سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 190218

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که مشخصه اصلی آن درد و تورم مفاصل بخصوص مفاصل کوچک درد دست است. با گذشت زمان مفاصل گرفتار شده می توانند دچار تغییر شکل شوند.

سلامت نیوز:روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که مشخصه اصلی آن درد و تورم مفاصل بخصوص مفاصل کوچک درد دست است. با گذشت زمان مفاصل گرفتار شده می توانند دچار تغییر شکل شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،به گفته متخصصان روماتولوژی و دیگر پزشکانی که در زمینه مدیریت درد تخصص دارند، در 50 درصد مبتلایان به آرتریت، می توان با برداشتن گام هایی، دردهای ناشی از این بیماری را کنترل نمود.

حفظ سیستم گوارش سالم: داشتن مقادیر زیادی از باکتری های خوب در روده می تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از ورم مفاصل کمک کند. مبتلایان به آرتریت روماتوئید بیشتر از یبوست یا اسهال رنج می برند و این می تواند علامت هشداردهنده ای باشد که تعادل باکتری های خوب روده از بین رفته است. مصرف غذاهای تخمیر شده و پروبیوتیک ها به مبتلایان به این بیماری توصیه می شود.

انجام ورزش های تحمل وزن: توده عضلانی کلید جلوگیری از آرتروز و بهبود هر نوع درد ناشی از آن است. ورزش های تحمل وزن منجر به تقویت عضلات اطراف مفاصل شده و به حفظ سلامت مفاصل کمک می کند.

داشتن یک رژیم غذایی ضد التهاب: التهاب مشخصه اصلی ابتلا به آرتریت روماتوئید است و یک رژیم غذایی ضد التهاب بعلاوه اجتناب از آنتی بیوتیک ها، شکر های تصفیه شده و تمرکز بر چربی های سالم مانند آجیل، دانه ها، آووکادو، و ماهی های چرب در بیماران اهمیت زیادی دارد.

انجام یوگا: برای جلوگیری از برخی عوارض ناشی از آرتریت روماتوئید از قبیل ساییدگی یا پارکی مفاصل مهم است که عضلات و مفاصل انعطاف پذیر و قوی باشند. انجام ورزش هایی مانند یوگا، پیلاتز، و هنرهای رزمی به تقویت عضلات اطراف مفاصل کمک می کند و دامنه حرکت را در بیماران گسترش می دهد.

از دست دادن وزن: از دست دادن وزن یا حفظ وزن سالم بزرگترین گام برای مدیریت علائم آرتریت روماتوئید است. اصولا هر اقدامی که جلوگیری کننده از فشار مکانیکی روی عضلات و مفاصل باشد، از جمله از دست دادن وزن اضافی، به مدیریت علائم این بیماری کمک می کند.

جلوگیری از مصرف الکل و تنباکو: علاوه بر عوامل خطری مانند جنس و ژنتیک، سیگار کشیدن و مصرف الکل، در صدر عوامل خطر ابتلا به دردهای روماتوئیدی است. در عوض اجتناب از الکل و اتخاذ یک رژیم غذایی کم پورین، خطر ابتلا به نقرس و رایج ترین انواع آرتریت را کاهش میدهد.

پوشیدن کفش مناسب: علائم ابتلا به آرتریت روماتووید ابتلا معمولا در انگشتان و سپس در جلوی پا و بعد در ناحیه قوزک و پشت پا ظاهر می شود. پس کفشی را انتخاب کنید که پاها و مفاصل را حمایت می کنند. حمایت خوب یعنی انتخاب کفش هایی که قوس کف آنها مناسب باشد. زنان مبتلا به این اختلال باید از کفش های پاشنه بلند اجتناب کنند. از خرید کفش های با آج بزرگ خودداری کنید چون ممکن است باعث زمین خوردن شما شود.

در نظر گرفتن دوره های استراحت کوتاه: احساس خستگی گاه به گاه در مبتلایان به آرتریت روماتوئید بسیار معمول است. زمانی که احساس تضعیف انرژی می کنید، دوره استراحت کوتاه را در نظر بگیرید تا دچار التهاب مفاصل نشوید.

منبع:prevention

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha