پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 19016

یك متخصص گیاهان دارویی این تصور كه داروهای گیاهی بدون عارضه هستند را اشتباه دانست ولی درعین حال گفت: عوارض داروهای گیاهی مادام‌العمر نیست و اكثر این عوارضی كه در بروشورها نوشته می‌شود مربوط به موارد مصرف بالاست. اگر مصرف داروها درست و به اندازه باشد، عارضه‌ای نخواهد داشت.

دكتر محمد حسین صالحی سورمقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه عطاری‌ها هیچ گاه جوابگوی بسیاری از مشكلات و بیماری‌ها نبوده‌اند، اظهار كرد: داروهای موجود در عطاری‌ها نقش مهم در بیماری‌های جدی كه احتیاج به بیمارستان و جراحی دارند ایفا نمی‌كند ولی در پیشگیری و درمان بیماریهای سبك می‌توان از آنها استفاده كرد.

وی در ادامه گفت: به طور كلی داروهای گیاهی دو دسته هستند. داروهایی كه در عطاری‌ها هستند و گیاهان دارویی نام دارند و شكل دیگر داروهای گیاهی هستند كه شبیه به داروهای شیمیایی هستند ولی ریشه و منشا گیاهی دارند.

به گفته صالحی سورمقی، طبق آمار وزارت بهداشت مصرف این نوع داروها در ایران سه درصد و داروهای شیمیایی 97 درصد است و از نظر اقلام هم 150 قلم داروی گیاهی و 4200 قلم داروی شیمیایی در بازار موجود است.

وی در رابطه با آشنایی پزشكان و متخصصان با داروهای گیاهی گفت: در دهه اخیر اكثر پزشكان ما در اثر آموزش‌های ارائه شده در دوره‌های بازآموزی تقریبا به طور كامل با گیاهان دارویی آشنا شده‌اند و در نسخه‌های خود از این نوع داروها استفاده می‌كنند.

استاد دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران در پایان بهترین راه برای ترویج فرهنگ استفاده از داروهای گیاهی در بین مردم را اطلاع‌ رسانی صحیح و علمی دانست و افزود: باید آگاهی مردم درباره بیماری‌ها، گیاه و گیاهان دارویی را از طریق رادیو، تلویزیون و رسانه‌ها افزایش دهیم و سعی كنیم اطلاعات عمومی اولیه را به مردم بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha