با وجود اینکه حجم کتب مرجع ملی بسیار زیاد است، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، حتی اجازه ارائه خلاصه آن‌ها را هم به بخش خصوصی نداده است و این باعث شده این تفکر بر جامعه دانشجویی غالب شود که آنچه باعث این اصرار و تعجیل می‌شود، منافع مالی دست‌اندرکاران تدوین آن‌ها است.

اصرار بر دولتی کردن تدوین منابع آزمون دستیاری دندان‌پزشکی

سلامت نیوز:با وجود اینکه حجم کتب مرجع ملی بسیار زیاد است، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، حتی اجازه ارائه خلاصه آن‌ها را هم به بخش خصوصی نداده است و این باعث شده این تفکر بر جامعه دانشجویی غالب شود که آنچه باعث این اصرار و تعجیل می‌شود، منافع مالی دست‌اندرکاران تدوین آن‌ها است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دندانه، معرفی کتب مرجع ملی به‌عنوان منبع آزمون دستیاری دندان‌پزشکی سال ۹۵ پس از اینکه تنها ۴ ماه از تدوین آن‌ها گذشته و تنها ۲ کتاب از ۱۴ کتاب در دسترس دانشجویان قرار گرفته بود، یکی از موضوعات مورد اعتراض و عامل تجمع دانشجویان رشته دندان‌پزشکی در سال گذشته بود.

البته از آنجا که قانون کمیته ۷ نفره ناظر بر آزمون ارتقاء می‌گوید منابع سؤالات امتحانی، باید حداقل ۹ ماه قبل از آزمون در دسترس دانشجویان قرار بگیرند و با این حساب این قانون در آزمون دستیاری سال ۹۵ نقض می‌شد، دبیرخانه شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی هم اعلام کرد که پیش از این تجمع، تصمیم داشت کتب مرجع ملی را از منابع آزمون دستیاری حذف کند، اما مدت کمی پس از آن، تمام این کتب به همراه چند فصل از کتب مرجع قدیمی، منبع آزمون دستیاری دندان‌پزشکی سال ۹۶ اعلام شد.


پس از آن، دانشجویان دوره دندان‌پزشکی عمومی ورودی سال ۹۰ که مشمول این قانون می‌شوند، نامه‌ای خطاب به دبیرخانه شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی و همچنین معاونت آموزشی وزارت بهداشت نوشتند و در آن خواهان حذف کتب مرجع ملی از منابع آزمون دستیاری خود شدند.
متن نامه به طور خلاصه به این شرح است:

دبیر محترم شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
با سلام و احترام
به استحضار می‌رساند که منابع اعلام شده جهت شرکت در آزمون دستیاری سال ۱۳۹۶، موجب تشویش و اضطراب داوطلبین شرکت در این آزمون گردیده است. همان‌طور که مستحضر هستید دانشجویان ورودی سال ۱۳۹۰ و ماقبل آن، هیچ‌گونه مطالعه و پیش‌زمینه‌ای در مورد کتب ملی ندارند. همچنین با توجه به حجم بالای این کتب، پرواضح است که مطالعه آن توسط دانشجویان سال آخر و فارغ‌التحصیلانی که بر مبنای این کتب آموزش ندیده‌اند، در مدت زمان کوتاه باقی‌ مانده تا آزمون امکان پذیر نخواهد بود.
لذا تقاضا می‌گردد کتب ملی پس از تدریس کامل در کوریکولوم آموزشی جدید به عنوان منابع آزمون دستیاری مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از نمایندگان این دانشجویان معترض، به خبرنگار نگین دندان‌پزشکی گفت: حدود ۶۰۰ نفر از دانشجویان دوره دندان‌پزشکی عمومی ورودی سال ۹۰، همراهی خود را با این حرکت اعتراضی اعلام کردند و امضای آن‌ها روز ۲۶ تیرماه ۹۵ به همراه این نامه به دبیرخانه شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی و معاونت آموزشی وزارت بهداشت ارائه شده است، اما موعدی که مسئولین برای پاسخ‌گویی وعده داده بودند سپری شده است و پاسخی از آنان دریافت نکرده‌ایم.


او ادامه داد: در حال حاضر فقط چند جلد از کتب مرجع ملی به صورت آزمایشی در تعدادی از دانشگاه‌ها مانند دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای دانشجویان ورودی سال ۹۱ تدریس می‌شود و دانشجویان هم‌دوره ما اصلاً این کتاب‌ها را ندیده‌اند، بنابراین تعیین آن‌ها به‌عنوان منبع آزمون برای ایشان غیرمنطقی به نظر می‌رسد.


او اضافه کرد: درخواست ما از وزارت بهداشت این است که با توجه به اینکه کتب مرجع ملی هنوز تدریس و غلط‌گیری نشده‌اند، از فهرست منابع آزمون دستیاری دندان‌پزشکی سال ۹۶ حذف شوند یا تعدادی از فصول آن‌ها به‌عنوان منبع معرفی شوند، چراکه حجم این کتاب‌ها خیلی زیاد است و تعیین درصد برای سؤالاتی که از آن‌ها طرح می‌شوند هم تغییری در صورت مسئله ایجاد نمی‌کند، چرا که دانشجویان باید برای پاسخگویی به سؤالاتی که نمی‌دانند از کدام فصول طرح می‌شوند، تمام این ۷ هزار صفحه را مطالعه کنند.

یکی دیگر از نمایندگان دانشجویان معترض به منابع آزمون دستیاری دندان‌پزشکی سال ۹۶، در گفتگو با نگین دندان‌پزشکی گفت: در حال حاضر در سایت وزارت بهداشت اعلام شده است که تمام فصول کتب مرجع ملی، مورد سؤال آزمون دستیاری خواهند بود، اما اساتید اظهار می‌کنند که ممکن است راهکار وزارتخانه، تعیین درصد برای حجم سؤالات طرح شده از این کتاب‌ها باشد که این هم راهگشا نیست.

نکته دیگر اینکه اساتیدی که در وزارت بهداشت هم حضور دارند، به این موضوع اذعان دارند که این کتاب‌ها پر از اشکالاتی هستند که هنوز مشخص نشده است و بنابراین منطقی است که مسئولین مربوطه از این همه تعجیل از مرجع قرار دادن آن‌ها جلوگیری کنند.


او در پایان گفت: با وجود اینکه حجم کتب مرجع ملی بسیار زیاد است، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، حتی اجازه ارائه خلاصه آن‌ها را هم به بخش خصوصی نداده است و این باعث شده این تفکر بر جامعه دانشجویی غالب شود که آنچه باعث این اصرار و تعجیل می‌شود، منافع مالی دست‌اندرکاران تدوین آن‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha