دبیر علمی نوزدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران، نسبت به بروز اختلالات تطابقی و افزایش ضعف بینایی در اثر استفاده مکرر از وسایل الکترونیکی در بین کودکان و نوجوانان هشدار داد.

آسیب بینایی کودکان با استفاده مکرر از وسایل الکترونیکی

سلامت نیوز:دبیر علمی نوزدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران، نسبت به بروز اختلالات تطابقی و افزایش ضعف بینایی در اثر استفاده مکرر از وسایل الکترونیکی در بین کودکان و نوجوانان هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر عباس عظیمی خراسانی صبح چهارشنبه در کنگره سراسری اپتومتری ایران در مرکز همایش های رازی، گفت: استقبال خوبی از طرف اساتید و محققین و اپتومتریست ها و همچنین همکاران چشم پزشک برای ارسال مقالات در این کنگره انجام شده است، به نحوی که حدود ۹۰ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که از این تعداد ۵۰ مقاله در قالب سخنرانی و ۱۶ مقاله به صورت پوستر توسط هیئت علمی پذیرفته شد.

وی اظهار داشت: بخشی از مقالاتی که در این کنگره مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت تغییرات چشمی قبل و بعد از جراحی های عیوب انکساری است و همانطور که می دانید در ایران جراحی های عیوب انکساری به شکل مستمر و متداول در حال انجام است و نقش اساسی اپتومتریست ها در بررسی بیمار و ارجاع آنها بعد از جراحی بسیار مهم است.

عظیمی گفت: یکی دیگر از مقالاتی که در این کنگره مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت کاربرد عدسی های تدریجی در بین مردم و استفاده صحیح و درست این عدسی ها است و مقالاتی در این زمینه تنظیم شده تا آخرین یافته ها در خصوص استفاده صحیح و درست از عدسی های تدریجی اعم از فیت، ارائه ، معاینه و تهیه این عدسی ها تنظیم شده و امیدواریم بتوانیم برنامه ای تنظیم کنیم که ساخت و ساز این عدسی ها در کشور انجام شود.

وی، یکی از مهمترین موضوعاتی که در این کنگره مطرح خواهد شد را استفاده زیاد کودکان، جوانان و آحاد مردم از وسایل الکترونیکی عنوان کرد و افزود: به دلیل استفاده بیش از حد و نادرست از وسایل الکتریکی شاهد ضعیفی چشم در بین مردم به خصوص کودکان، نوجوانان و جوانان هستیم و بهتر است بدانیم برای جلوگیری از ضعیف تر شدن چشم ها از چه ابزار اپتیکی و عینک و وسایل دیگر استفاده کنیم.

عظیمی ادامه داد: استفاده نادرست از گوشی های همراه و وسائل الکترونیکی، رایانه ها، تبلت ها به خصوص در سنین رشد باعث شده که ضعیفی چشم به شدت در میان کودکان و نوجوانان رشد زیادی داشته باشد.

وی اضافه کرد: از طرف سازمان بهداشت جهانی،جمعی از محققین و اندیشمندان سراسر دنیا در استرالیا گردهم آمدند تا بتوانند برای این معضل بزرگ که در بین جوامع در حال رشد است، راه حلی پیدا کنند.

عظیمی گفت: در کنگره نوزدهم سعی شده تا اثرات نامطلوب استفاده نادرست از این وسایل الکترونیکی در قالب سخنرانی و تحقیقات انجام گرفته مطرح گردد و در همین جا توصیه می کنیم به والدین که تا جایی که می توانند به کودکان، نوجوانان و جوانان خود آموزش دهند تا از این وسایل بطور نادرست استفاده نکنند.

استاد علوم بینایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: توصیه سازمان بهداشت جهانی در خصوص استفاده صحیح از وسایل الکترونیکی این است که کودکان و نوجوانان تا نیم ساعت در روز بیشتر نباید از وسایل الکترونیکی استفاده کنند، زیرا استفاده مکرر و پشت سر هم باعث اختلالات تطابقی و نهایتا اختلالات چشمی و زیادتر شدن ضعف بینایی خواهد شد.

وی گفت: از علائمی که به دلیل استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی در چشم کودکان و نوجوانان ایجاد می شود قرمزی چشم، اشک ریزش، سوزش، پلک زدن و سردرد است.

نوزدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران از ۲۰ تا ۲۲ مرداد ماه جاری به مدت سه روز در مرکز همایش های رازی ایران برگزار می شود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha