رئیس انجمن اپتومتری ایران با بیان این که 25 تا 30 درصد کودکان ایرانی مبتلا به عیوب انکساری چشم و نیازمند استفاده از عینک هستند، از احتمال افزایش کودکان مبتلا در سال های آتی خبر داد.

ابتلای 30 درصد کودکان ایرانی به عیوب انکساری چشم

سلامت نیوز: رئیس انجمن اپتومتری ایران با بیان این که 25 تا 30 درصد کودکان ایرانی مبتلا به عیوب انکساری چشم و نیازمند استفاده از عینک هستند، از احتمال افزایش کودکان مبتلا در سال های آتی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر علی میرزاجانی روز شنبه در نشست خبری نوزدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران افزود: یکی از دلایل این میزان شیوع عیوب انکساری، استفاه بی رویه از رایانه، تبلیت، تلفن همراه و انجام بازی های رایانه ای به ویژه در طولانی مدت است که علاوه بر قرمزی و سوزش چشم ها سبب نزدیک بینی در کودکان و حتی بزرگسالان می شود.


وی ادامه داد: با استفاده بی رویه از این وسایل در طولانی مدت که معمولا با نگاه کردن طولانی مدت به نزدیک و بدون نگاه به فاصله دور همراه است، احتمال دارد نرخ عیوب انکساری در بین کودکان در سال های آینده بیشتر شود بنابراین لازم است والدین کودکان را به بازی های دیگر تشویق کنند و میزان استفاده از بازی های رایانه ای و تبلت و رایانه را به نیم ساعت در روز کاهش دهند.

**ضرورت نظارت بیشتر وزارت بهداشت بر مراکز ساخت عینک
میرزاجانی همچنین با انتقاد از نبود نظارت دقیق بر مراکز ساخت عینک های طبی، خواستار نظارت بیشتر وزارت بهداشت در این زمینه به منظور پیشگیری از آسیب های چشمی در جامعه شد.


وی اظهار کرد: در حال حاضر افراد و مراکزی که فاقد صلاحیت هستند، در زمینه تجویز و ساخت عدسی های تماسی و عینک های طبی و آفتابی مشغول فعالیت هستند، این در حالی است که این موارد در حیطه کاری اپتومتریست ها و چشم پزشکان است و باید از سوی این افراد تجویز شود.


وی یاداور شد: علاوه بر عینک سازی که مجوز ساخت عینک ندارد، در سالن های آرایشی و خرازی ها نیز عینک طبی و لنز تماسی و حتی طبی به فروش می رسند .
میرزاجانی افزود: جنس و موادی که برای لنزهای تماسی تجویز می شود، باید به گونه ای باشند که بتوانند اکسیژن کافی را به چشم ها برسانند اما لنزهای که از مجازی غیرقانونی تجویز می شوند، ویژگی های اپتیکی مورد نیاز را ندارند و اکسیژن کافی به چشم ها نمی رسانند به همین خاطر سبب وارد شدن آسیب به قرینه چشم شوند که ممکن است در مواردی غیر قابل علاج باشند و حتی منجر به نابینایی چشم ها شوند.


وی گفت: از سال 1376 در قانون مجلس شورای اسلامی، ساخت عینک طبی به عنوان یک حرفه وابسته به پزشکی شناخته و تمام مسئولیت رسیدگی به پرونده ها برعهده وزارت بهداشت گذاشته شد اما به دلیل دخالت عینک سازهای تجربی، وزارت صنعت، معدن و تجارت پارسال اعلام کرد که ساخت عینک را در بین مشاغل فنی و تخصصی که نیاز به گذراندن دوره برای کسب جواز دارند، گنجانده است.


میرزاجانی این اقدام وزارت صنعت را مغایر قانون دانست و افزود:د ر حال حاضر دو هزار و 500 اپتومتریست در کشور هستند که حتی برخی از آنها بیکارند؛ با این حال از سال 1383 تاکنون سه هزار واحد غیرقانونی ساخت عینک نیز در سراسر کشور ایجاد شده است که بیشتر آنها مجوزی برای فروش عینک آفتابی می گیرند اما بعد عینک و لنز می فروشند و حتی نمره آن را نیز تجویز می کنند.
وی گفت: وزارت صنعت برای این گونه مراکز مجوز خرده فروشی عینک، لنز و عینک آفتابی صادر می کند و آنها با همین مجوز، اقدامات پزشکی انجام می دهند که غیرقانونی است.


رئیس انجمن اپتومتری ایران با انتقاد از این که مسایل تجاری (مارکتینگ) عینک از مسایل علمی در کشور ما قوی تر است، افزود: در این مراکز دستگاه های متفرقه و بعضا نامعتبری هستند که نتایج حاصل از آنها برای دریافت نمره عینک و مشکلات بینایی قابل اعتماد نیست؛ به عنوان نمونه دستگاه هایی اخیرا در برخی از این مراکز گذاشته شده است که تصویر کل صورت را می گیرد و برای بازاریابی و جلب توجه مردم استفاده می شود اما در هیچ یک از منابع علمی برای تجویز نمره عینک نیازی به این وسایل نیست.


وی در مورد شرایطی که در سایر کشورها در مورد جایگاه اپتومتریست ها وجود دارد، گفت: در برخی کشورها فقط چشم پزشک و اپتومتریست هستند و موردی به نام عینک ساز وجود ندارد و تمام مسایل و مشکلات مربوط به چشم توسط این دو گروه تخصصی بررسی می شود.
میرزاجانی ادامه داد: در حال حاضر هزار و 800 مرکز معتبر به صورت خصوصی تمام خدمات عینک و لنز را در سراسر کشور ارایه می دهند که مردم با شناسایی این مراکز می توانند به آنها مراجعه و خدمات تخصصی و صحیح را دریافت کنند.


وی در مورد آموزش رشته اپتومتری در ایران نیز گفت: تعداد اعضای هیات علمی اپتومتری در دانشگاه های کشور 15 نفر هستند و این رشته در چهار دانشگاه علوم پزشکی ایران، مشهد، شهید بهشتی و زاهدان تدریس می شود و سالانه 100 نفر به تعداد فارغ التحصیلان این رشته در کشور افزوده می شود.

** نوزدهمین کنگره سراسری انجمن اپتومتری ایران
میرزاجانی در مورد کنگره نوزدهم اپتومتری گفت: این کنگره با محورهایی همچون تجویز عینک در کودکان، انحرافات چشمی در کودکان، کم بینایی و مشکلات بینایی در سالمندان، عدسی ها، ساخت عینک های طبی و فیت عینک و عدسی های تماسی برگزار می شود.


وی زمان برگزاری این کنگره را 20 تا 22 مردادماه جاری در سالن همایش های رازی عنوان کرد و افزود: بیش از 100 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارایه شده است که از این تعداد حدود 50 مقاله به صورت سخنرانی و تعدادی نیز به صورت پوستر ارایه می شوند.


وی با بیان این که دو کارگاه با موضوعات شبیه سازی تصاویر شبکیه و تراش و تعمیر عینک نیز در این کنگره برگزار می شود؛ ادامه داد: پس از تعمیر، عینک باید توسط اپتومتریستی که مسئول فنی عینک سازی است، بررسی شود زیرا ممکن است کانون عدسی های عینک پس از تعمیر از حالت اولیه خارج شوند و در صورت بررسی نشدن برای سیستم بینایی بیماران مشکلاتی را ایجاد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha