تحویل نیمی از واکسن های تولیدی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و شرکت واکسن سازی مهاباد (6 میلیون دز) به سازمان دامپزشکی، ذخیره سازمان را به پنج میلیون دز رساند که باعث کنترل این بیماری در کشور می شود.

کنترل تب برفکی با تحویل 6 میلیون دز واکسن به سازمان دامپزشکی

سلامت نیوز: تحویل نیمی از واکسن های تولیدی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و شرکت واکسن سازی مهاباد (6 میلیون دز) به سازمان دامپزشکی، ذخیره سازمان را به پنج میلیون دز رساند که باعث کنترل این بیماری در کشور می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اواخر سال 93 موسسه رازی به درخواست سازمان دامپزشکی، پس از 6 ماه تحقیق در بخش تحقیقات توسعه ای خود (R&D) واکسن تب برفکی را از 3PD50 به 6PD50 ارتقا داد که البته این امر با کاهش توان تولید همراه بود.
گرچه آن زمان مدیریت موسسه رازی، بارها این موضوع را اعلام وکمبود واکسن در کشور را پیش بینی کرده و نیاز به واردات را تذکر داده بود، با این حال سال گذشته کمبود این واکسن موجب تلفات دام ها در برخی نقاط کشور شد.


امسال اما با افزایش توان تولید موسسه رازی و بهره برداری از کارخانه واکسن سازی تب برفکی در مهاباد، به نظر می رسد، نه تنها مشکلی در تامین واکسن تب برفکی مورد نیاز کشور نداریم، بلکه حتی باید برای صادرات این محصول هم برنامه ریزی کرد.


در این زمینه دکتر علی اسحاقی، معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی با بیان اینکه بیماری تب برفکی از مهمترین بیماری های جمعیت دامی نشخوارکنندگان به ویژه گاو و گوساله است،گفت: موسسه رازی امسال متعهد به تحویل 12 میلیون دز واکسن تب برفکی6PD50 به سازمان دامپزشکی است که تا پایان خردادماه 6 میلیون دز واکسن تب برفکی در این موسسه تولید و تحویل سازمان شد.


وی افزود: این موسسه تا پایان ماه جاری نیز حدود یک تا دو میلیون دز دیگر واکسن تب برفکی در اختیار سازمان دامپزشکی قرار می دهد.
دکتر اسحاقی با اشاره به تحویل نیمی از تعهد موسسه رازی برای تامین واکسن تب برفکی مورد نیاز کشور در سه ماه نخست امسال اظهار داشت: به نظر می رسد تا پایان سال میزان این تعهد افزایش خواهد یافت.


وی یادآور شد: با توجه به ظرفیت موسسه رازی، برنامه ریزی شده تا پایان سال 95، واکسن تب برفکی بیش از میزان قرارداد به سازمان دامپزشکی تحویل شود.
همچنین رئیس سازمان دامپزشکی 14 مرداد ماه امسال در سفر به کرمان از ذخیره پنج میلیون دز واکسن تب برفکی خبر داد.
دکتر مهدی خلج وضعیت بیماری تب برفکی در کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با افزایش تولید واکسن در موسسه رازی و تجهیز مرکزی در مهاباد، واردات واکسن تب برفکی از اردیبهشت امسال روند نزولی گرفت و اکنون این بیماری کنترل شده است.


وی افزود: در حالی که پارسال واکسن تب برفکی با کمبود مواجه بود امسال 5 میلیون دوز واکسن نیز ذخیره شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین گفت: با کنترل جدی ورود دام قاچاق از استان سیستان بلوچستان به کشور، ورود دام قاچاق به کرمان و دیگر مناطق کشور کاهش داشته و در وضع مطلوبی است.


خلج افزود: پارسال با ورود ویروس تب برفکی از خارج کشور تلفات دامی زیاد شده بود.
براساس این گزارش، موسسه رازی با هدف تحول آفرینی در صنعت واکسن سازی کشور و ورود ایران به بازارهای جهانی، متعهد به انتقال دانش فنی و تجاری سازی محصولات تولیدی خود به شرکت های توانمند خصوصی در داخل و خارج کشور است.
به همین منظور سال گذشته با امضای تفاهم نامه انتقال دانش فنی تولید واکسن تب برفکی به شرکتی خصوصی در شهرستان مهاباد، در بهره برداری از این کارخانه که سال ها به تاخیر افتاده بود، همکاری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha