كارشناس مسؤول تغذیه مركز بهداشت استان یزد گفت: مصرف مكرر غذاهای آماده و فست فودها می‌تواند زمینه را برای بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم كرده و كودكان را نیز با عادات غذایی ناسالم هر چه بیشتر به سمت مصرف اینگونه غذاها سوق دهد.

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: فست فودها یا غذاهای آماده غذاهایی نظیر پیتزا، ساندویچ های سرد و گرم، سوسیس، كالباس و ... هستند كه بیشتر این غذاها از نظر محتوای كالری، چربی، قند و نمك بسیار بالاتر از حد استاندارد قرار دارند.

وی گفت: از آنجایی ‌كه این غذاها عمدتا به شكل سرخ كردنی و با مصرف روغن زیاد تهیه می‌شوند، علاوه بر كالری زیاد می‌توانند به علت مصرف روغن‌های نامناسب با اسیدهای چرب اشباع و ترانس بالا زمینه بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز در فرد ایجاد كرده و سلامت فرد را به خطر بیاندازند.

كارشناس مسؤول تغذیه مركز بهداشت استان یزد در خصوص مصرف فست فودها برای كودكان، اظهار كرد: استفاده از این غذاها در كودكان، عادات ناسالم غذایی را به دنبال دارد و به دلیل استفاده زیاد از طعم دهنده‌ها و یا مواد قندی و نمك‌های طعام ذائقه كودكان را تغییر داده و آنها را به سمت مصرف هرچه بیشتر غذاهای آماده سوق می‌دهد.

نقیایی تصریح كرد: وجود مشكلات بهداشتی در تهیه مواد اولیه فست فودها از بحث‌های دیگری است كه می‌تواند سبب بیماری در افراد شود و این مشكلات بهداشتی خصوصا در ایام گرم تر سال با شیوع بیشتری موجب بروز بیماری‌های گوارشی در فرد مصرف كننده می‌شود.

وی گفت: از طرف دیگر در صورتی‌كه نظارت مناسب بر مواد اولیه این غذاها وجود داشته باشد و از تركیبات مناسب در تهیه این غذاها استفاده شود، می‌تواند تامین كننده خوبی از مواد غذایی برای افراد باشد. به عنوان مثال تهیه پیتزا یا ساندویچ‌های خانگی با مواد كاملا بهداشتی و مغزی می‌تواند غذایی سالم و مناسب باشد.

نقیایی اضافه كرد: نكته كلی در مصرف این قبیل غذاها، علاوه بر اطمینان از مواد اولیه بهداشتی و سالم، رعایت تعداد دفعات مصرف فست فودهاست چرا كه استفاده مكرر آنها منجر به چاقی، اضافه وزن و مشكلات ناشی از آن همچون فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی و ... می‌شود.

این كارشناس تغذیه در ادامه در خصوص افزایش مصرف این غذاها در كشور و استان اشاره كرد و گفت: متاسفانه تعداد مركز عرضه این غذاها در كشور و استان یزد روز به روز رو به افزایش است كه نیاز به نظارتهای بیشتر را نشان می‌دهد.

وی گفت: ‌اصلی‌ترین نوع نظارت بر عهده مراكز بهداشت است كه از نظر وضعیت بهداشتی و محیطی مراكز تهیه فست فودها و غذاهای آماده را مورد بررسی قرار دهند و در صورتی‌ كه مواد غذایی بدون مجوز بهداشت در تهیه غذاها استفاده شوند اجازه فعالیت به مركز تهیه اینگونه غذاها نمی‌دهند و این به تنهایی كافی نیست چرا كه بسیاری از مواد غذایی دارای پروانه ساخت نیز از نظر تغذیه‌ای مناسب نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha