مشداخ، یکی از مناطق ماسه‌ای منحصربه‌فرد، با وسعت 60 هزار هکتار در غرب خوزستان بین شهرهای بستان و عبدالخان است که از سال 1390 به منطقه حفاظت‌شده ارتقا یافت. در این منطقه نوعی آهوی منحصربه‌فردی به نام «ریم» زندگی می‌کند. این آهوی بومی منطقه کرخه و میسان است.

شکارچیان خارجی در کمین «ریم»

سلامت نیوز:مشداخ، یکی از مناطق ماسه‌ای منحصربه‌فرد، با وسعت 60 هزار هکتار در غرب خوزستان بین شهرهای بستان و عبدالخان است که از سال 1390 به منطقه حفاظت‌شده ارتقا یافت. در این منطقه نوعی آهوی منحصربه‌فردی به نام «ریم» زندگی می‌کند. این آهوی بومی منطقه کرخه و میسان است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، وسعت قلمرو آن از مشداخ و بستان تا دچه «دشت عباس»، ایلام و عراق است و این شاخص‌ها باعث شده که مورد حمایت قرار بگیرد. از ویژگی‌های ظاهری این آهو ناپیدا بودن گواتر آن و راست بودن گردن این آهو بر خلاف سایر گونه‌ها که از گردن‌های کمان دارند، است.


به دلیل کاهش روزافزون جمعیت آهو در کل گستره پراکندگی آن در جهان، این گونه در رده «نزدیک به تهدید» در سال 2003 به رده «آسیب‌پذیر» در طبقه‌بندی سال 2006 اتحادیه جهانی حفاظت طبیعت (IUCN) انتقال یافته است.


مرتضی عبیداوی، دبیر تشکل مردمی (موسسه) حیات آبی خوزستان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» وضعیت این ‌گونه نادر جانوری و تهدیدهایی که زندگی آنها را تهدید می‌کند، این‌گونه توضیح داد: «جمعیت آهوان کمیاب ریم، نادر و منحصربه‌فرد برای محیط‌زیست ناشناخته و آمار دقیقی از آنها وجود نداشته و از لحاظ ژنتیکی از گذشته تا امروز و با توجه به پیشرفت علمی و بررسی‌ها نیز شناسایی نشده است. این نوع آهو از لحاظ ژنی نوعی جدید و تنها آهویی است که در زیستگاه طبیعی و اصلی خود زندگی می‌کند، لذا فعالان محیط‌زیست پیشنهاد شناخت و تحقیقات ژنتیکی و رفتاری از گونه مزبور را اجرایی کرده‌اند.»

  ورود دام‌ها به محل زندگی «ریم»
او با اشاره به اینکه حیات و نسل این حیوان از دو بعد در معرض تهدید است، می‌گوید: «بارندگی‌های اخیر سبب سرسبز شدن منطقه ماسه‌زار منطقه به اصطلاح حفاظت‌شده مشداخ شد و متاسفانه دامداران برای چرای دام، آن هم در منطقه حفاظت‌شده جایی که آهوی ریم زیست می‌کند، ساکن و مستقر شده‌اند که طبق قانون محیط‌زیست تخریب اکوسیستم تخلف محسوب می‌شود.»


عبیداوی ادامه داد: «این مساله سبب شده تا غزال ریم راهی جز مهاجرت به مناطق خالی از سکنه (نقاط مرزی عراق) نداشته باشد و همین تغییر زیستگاه سبب شد که این حیوان مورد هجوم وسیع شکارچیان عراقی قرار گیرند.»


دبیر تشکل مردمی حیات آبی خوزستان با اشاره به اینکه تصاویر متعددی از اظهار افتخارات شکارچیان عراقی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، می‌افزاید: «انتشار این عکس‌ها جاذبه‌ای برای سایر شکارچیان دیگر فراهم کرد و بسیاری از شکارچیان عراقی از استان‌های دیگر برای شکار ریم به شهرهای مرزی بیایند.»
او تاکید می‌کند: «مشخص شدن محل تردد ریم و ازدیاد شکارچیان غیر مجاز عراقی سبب شده که اکنون کمتر از ۲۰ راس غزال باقی بماند.»

  کانال‌های آبرسانی بلای جان ریم
سال گذشته در اثر سقوط تعداد خیلی زیادی از جمعیت این آهوی کمیاب در کانال‌های پای پل کرخه (کانال آبرسانی‌ ام‌الدبس) جان خود را از دست دادند.
عبیداوی تاکید می‌کند: «احداث این کانال آبرسانی به طول    107کیلومتر از سد تنظیمی کرخه برای شبکه کرخه و طرح آبرسانی غدیر که در دهه 80 احداث شد، منطقه حفاظت‌شده مشداخ و زیستگاه حیات وحش و آن را به دو قسمت تقسیم کرد.»


او با اشاره به اینکه این کانال نه تنها برای حیات‌وحش منحصربه‌فرد منطقه، بلکه برای انسان نیز با توجه به شیب زیاد آن می‌تواند خطرناک باشد، ادامه می‌دهد: «آهوها برای چرا و دستیابی به غذا، از آن دست کانال و از روی پل‌هایی که روی آن تعبیه شده‌اند، عبور می‌کنند و مشکلات ساخت این کانال‌ها نابودی آنها را رقم می‌زند.»


این در حالی است که محیط‌زیست خوزستان در سه سال گذشته جهت حفظ و جلوگیری از نابودی حیات وحش منطقه به‌خصوص آهوی ریم، قوچ، میش عملکرد مثبتی نشان نداده و راهکارهای اجرایی و عملی جهت حل معضل غرق شدن و سقوط آهوان به کانال که بنا به گفته معاون سازمان محیط‌زیست خوزستان فاقد مجوز از محیط‌زیست و غیر مجاز است، اعمال نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha