چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 19009

یك متخصص بیماری‌های دهان گفت: اكثر افراد از مشكلات لثه‌ای در بیماران دیابتی اطلاع دارند ولی از تاثیر بیماری لثه بر دیابت بی‌اطلاع هستند. در صورتی كه در تحقیقات متعددی تاثیر بیماری لثه بر بیماری دیابت ثابت شده است.

دكتر رضا ملا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: بیماری دیابت می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر روی سایر ارگانهای بدن داشته باشد و دهان و دندان نیز از جمله ارگانهای تاثیرپذیر از بیماری دیابت است.

وی مهمترین مساله در خصوص دهان و دندان در افراد دیابتی را بیماری‌های لثه عنوان كرد و اظهار داشت: بیماران دیابتی استعداد بیشتری نسبت به سایرین در ابتلا به بیماری‌های لثه دارند؛ به طوری‌ كه در این افراد، ترمیم بافت لثه با تاخیر صورت می‌گیرد. همچنین خونریزی بیشتر لثه، تخریب و تحلیل بافت لثه و بافت نگه دارنده دندانها و بروز بیماری‌های لثه در افراد دیابتی بیشتر دیده می‌شود.

وی گفت: افراد مبتلا به بیماری دیابت به دنبال ایجاد پلاك میكروبی در دهان سریع‌تر و با شدت بیشتری با تخریب لثه مواجه می‌شوند.

دكتر ملا افزود: باورهای غلطی مبنی بر تخریب حتی بافتهای لثه در بیماران دیابتی وجود دارد كه افراد تصور می‌كنند در صورت داشتن بیماری دیابت، حتما به بیماری‌های لثه نیز دچار می‌شوند. در حالی كه علت اصلی در بیماری لثه ایجاد پلاك میكروبی در دهان است و دیابت ایجاد كننده بیماری لثه نیست بلكه می‌تواند به عنوان یك فاكتور مستعد كننده برای بیماری لثه شناخته شود.

وی یكی دیگر از بیماری‌های دهان و دندان در افراد دیابتی را خشكی دهان به علت مصرف داروهای دیابت عنوان كرد و افزود: مخاط دهانی در چنین افرادی حساس‌تر است و از آنجا كه مخاط  خاصیت ضد پوسیدگی برای دندانها دارند در صورت كم شدن مخاط، مشكلات دندانی بروز می‌كند.

این دندانپزشك با بیان اینكه‌ آبسه‌های لثه‌ای نیز در افراد دیابتی شایع‌تر است، اضافه كرد: این شیوع به علت كاهش توان دفاعی بدن افراد دیابتی در مقابل عفونت است.

وی ‌در ادامه تصریح كرد: ‌در افرادی كه بیماری دیابت آنها كنترل شده باشد معمولا این عوارض را انتظار نداریم و عوارض بیماری دیابت از جمله مشكلات دهان و دندان برای افرادی صدق می‌كند كه كنترل مناسبی بر بیماری دیابت خود ندارند.

وی گفت:‌ اكثر افراد از مشكلات لثه‌ای در بیماران دیابتی اطلاع دارند ولی در تاثیر بیماری لثه بر دیابت بی‌اطلاع هستند. در صورتی كه در تحقیقات متعددی تاثیر بیماری لثه بر بیماری دیابت ثابت شده است؛ به‌طوری‌ كه عفونت لثه به دنبال خونریزی و زخم لثه‌ها می‌تواند مانند ایجاد زخم در سایر قسمتهای بدن برای افراد دیابتی مهم باشد و باید حتما جهت بهبود زخم و عفونت به پزشك مراجعه شود.

وی گفت: هرگونه عفونتی در بدن افراد دیابتی می‌تواند كنترل قند را سخت‌تر كرده و با مشكل مواجه كند.

این متخصص بیماری های دهان و دندان بحث مهم در بروز بیماری لثه را پیشگیری از این بیماری دانست و گفت: بیماری لثه در صورت بروز می‌تواند لثه را برای همیشه مستعد بیماری كند.

وی در خصوص پیشگیری و درمان بیماری‌های لثه‌ای توصیه كرد: مسواك زدن روزانه، كاربرد صحیح نخ دندان، معاینه شش ماه یكبار دهان و دندان سبب پیشگیری از این بیماری‌ها می‌شود. همچنین در صورت بروز بیماری‌های لثه افراد باید با توجه به تشخیص پزشك به جرم‌گیری دندان و یا جراحی‌های لازم اقدام كنند.

وی در خصوص خونریزی لثه گفت: افراد باید برای رفع پلاك میكروبی، مسواك زدن را به طور صحیح و روزانه انجام دهند. این كار در افرادی كه دچار التهاب لثه هستند به دلیل خونریزی بعد از مسواك زدن انجام نمی‌شود در حالی كه اگر فرد تا 10 روز مسواك زدن مداوم را انجام دهد خونریزی نیز كاهش یافته یا درمان می‌شود.

وی در خصوص درمان بیماری‌های لثه در افراد دیابتی تصریح كرد:‌ درمان در افراد دیابتی تفاوتی با سایرین ندارد و در افراد دیابتی در صورت تشخیص پزشك برای جراحی باید قند خون فرد دیابتی كنترل شده باشد و اصول درمانی خاصی نیز جهت كاهش احتمال عفونت برای این افراد صورت می‌گیرد.

وی در پایان به مراقبتهای فردی جهت پیشگیری و رفع پلاك‌های میكروبی و پیشگیری از بیماری لثه تاكید كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha