دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 190123

آلودگی صوتی خودروها همچون قاتلی خاموش اما پیش برنده، ذهن و جان مردمان شهرها را نشانه رفته است.

خطر آلودگی صوتی خودروها چقدر است؟

سلامت نیوز:آلودگی صوتی خودروها همچون قاتلی خاموش اما پیش برنده، ذهن و جان مردمان شهرها را نشانه رفته است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ آلودگی صوتی یکی از معضلات جدی شهرهای بزرگ جهان تلقی می شود.
 
وقتی حرف از شهرهای بزرگ جهان می شود، همواره فرض را بر این بگیرید که تهران در قعر جدول استانداردهای سلامتی آن شهرها قرار دارد، یعنی اگر می گوییم از هر 9 نفر، یک نفر در آمستردام از بدخوابی ناشی از نویز صوتی رنج می برد، در تهران با توجه به استاندارد اتومبیلها، جنس آسفالتها و کیفیت آپارتمانها فرض را روی بیش از 2 برابر این رقم بگذارید!
 
 
گرچه هنوز آمار دقیقی در تهران از این مشکلات در دسترس نیست اما در کنفرانس WHO سال 2010 که در شهر پارما ایتالیا برگزار شد، گزارشی مبنی بر اینکه در 6 کشور قدرتمند اروپایی، آلودگی صوتی دومین تهدید کننده و برهم زننده سلامت عمومی به شمار می رود در معرض دید قرار گرفت.
 
**تهدیدات آلودگی صوتی خودروها
 
 
 این تهدیدها شامل وزوز مزمن گوش، پرخاش و خشونت ناشی از آزار ذهنی و روانی، فشار خون و بیماریهای قلبی، بیماریهای گوارشی مانند زخم معده، بدخوابی و مشکلات ناشی از آن و ایجاد مشکلاتی در سلامت کودکان است.
 
 
**آلودگی صوتی زیر پل فردیس در چند قدمی مرز خطر است
 
 
برای اینکه تصویر واضح تری از آلودگی صوتی داشته باشید باید با مولفه ای به نام تراز فشار صدا آشنا شوید، تراز فشار صدا ساده ترین مولفه سنجش سطح صدا در اطراف شماست و واحد آن دسیبل( dB) است.
 
 
پژوهش ها بر این نکته که قرار گفتن در معرض سروصدای بیش از 75 dB بر سلامتی انسان تأثیراتی جدی دارد صحه گذاشته؛ برای اینکه بدانید 75 دسیبل چه صدایی است؟ کافی است بدانید زیر پل فردیس کرج، این تراز حدود 90 دسیبل است!
 
 
درضمن به ازای هر 6 دسیبل افزایش تراز، فشار موج صوتی 2 برابر می شود، به عبارتی فشار موج 90 دسیبلی حدوداً پنج برابر 75 دسیبل (یا همان مرز خطر) است.
 
 
**آلودگی صوتی و تهدید سلامتی 70درصد کودکان
 
 
یک واقعیت مهم  دیگر در خصوص آلودگی صوتی  اینکه ،در شرایطی که نویز متوسط شبانه روز 80 دسیبل است، سلامتی حدود هفتاد درصد از کودکان در معرض خطرات جدی قرار میگیرد.
 
 
البته در جهان استانداردهایی نیز برای این موضوع وجود دارد؛ مثلا در امریکا به ازای ده دسیبل اضافه شدن به 85 دسیبل، زمان کاری استاندارد کارگران بایستی نصف شود و کارکنانی که در معرض نویز 95 دسیبلی قرار گرفته اند، نباید بیشتر از 4 ساعت در روز کار کنند و صدالبته حقوق هشت ساعت را دریافت میکنند.
 
 
**خودروها مقصران اصلی تولید آلودگی های صوتی
 
 
تقریبا 90 درصد از سرچشمه های نویز صوتی در شهرهای بزرگ، اتومبیلها هستند؛ وقتی در خیابان راه می روید، یک نگاه به اطرافتان بیاندازید.
 
 
 اگر شما در مکانی از شهر ایستاده و صدای 10 ماشینی را (با فرض اینکه ماشینها استاندارد و کارخانه، آنها را به درستی تست کرده و هیچکدام از رانندگان اگزوزشان را سوراخ نکرده باشند که صداهای عجیب و غریب بدهد!) که با سرعت 90 تا 100 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند را بشنوید؛ تراز نویز حاصله 85 تا 90 دسبیل بوده که به معنای قرارگیری شما در معرض خطر است.
 
**ازدحام خودورها در شهر فاجعه ساز است
 
 
استفاده بی رویه و ازدحام خودروهای موتوری در سکونتگاه های شهری، فاجعه ای به مراتب بزرگ تر و مهیب تر از آنچه می پندارید، دربردارد که همچون قاتلی خاموش اما پیش برنده، ذهن و جان مردمان شهرها را نشانه رفته است.
 
 
به دیگر سخن با هر خودرو شخصی که کمتر در شهر تردد کند، نه فقط اکسیژن روزانه 365 انسان ذخیره می شود؛ بلکه از احتمال آسیب رسیدن به 70 درصد کودکان شهر کاسته و خطر خسارت ناشی از افت ساعت کار مفید، آشکارا کاهش می یابد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha