عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه MRI در روند تشخیص سرطان پستان کاربرد دارد گفت: این روش به عنوان مکمل ماموگرافی در تشخیص توده‌های سرطانی مطرح است.

دکتر تکتم بهشتیان، متخصص رادیولوژی در گفت‌وگو باایسنا، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) را ابزار بسیار مناسبی برای تشخیص تومورهای بسیار کوچک درون پستان دانست و اظهار داشت: در بعضی موارد که توده ها با ماموگرافی قابل تشخیص نیستند با استفاده از روش MRI می توان این توده ها را تشخیص داد. بنابراین این روش می‌تواند به عنوان مکمل ماموگرافی در تشخیص توده های سرطانی در افرادی که احتمال ابتلا به سرطان پستان در آنها بالاست، مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: با این که احتمال تشخیص توده های سرطانی توسط روش MRI بسیار بالاست ولی ماموگرافی همچنان نقش اولیه و پایه را در تشخیص سرطان پستان دارد.

این رادیولوژیست با بیان این مطلب که انجام MRI برای بیماران دارای محدودیت‌هایی است، اظهار كرد: باید قبل از انجام MRI، از لحاظ وجود جسم فلزی در بدن بیمار اطلاع پیدا کنیم زیرا در انجام این روش تصویر برداری نباید هیچ شی فلزی مانند: باطری های قلبی، دریچه های مصنوعی قلب .... وجود داشته باشد. زیرا اگر اشیاء فلزی در نزدیکی دستگاه MRI قرار گیرد، میدان مغناطیسی ایجاد شده روی این مواد فرومغناطیسی اثر گذاشته و نه تنها باعث تداخل در امر تصویربرداری می شود، بلکه می تواند باعث جابجایی آنها شده و به فرد آسیب رساند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: با توجه به اینکه اساس تصویربرداری در MRI امواج الکترومغناطیسی است لذا این روش بی خطر است و انجام آن عوارضی را برای بیمار به دنبال ندارد ولی توصیه می شود تا آنجا که امکان دارد برای زنانی باردار از این روش استفاده نشود.

این رادیولوژیست با اشاره به این مطلب که MRI روش تقریباً جدید تشخیصی است بیان داشت: MRI روش جدیدی است که درتشخیص سرطان پستان کاربرد دارد ولی انجام آن هیچگاه حیاتی نیست و لذا برای افرادی که محدودیت های ذکر شده را دارند انجام آن ضرورتی ندارد.

وی در ادامه پیرامون کاربردهای استفاده از این روش تصریح کرد: MRI روشی است که می توان در زنانی که ماسکتومی به طور کامل انجام نگرفته، احتمال عود local بررسی شود.

دکتر بهشتیان خاطر نشان کرد: بررسی ها نشان داده است در مواردی که غدد لنفاوی زیر بغل از لحاظ ابتلا به سرطان پستان مثبت هستند ولی در ماموگرافی و سونوگرافی هیچ توده‌ای در پستان یافت نمی‌شود، MRI، می تواند 98 تا 100 درصد مواقع توده را شناسایی کند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران افزود: حساسیت MRI در تشخیص سرطان مهاجم پستان 98 در صد است.

دکتر بهشتیان گفت: MRI به دلیل حساسیت بالا در تشخیص و غربالگری سرطان پستان در افرادی که در گروه پر خطر قرار دارند بسیار کاربرد دارد و بهترین زمان برای انجام آن روزهای هفتم تا چهاردهم سیکل ماهانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha