22 تیرماه سالجاری وزارت بهداشت با هدف ارتقاء خدمات رسانی در حیطه فرآورده های طبیعی و سنتی آیین نامه تاسیس داروخانه های طبیعی و سنتی را ابلاغ کرد. موضوعی که موجب اعتراض داروسازان شد. این اعتراضات تا آنجا پیش رفت که روز گذشته تعدادی از داروسازان کشور در اعتراض به این موضوع مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

درد دارو!

سلامت نیوز: 22 تیرماه سالجاری وزارت بهداشت با هدف ارتقاء خدمات رسانی در حیطه فرآورده های طبیعی و سنتی  آیین نامه تاسیس داروخانه های طبیعی و سنتی را ابلاغ کرد. موضوعی که موجب اعتراض داروسازان شد. این اعتراضات تا آنجا پیش رفت که روز گذشته تعدادی از داروسازان کشور در اعتراض به این موضوع مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.


سهم 2 درصدی عطاری ها از بازار 12 میلیاردی دارو های گیاهی
 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، در ایران 8 هزار گونه گیاهی می‌روید که 2هزار و 300 نوع از آن ها خاصیت دارویی دارد. حدود صد کارخانه فراوری گیاهان دارویی در حال حاضر در سطح کشور فعال است اما هیچ شرکت و کارخانه‌ای که از لحاظ علمی و بهداشتی گیاهان دارویی را فراوری کند وجود ندارد.
شورای انقلاب فرهنگی در راستای احیا و ساماندهی گیاهان دارویی، صادرات گیاهان دارویی و در آمد زایی آن در کشور
مصوبه ای را تصویب کرد که به گفته بسیاری از داروسازان این مصوبه به معنای تاسیس داروخانه های گیاهی بود و موجب نگرانی بسیاری از آنها شد. به گفته محمد کاظم‌پور کاظمی ، نائب رئیس انجمن داروسازان ایران برخی افراد برای تامین منافع خود آیین نامه تاسیس داروخانه گیاهی را نوشتند و برای اجرای آن و به وجود آوردن داروخانه های زنجیره ای عجله دارند.


این در حالی است که در بند 14 مصوبه شورای انقلاب فرهنگی به صراحت به ساماندهی عطاری ها اشاره شده است اما عطاری ها تنها 2 درصد از بازار 12 میلیاردی داروهای گیاهی کشور را به دست دارند. کاهش توجه مسوولان به بخش عطاری ها در کشور باعث افزایش خرید و فروش مواد قاچاق دارویی شده است که موجب شده عطاری به فروش ترامادول و متادون و سایر قرص های غیرمجاز روی آوردند.


کاظم پور با تایید این موضوع می گوید، همکاران ما در جلسه هایی که با رییس سازمان غذا و مدیر کل داروهای سنتی داشته‌اند تقاضای سامان دهی عطاری ها را داشته اند که متاسفانه در آیین نامه نه تنها اشاره‌ای به سامان‌دهی عطاری‌ها نشده بلکه تاسیس داروخانه‌های گیاهی مشکل را بزرگتر خواهد کرد.
اما طرحی که از آن صحبت شده است موجب اعتراضات داروسازان زیادی شده است. اعتراضی که یکی از محور های آن "دور زدن قانون توسط داروخانه های گیاهی است به طوری که این داروخانه ها به راحتی داروهای شیمیایی را وارد داروخانه کرده و عرضه می کنند که همین موضوع باعث ایجاد دو دستگی و سردرگمی متقاضی و بیماران خواهد شد."


از اهمال در ماده 3 قانون کسب و کار تا مشکلات عطاری ها
روز گذشته داروسازان کشور در تجمعی مقابل وزارت بهداشت به اعتراض پرداختند، این داروسازان بیانیه ای را منتشر کردند که در آن به آیین نامه تاسیس داروخانه های طبیعی و سنتی که در تیرماه ابلاغ شده بود اعتراض کردند.


پس از اینکه جلسه نمایندگان داروسازان با مدیران سازمان غذا و دارو درباره موضوع تاسیس داروخانه‌های گیاهی به نتیجه نرسید، نمایندگان جامعه داروسازی سراسر کشور اعم از انجمن داروسازان ایران، انجمن علمی داروسازان ایران، انجمن داروسازی بالینی ایران، انجمن متخصصین علوم دارویی ایران، نمایندگان مجمع عمومی انجمن داروسازان، انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران، نمایندگان داروسازان در شورای عالی نظام پزشکی کشور، انجمن متخصصین فارماکوگنوزی ایران و نمایندگان داروسازان در سندیکاهای تولید کنندگان و واردکنندگان دارو و نیز جمعی از دانشجویان داروسازی کشور بیانیه مشترکی را صادر کرده و از وزیر بهداشت خواستار ابطال آیین نامه مذکور شدند.


در بخشی از این بیانیه آمده است: «در طول قرن ها، داروسازان با استفاده مواد طبیعی گیاهی، جانوری و معدنی، داروهای مورد نیاز برای درمان بیماران را با روش های سنتی تهیه می کردند که این دلیل بقای نسل بشر تاکنون می باشد. امروزه نیز داروخانه های کشور ما، با ارائه قریب به 500 نوع فرآورده گیاهی حاوی مواد موثره عصاره یا اسانس طبیعی، پاسخگوی نیاز مردم به فرآورده های گیاهی مورد تائید وزارت بهداشت می باشند و داروسازان نیز با کسب علوم فارماکوگنوزی و مفردات پزشکی در طول تحصیل دانش داروسازی، با صلاحیت ترین افراد برای ارایه این محصولات و خدمات در جامعه قلمداد می شوند.»


در این بیانیه با استناد به ماده 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار که در سال 90 به تصویب رسید، به این موضوع پرداخته شد که برای ابلاغ ضوابط و آئین نامه ها نظر تشکل های صنفی و اقتصادی مورد توجه قرار نگرفت و از تشکل های علمی و صنفی داروسازی نظر خواهی انجام نشد.


در ادامه با اشاره به این موضوع که تاسیس داروخانه های سنتی موجب ایجاد مشکلات اقتصادی برای عطاری ها که سال ها در این عرصه فعالیت کردند، می شود.


در این بیانیه آمده است: «همانطور که امروز قاطبه داروخانه های کشور، با امکان ارائه داروهای شیمیایی و طبیعی با مشکلات اقتصادی فراوانی دست به گریبانند. لذا در آینده ممانعت از عرضه داروهای گیاهی در داروخانه های فعلی و همینطور افزایش فهرست داروهای قابل عرضه در داروخانه های سنتی به داروهایی که به هر نحو منشاء طبیعی دارند (حدود 25 درصد از داروهای مدرن) بسیار محتمل می باشد.»


از نکات قابل توجه در بیاینه داروسازان کشور، اشاره به موضوع حضور داروهای طبیعی و سنتی در کنار یکدیگر است به
گونه ای که تمام داروهایی که منشاء، گیاهی، جانوری، معدنی و میکروارگانیسم دارند را شامل می شود.


«از سویی دیگر با قراردادن مشوق هایی مانند قابلیت تبدیل داروخانه های سنتی به داروخانه های فعلی، انگیزه اصلی از تاسیس این داروخانه ها زیر سوال می رود! البته سوال های متعددی در رابطه با این آئین نامه وجود دارد مانند این که در کجای مراجع طب سنتی دنیا، داروی سنتی ترزیقی وجود دارد که در این آئین نامه پیش بینی شده است؟! لذا داروسازان کشور با اعتقاد به اشکالات بنیادین در هدف و انگیزه ایجاد این نوع داروخانه ها و ایمان به نبود هر گونه منافع برای نظام سلامت و مردم، با تاسیس هر نوع داروخانه جدید تحت عنوان داروخانه طبیعی و سنتی مخالف اند و آن را در کوتاه مدت و بلند مدت، به ضرر منافع ملی و مصالح بیماران می دانند.»


این در حالی است که در 10 سال اخیر، سهم داروخانه های خصوصی در فروش دارو از 74 درصد به 49 درصد کاهش پیدا کرده است. این موضوع باعث شده است که این داروخانه ها در ضعیف ترین موقعیت خود در 30 سال اخیر قرار گیرند.
در ادامه این بیانیه از وزیر بهداشت خواسته شده است: « بدیهی است داروخانه های کشور همانگونه که تاکنون وظیفه عرضه فرآورده های دارویی گیاهی را بر عهده داشته اند، در صورت اصلاح آئین نامه فعلی داروخانه ها، با اختصاص بخش معینی در داروخانه، به ارائه گیاهان دارویی و محصولات طبیعی و سنتی مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت خواهند پرداخت تا برابر سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، هیچ مشکلی در دسترسی مردم به داروهای طبیعی و سنتی ایجاد نشود.»


باید به حرف های معترضان گوش داد
رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو در واکنش به اعتراض های انجام شده با اشاره به این موضوع که تاسیس داروخانه‌های سنتی تهدیدی برای داروخانه‌های کشور نیست، گفت: «ابلاغ آئین نامه «تاسیس داروخانه‌های طبیعی و سنتی» اولین بار حدود 17 سال پیش و در سال 77 مطرح و برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد.»


وی در پاسخ به این موضوع که تاسیس داروخانه های سنتی منجر به برهم ریختن نظام داروخانه های می شود، گفت: «چنین چیزی امکان ندارد؛ یعنی نگرانی ای است که بیش از حد بزرگ شده است. البته داروسازان حق دارند که نظرات‌شان را بگویند و ما هم با انجمن داروسازان در ارتباط هستیم و نظرات‌شان را می‌دانیم و فکر می‌کنم که تاکنون نیز وزارت بهداشت نشان داده است که به نظرات صنف داروسازان بی‌توجه نبوده است.»


هرچند دیناروند، معاون وزیر بهداشت اطمینان خاطر می دهد که آیین نامه نوشته شده هیچ آسیبی را متوجه داروسازی کشور نخواهد کرد اما به گفته وی باید به حرف های معترضان گوش داد. این درحالی است که آیین نامه مورد نظر بارها توسط وزارت بهداشت پیگیری شده است اما هیچگاه به مرحله اجرا در نیامده و در حال حاضر نیز به طور قطعی اجرایی شدن آن تایید نشده است. گفته می شود، داروهایی که در فهرست رسمی کشور هستند، به هیچ عنوان در این داروخانه‌ها (گیاهی و طبیعی) اگر هم تاسیس بشوند، عرضه نخواهند شد.

زیرا در این داروخانه‌ها صرفا فرآورده‌های طبیعی عرضه خواهد شد.رئیس سازمان غذا و دارو برای رفع شبهات موجود خواستار مشارکت انجمن و صنف داروسازان در تدوین ضوابط شد تا نگرانی همه در نظر گرفته شود و مشکلی برای داروخانه‌های موجود پیش نیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha