در یک سال اخیر، حدود یک میلیون و 100 هزار کارگر ساختمانی بیمه شده‌اند، اما در این میان قطع مزایای نزدیک به 400 هزار نفر از این بیمه، این شائبه را ایجاد کرده که بیمه کارگران ساختمانی در شرف حذف است. به‌طوری که دیروز سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد که حذف بیمه کارگران ساختمانی از موضوعات مهمی است که کمیسیون در حال پیگیری آن است.

400‌هزار کارگر ساختمانی در انتظار بیمه

سلامت نیوز:در یک سال اخیر، حدود یک میلیون و 100 هزار کارگر ساختمانی بیمه شده‌اند، اما در این میان قطع مزایای نزدیک به 400 هزار نفر از این بیمه، این شائبه را ایجاد کرده که بیمه کارگران ساختمانی در شرف حذف است. به‌طوری که دیروز سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد که حذف بیمه کارگران ساختمانی از موضوعات مهمی است که کمیسیون در حال پیگیری آن است.


 به گذارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،  پیگیری‌های خبرنگار «فرهیختگان» از سازمان تامین اجتماعی و تشکل‌های کارگری اما نشان می‌دهد، قطع بیمه کارگران ساختمانی در کار نیست. به گفته مسئولان این سازمان تا زمانی که بانک اطلاعات کارگران ساختمانی تا هفته دولت در شهریور تکمیل شود، بیمه گروه‌های باقی مانده از این کارگران متوقف شده است.

 سوءاستفاده از بیمه 7 درصدی
آمارها نشان می‌دهد ۴۷ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به بخش ساختمان است، این در حالی بود که سال‌ها این گروه از بیمه‌های اجتماعی محروم بودند. با تلاش‌های صنفی صورت‌گرفته بالاخره، بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در سال 86 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ در این قانون حق بیمه پرداختی گروه‌های هدف، هفت درصد حداقل دستمزد قانون کار در سه رده شغلی استادکار، کمک استادکار و کارگر ساده تعیین شد، بر این اساس 20 درصد آن نیز قرار بود از کارفرمایان و از محل پروانه‌های ساختمانی و از طریق شهرداری‌ها پرداخت ‌شود و سهم دولت هم‌چون سایر بیمه‌های اجتماعی سه درصد تعیین شده بود، اما با رکود بازار ساخت‌وساز شهرداری‌ها در پرداخت 20 درصد از محل پروانه‌های ساختمانی تعلل کردند. حتی به کمک شوراهای شهر قانونی تصویب شد تا سهم شهرداری‌ها را کاهش دهد.


این موضوع ادامه روند بیمه کارگران ساختمانی را کند‌تر کرد و کمبود منابع سازمان تامین اجتماعی را بر آن داشت تا برای بیمه این گروه سختگیرانه‌تر وارد عمل شود. این بیمه هفت درصد اما تسهیلات خوبی برای کارگرانی بود که اغلب آنها از معیشت چندان خوبی برخوردار نبودند، در این میان گروهی نیز به طمع سوءاستفاده از بیمه هفت درصدی، درصدد دورزدن قانون برآمدند.


به‌طوری که برخی افراد که در حرفه‌های دیگر نیز فعال بودند، چند سالی از این بیمه استفاده کردند. به همین دلیل چندی پیش برخی شعب تامین اجتماعی بیمه کارگران ساختمانی بعضی از کسانی که خانه و ماشین‌های گران‌قیمتی به نام آنها ثبت شده بود را حذف کردند. این موضوع اعتراضاتی هم در پی داشت و شایعاتی درخصوص حذف بیمه کارگران ساختمانی مطرح شد.


اکبر شوکت، رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور به «فرهیختگان» می‌گوید: «کسانی که در شغل‌های دیگر فعال هستند نباید از تسهیلاتی که در اختیار کارگران قرار دارد، استفاده کنند. در چند وقت اخیر بیمه بیش از 300 هزار نفر که با عنوان کارگر ساختمانی بیمه شده بودند، قطع شد. در بررسی‌های انجام شده برخی از آنها مجوز مشاغل دیگر را داشتند و تعدادی از آنها خانه‌های چند میلیاردی داشتند که به نظر نمی‌رسید خرید چنین خانه‌ای در توان یک کارگر ساختمانی باشد یا مثلا در یک مورد شاهد بودیم 150 خودروی خارجی به نامش بوده و شغلش وارد‌کننده خودرو بوده و از مزایای بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کرده است.»


او با اشاره به اینکه تا زمانی که بانک اطلاعات دقیقی از کارگران ساختمانی نداشته باشیم امکان چنین سوءاستفاده‌هایی وجود دارد، می‌گوید: «خوشبختانه معاونت رفاه وزارت کار از هفته دولت این بانک اطلاعات را راه‌اندازی می‌کند. در این صورت پوشش بیمه کارگران جدید ساختمانی با احراز شغل اصلی‌شان آغاز خواهد شد.»


در حال حاضر در چهار شهر کشور با همکاری تشکل‌های کارگران ساختمانی بانک‌های اطلاعاتی به صورت پایلوت راه‌اندازی شده و قرار است این طرح به صورت سراسری اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha