قبل است. متأسفانه بزرگسالان توجه كافی به سلامت كودكان خود ندارند و به راحتی غذاهای آماده (FAST FOOD)، پفك و تنقلات غیرسالم را در اختیار كودكان خود قرار می‌دهند. ریشه بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، دیابت قندی و كبد چرب در بزرگسالی، در سنین كودكی است.

بنابراین باید همانطور كه برای آینده فرزندان‌مان سرمایه‌گذاری می‌كنیم، به فكر سلامت و اصلاح رفتار تغذیه‌ای آنان نیز باشیم و آنها را به جای صرف وقت طولانی برای بازی‌های كامپیوتری به تحرك بیشتر تشویق كنیم.
 
تپل‌های كوچك 30 درصد شده‌اند

مسئول واحد اپیدمیولوژی پژوهشكده غدد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هم در این‌باره با تأكید بر كاهش تحرك و فعالیت بدنی در كودكان می‌افزاید: مصرف غذاهای آماده (فست‌فود) و تنقلات چاق كننده بر روند شتاب چاقی كودكان در كشور افزوده است به طوری كه حدود 30 درصد كودكان چاق هستند. بنا به تأكید وی وزارت بهداشت و مراكز تحقیقاتی و دستگاه‌های مسئول دیگر باید برای كاهش چاقی كودكان و تغییر ذائقه و سبك زندگی آنان فكر جدی بكنند، در غیر این صورت نسل آینده ایران با معضلات و بیماری‌های زیادی مواجه می‌شود.
 
 بیماری سخت با پیشگیری آسان

بیماری كبد چرب و دیگر بیماری‌هایی كه با كم‌تحركی و مصرف غذاهای آماده در كمین ما نشسته‌اند سخت و پر دردسرند اما راه‌حل پیشگیری از آنها آسان است. زمان‌زاده درباره راهكار مواجهه با این بیماری می‌گوید: برای جلوگیری از چاقی و بیماری قلبی در افراد دیابتی، این بیماران باید زمان استراحت خود مقابل تلویزیون را كم كنند چراكه ارتباط زیادی مقابل نشستن مقابل تلویزیون و چاقی وجود دارد. همچنین غذاهای خود را در منزل آماده كرده و از مصرف غذاهای فست‌فود خودداری كنند، چراكه اصولاً غذاهای خانگی كم‌انرژی‌تر و متعادل‌تر هستند. همچنین باید میوه، سبزی و غلات كامل بیشتری مصرف كرد.

علویان هم معتقد است مصرف چربی‌های خوب مانند اسیدهای چرب اشباع نشده در روغن زیتون و آجیل، می‌تواند چربی‌های اشباع شده گوشت‌ها یا در برخی غذا‌ها را از بین ببرد. منابع دیگر چربی‌های خوب مانند اسیدهای چرب ماهی و روغن آن، بدن را در برابر چربی‌های مضر محافظت می‌كند. استفاده از ماست كم چرب یا پروبیوتیك هم توصیه دیگری است كه می‌تواند به سلامتی ما كمك كند. به همین سادگی!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha