چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 19004

یك تحقیق جدید نشان داده است كه نرخ بروز چاقی به طور متوسط در بین زنان متاهل بیشتر از زنان مجرد است.

بر اساس این تحقیق، زنان واقعا پس از ازدواج خود را از این حیث آزاد می‌گذارند.

این تحقیق كه در مجله آمریكایی "طب پیشگیری" به چاپ رسیده همچنین نشان می‌دهد كه این وضعیت در صورت بچه‌دار شدن حتی از این هم شدیدتر می‌شود.

محققان دانشگاه كویینزلند در استرالیا، این پژوهش را روی 6000 زن 18 تا 23 سال طی یك دوره 10 ساله تا پایان سال 2006 انجام دادند. هر یك از این زنان به طور دوره‌ای پرسشنامه‌هایی را درباره وزن، قد، سن، فعالیت بدنی و مصرف الكل پر می‌كردند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد: در طول این دوره، میانگین افزایش وزن در زنان متاهل بیشتر از زنان مجرد بوده‌ است و در صورت بچه‌دار شدن بازهم به وزن آنها افزوده می‌شود.

محققان می‌گویند: از جمله دلایل این افزایش وزن پس از ازدواج این است كه زنان اغلب به خاطر همسرانشان بیشتر غذای نا‌سالم می‌خورند و همچنین وقت كمتری برای ورزش كردن خواهند داشت.

محققان دانشگاه كویینزلند تاكید می‌كنند: از آنجا كه هم‌ اكنون نرخ چاقی در جهان رو به افزایش است لذا این موضوع یك نگرانی كلی در زمینه سلامت زنان محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، امروزه با صنعتی شدن جوامع، گسترش شهرنشینی و تغییر نحوه زندگی مردم و بخصوص زنان، بیماریهای بسیاری تحت عنوان بیماری تمدن شایع شده است. این بیماری‌ها معمولا بر اثر تغذیه نادرست و کاهش میزان فعالیت بدنی ایجاد می‌شود كه یكی از مهمترین فاكتورهای بروز این امراض، شیوع چاقی است و عواقب ناگواری بویژه برای زنان به بار می‌آورند.

چاقی شامل افزایش بیش از حد ذخایر چربی در بدن است که نتیجه آن زیاد شدن وزن است. باید توجه داشت که هر گاه افزایش وزن بدن به دلیل سایرعوامل نظیر بیماریهای قلبی، کبدی و نارسائیهای کلیوی باشد، چاقی به حساب نمی‌آید.

ذخیره چربی در مردان بیشتر در اطراف شکم، سینه، پشت و گردن است. در حالی که ذخیره چربی در زنان در اطراف شکم، باسن، لگن و رانها است.

به تازگی مشخص شده که افزایش توده چربی در ناحیه شکمی زمینه ساز بیماریهای قلبی عروقی می‌باشد. این در حالی است که چاقی در قسمتهای دیگر بدن نظیر دور لگن، ارتباط زیادی با بیماریهای قلبی عروقی ندارد.

با توجه به نتایج تحقیق جدید، متخصصان توصیه می‌كنند كه باید بدنبال راه‌كارهایی تازه برای مقابله با این قبیل پیامدهای خطرزا در زنان متاهل باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha