سال‌های سال است که چای سبز به دلیل فواید بی‌نظیرش برای سلامتی انسان‌ها بیش از پیش شناخته‌شده‌تر‌ می‌شود. چای سبز در کنار این‌که یک آنتی‌اکسیدان قوی است، سرشار از مواد مغذی است که به اعتقاد بسیاری به تسکین، درمان، و پیشگیری از خیلی از بیماری‌ها کمک می‌کند. بسیاری معتقدند بیش‌ترِ فواید این نوشیدنی دارویی ریشه در ماده‌ا‌ی دارد به نام کاتچین. خاصیت آنتی‌اکسیدانی چای سبز ناشی از همین ماده است. حتی اکیدا توصیه می‌شود، صبح‌ها به جای قهوه یا چای معمولی، چای سبز بنوشید.

چرا اینهمه به نوشیدن چای سبز توصیه می شود؟

سلامت نیوز: سال‌های سال است که چای سبز به دلیل فواید بی‌نظیرش برای سلامتی انسان‌ها بیش از پیش شناخته‌شده‌تر‌ می‌شود. چای سبز در کنار این‌که یک آنتی‌اکسیدان قوی است، سرشار از مواد مغذی است که به اعتقاد بسیاری به تسکین، درمان، و پیشگیری از خیلی از بیماری‌ها کمک می‌کند. بسیاری معتقدند بیش‌ترِ فواید این نوشیدنی دارویی ریشه در ماده‌ا‌ی دارد به نام کاتچین. خاصیت آنتی‌اکسیدانی چای سبز ناشی از همین ماده است. حتی اکیدا توصیه می‌شود، صبح‌ها به جای قهوه یا چای معمولی، چای سبز بنوشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت بازده، اگر می‌خواهید بدانید چه چیزی باعث شده است این نوشیدنی این چنین مشهور و پر فایده شود، ۵ دلیلی را که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، مطالعه نمایید.

۱. سرشار از آنتی‌اکسیدان

بر خلاف دیگر نوشیدنی‌های طبیعی و گیاهی، بیش‌تر مواد مغذی موجود در برگ چای سبز، در فرآیند دم کردن چای، به این نوشیدنی منتقل می‌شوند. دلیل اصلی این‌که چرا چای سبز فواید بی‌شماری برای سلامتی آدم‌ها دارد این است که این نوشیدنی دارای مواد مختلف آنتی‌اکسیدانی است. چای سبز علاوه بر کاتچین، دارای پلی‌فنل و فلاونوئیدهایی است که آنها نیز آنتی‌اکسیدان‌ّهایی قوی هستند.

آنتی‌اکسیدان‌ها اصولا موادی هستند که میزان تشکیل رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند و آسیب‌هایی را که این رادیکال‌های آزاد ایجاد کرده‌اند، خنثی می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد مجموعه‌ای از آسیب‌های سلولی در بدن می‌شوند که می‌توانند به بافت‌ها صدمه بزنند و به پیری زودرس پوست و بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان، بیماری قلبی و عروقی، کلسترول بالا، مشکلات بینایی و بسیاری دیگر منجر شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها مسئول کنترل این رادیکال‌های آزاد هستند. رادیکال‌های آزاد تقریبا از هر جایی در محیط خارج از بدن‌مان به وجود می‌آیند؛ مثلا سیگار، اشعه‌ی فرابنفش و غیره.

۲. مبارزه با حساسیت‌ها

چای سبز به دلیل مواد مغذی مختلف موجود در آن، به عنوان یک داروی ضدحساسیت موثر شناخته می‌شود. برخی اعتقاد دارند، ترکیب خاصی در چای سبز که به اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) مشهور است، بیش‌ترین تاثیر را در مبارزه علیه حساسیت دارد. هم‌چنین پلی‌فنل موجود در چای از طریق مسدود کردن گیرنده‌های اصلی در واکنش‌های حساسیتی به نام گیرنده‌های پادتن ای (IgE) واکنش ضدحساسیتی قدرتمندی را از خود نشان می‌دهد. به علاوه، فلاونول‌های طبیعی موجود در چای سبز که به کوارسیتین مشهور هستند، واکنش‌های هیستامین را تسکین می‌دهند و از این طریق حساسیت‌ها را تحت کنترل در می‌آورند. بنابراین در فصل‌هایی که حساسیت‌تان به اوج خود می‌رسد، همیشه مقداری چای سبز بنوشید.

۳. افزایش سوخت‌وساز

شاید بزرگ‌ترین اشتباهی که بسیاری از آدم‌ها در زمینه‌ی کاهش وزن مرتکب می‌شوند، این باشد که آنها به شکلی ناآگاهانه هنگامی که به واقع باید کاری کنند سرعت سوخت‌وساز بدن‌شان افزایش یابد، خوردن را محدود یا به طور کلی متوقف می‌کنند. چای سبز به خوبی به کمک آن‌هایی می‌آید که می‌خواهند وزن‌شان را کاهش دهند؛ زیرا این نوشیدنی با افزایش میزان تبدیل خوراکی‌ها به کالری و تشدید سطح اکسیداسیون (اکسایش.م) چربی، سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. این خاصیت چای سبز ناشی از پلی فنل موجود در آن است.

۴. افزایش هوش

چای سبز، درست مثل قهوه حاوی کافئین است. کافئین محرک مشهوری است که می‌تواند به شکلی قابل توجه میزان تمرکز و دقت را بهبود ببخشد. کافئین این کار را از طریق انسداد انتقال‌دهنده‌های عصبی بازدارنده مشهور به آدنوزین انجام می‌دهد. هم‌چنین، به همین دلیل است که بعد از مصرف قهوه احساس می‌کنید انرژی‌تان افزایش یافته است. با وجود این، چای برخلاف قهوه، تاثیرات منفی عصبی ندارد. کافئین می‌تواند هم‌چنین خلق‌وخو، هوشیاری، سرعت عکس‌العمل، و حافظه – یا به طور کلی، کارکرد مغز را بهبود ببخشد. بنابراین، چای سبز همراه خوبی در هنگام مطالعه و منبع عالی انرژی در هنگام صبح است. سعی کنید چای سبز را به طور کامل جایگزین قهوه کنید.

۵. پیشگیری از دیابت نوع دو

ابتلا به دیابت نوع دو یکی از نگرانی‌های رایج در آدم‌های بالا ۴۰ سال است. دیابت به دلیل عدم توانایی بدن در کاهش سطوح افزایش یافته‌ی قند خون ایجاد می‌شود؛ و این عدم توانایی ناشی از تولید نامتناسب انسولین یا مقاومت به انسولین است. می‌توانید با نوشیدن چای سبز از ابتلا به دیابت جلوگیری یا آن را کنترل کنید. چای سبز سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند؛ گلوکز خون به ویژه بعد از مصرف غذا به شکل ناگهانی افزایش می‌یابد. چای سبز می‌تواند سرعت این افزایش را کاهش دهد، و به این ترتیب از افزایش شدید انسولین جلوگیری کند. چای سبز هم‌چنین می‌تواند حساسیت به انسولین را نیز بهبود ببخشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند آدم‌هایی که چای سبز می‌نوشند ۴۲ درصد کم‌تر در معرض دیابت نوع دو قرار دارند.

تمامی محتویات پزشکی و سلامت در این وب‌گاه صرفا بر مبنای ارائه‌ی اطلاعات است و هرگز نباید به عنوان برنامه‌ی تشخیصی یا درمانی خاص برای هرگونه موقعیت فردی تلقی شود. استفاده از این وب‌گاه و اطلاعات موجود در آن هرگز به مثابه‌ی ایجاد رابطه‌ی پزشک و بیمار نیست. همواره در صورت بروز هرگونه پرسش یا مشکلی در زمینه‌ی سلامت شخصی خود یا دیگران حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع: ایدیا دایجتز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha