دکتر زهرا ریاضی، با اشاره به تجهیز بیمارستان ها در این خصوص گفت: بیمارستان ها به دستگاهایی مجهز هستند که بار میکروبی زباله های تولیدی شان را کاهش می دهند. البته اگر بخواهیم شرایط حال حاضر را با آنچه که ایده آل است در نظر بگیریم، هنوز فاصله زیادی داریم. متاسفانه بر اساس آماری که داریم، سالانه 2.5 میلیون نفر بخاطر بد مدیریت کردن پسماندهای پزشکی دچار بیماری های مختلف می شوند.

سلامت نیوز:دکتر زهرا ریاضی با اشاره به تجهیز بیمارستان ها در این خصوص گفت: بیمارستان ها به دستگاهایی مجهز هستند که بار میکروبی زباله های تولیدی شان را کاهش می دهند. البته اگر بخواهیم شرایط حال حاضر را با آنچه که ایده آل است در نظر بگیریم، هنوز فاصله زیادی داریم. متاسفانه بر اساس آماری که داریم، سالانه 2.5 میلیون نفر بخاطر بد مدیریت کردن پسماندهای پزشکی دچار بیماری های مختلف می شوند. 


 به گزارش سلامت نیوز، برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو،با موضوع چالش های پسماندهای بیمارستانی و فناوری های نوین پیرامون آن و با حضور مهندس همایون مدنی مشاور مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند، مهندس سید محمد صادق دریاباری کارشناس ارشد بهداشت محیط و مشاور بهداشتی بیمارستان مفید، دکتر زهرا ریاضی متخصص بیماری های عفونی، دبیر کمیته سلامت شورای شهر تهران و مشاور کمیسیون سلامت و محیط زیست و مهندس محمد حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران به روی آنتن رفت.


مهندس محمد حسین بازگیر از تصویب قانون مدیریت پسماندها در سال 83 گفت و اظهار داشت: این قانون پسماند را به 5 پروه تقسیم می کند و یک گروه از پسماندها را به عنوان پسماندهای پزشکی معرفی می کند و همچنین شرح وظایف و تکالیف قانونی تولید کنندگان پسماند را در این قانون مشخص می کند.
 وی افزود: تولید کننده پسماند پزشکی، واحدهای درمان هستند که باید مدیریت اجرایی پسماند را شخصا تکلف کنند و مسئولیت آن را بپذیرد. قانون گذار به واحدهای پزشکی اجازه داده است که بعضی از قسمت های کار را به پیمانکار واگذار کند.


رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه به دنبال این قانون یک آئین نامه اجرایی آمده است، اظهار داشت: در این آئین نامه روش اجرای این قانون ابلاغ شده است. همچنین برای تکمیل این قانون یک شیوه نامه نیز داریم که شامل ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی می شود .


در ادامه دکتر زهرا ریاضی متخصص بیماری های عفونی گفت: در این سال ها شاهد تغییرات گسترده هستیم. در بیمارستان ها تفکیک زباله صورت می گیرد و بر این کار مدیریت انجام می شود ولی باید پذیرفت چون این کارها توسط انسان صورت می گیرد، درصد خطایی نیز وجود دارد و نیاز به نظارت دارد. 


دبیر کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به تجهیز بیمارستان ها در این خصوص ابراز داشت: بیمارستان ها به دستگاهایی مجهز هستند که بار میکروبی زباله های تولیدی را کاهش می دهند. البته اگر بخواهیم شرایط حال حاضر را با آنچه که ایده آل است در نظر بگیریم، هنوز فاصله زیادی داریم. متاسفانه بر اساس آماری که داریم، سالانه 2.5 میلیون نفر بخاطر بد مدیریت کردن پسماندهای پزشکی دچار بیماری های مختلف می شوند. 


مشاور کمیسیون سلامت و محیط زیست با بیان اینکه در این مسئله همه امور باید هماهنگ و مدیریت شده باشد، اضافه کرد: اگر ناظرین به وظایف نظارتی خود به درستی عمل نکنند، اتفاقات بدی می افتد. اگر به عملکرد کمیته های ضد عفونی، نظارت دقیق تری بود و ایشان نیز به وظایف خود به خوبی عمل می کردند، وضعیت مطلوب تری داشتیم. از سوی دیگر سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این موضوع نظارت عالیه خودش را خوب انجام نداده است.


در ادامه مهندس سید محمد صادق دریاباری گفت: این مشکل از سال 75 به بعد جدی تر شد، زیرا یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت رفتن سوزن در دستان کارگران خدماتی بود و بیماری هایی مانند هپاتیت شایع می شد.


کارشناس ارشد بهداشت محیط با اشاره به وظیفه پاکسازی شهر تهران، عنوان داشت: بیمارستان ها نیز مکانی در داخل شهر است و طبیعتا باید پسماندهای بیمارستانی نیز توسط شهرداری حمل شود. مدیریت پسماند شامل مراحل تولید، ذخیره، نگهداری، جمع آوری، حمل و نقل و دفن می شود.


در ادامه مهندس همایون مدنی در خصوص مدیریت پسماندهای پزشکی ابراز داشت: تا اسم پسماند شنیده می شود کسانی که آگاهی ندارند، بلافاصله نگاهشان به سمت شهرداری می رود زیرا همه فکر می کنند شهرداری مسئولیت این حوزه را دارد.


وی خاطرنشان کرد: در خصوص مدیریت پسماندهای پزشکی دو مرحله وجود دارد؛ یکی داخل مراکز بهداشتی و درمانی است و دیگری خارج از مراکز بهداشتی و درمانی. ماحصل مدیریت داخلی را شهرداری تحویل می گیرد و در نهایت آنها را دفن می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha