موضوع ناایمن بودن ساختمانها و به ویژه بیمارستانهای پایتخت با وقوع زلزله ای خسارت بار در هائیتی زنگ خطر آسیب پذیری تهران را بار دیگر به صدا در آورده به طوری که بر اساس بررسیها بین 50 تا 60 درصد بیمارستانهای دولتی در کشور و تهران در مقابل زمین لرزه ناایمن هستند.

وقوع زلزله در هائیتی و زمین لرزه چهار ریشتری در فیروزکوه باعث شد که بار دیگر موضوع ناایمن بودن ساختمانهای تهران به ویژه بیمارستانهای پایتخت در مقابل زلزله، مطرح شود. به طوری که بررسیها نشان می دهد بین 50 تا 60 درصد بیمارستانهای دولتی در کشور و تهران، در مقابل زمین لرزه ناایمن است و چنانچه زلزله ای با قدرت پنج ریشتر رخ دهد، اغلب این مراکز درمانی از مدار خدمات رسانی به مصدومان خارج می شوند.

وزیر بهداشت با تایید این موضوع که ممکن است درصدی از بیمارستانهای دولتی در مقابل زلزله مقاوم نباشند، معتقد است که دولت برای مقاوم سازی بیمارستانها دستورات جدی صادر کرده اما این کافی نبوده و باید بیمارستانهای صحرایی در اطراف مناطق زلزله خیز داشته باشیم تا در صورت نیاز برپا شوند.

موضوع مقاوم سازی بیمارستانهای فرسوده و قدیمی، هرچند حرف تازه ای نیست و همه می دانیم که در مصاحبه های مسئولان دولتی، بارها و بارها از مقاوم سازی بیمارستانهای فرسوده صحبتی به میان آمده و تاکید بر این موضوع شده است اما آنچه مشاهده می شود، این است که ساختمان اغلب بیمارستانهای دولتی همچنان قدیمی و فرسوده باقی مانده و این موضوع به دلیل مشکلات عدیده از جمله کمبود منابع مالی، به درستی پیگیری نشده است.

به طوری که گفته می شود در ایران حدود 60 درصد بیمارستانها ناایمن است و در صورت وقوع زلزله هیچ مقاومتی ندارند و نخستین لرزه ها به جان بیمارستانها خواهد افتاد. این در حالی است که در هنگام وقوع حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله، نقش بیمارستانها در خدمات رسانی به مردم، بر هیچ کس پوشیده نیست و از این مکانها به عنوان اماکن امن برای بستری و استقرار مصدومان و حادثه دیدگان یاد می شود.

دکتر سیدحسن امامی رضوی، معاون سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اجرای طرح ارزیابی مقاومت بیمارستانهای کشور، در عین حال از ناچیز بودن اعتبارات تخصیص یافته به مقاوم سازی بیمارستانهای فرسوده خبر داده و می گوید: مقاوم سازی بیمارستانهای فرسوده و ناایمن در کشور هزینه قابل توجهی را می طلبد. به این منظور اعتباراتی در بودجه های سالهای مختلف در نظر گرفته می شود اما این اعتبارات بسیار اندک است و متناسب با مقادیر مورد نیاز نیست.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سئوال که چند درصد بیمارستانهای کشور فرسوده و قدیمی است، می افزاید: نمی توان گفت که چند درصد از بیمارستانهای کشور فرسوده است اما حدود 80 تا 90 درصد از بیمارستانهای قدیمی کشور نیازمند مقاوم سازی است.

امامی رضوی با اشاره به راه اندازی بیمارستانهای جدید در جوار بیمارستانهای قدیمی، می گوید: ارزیابی مقاومت بیمارستانهای کشور در حال انجام است و تا حدودی نیز به نتیجه رسیده اما واقعیت این است که مقاوم سازی بیمارستانهای فرسوده و ناایمن، سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز دارد.

کارشناسان معتقدند برخی از بیمارستانهای کشور به دلیل فرسودگی و ناایمن بودن، به هیچ عنوان مناسب پذیرش بیمار نبوده و با توجه به وضعیت مقاومت و میزان استحکامی که دارند، باید تعطیل شوند اما به ‌علت نیاز مبرم جامعه به مراکز درمانی، امکان تعطیلی آنها عملی نبوده و همچنان پذیرش بیماران در این مراکز درمانی صورت می‌گیرد.

دکتر رحمت الله حافظی، معاون توسعه و مدیریت وزارت بهداشت با اشاره به تدوین برنامه 10 ساله مقاوم سازی بیمارستانهای فرسوده کشور، می گوید: 20 درصد بخشهای بیمارستانی کشور با عمر بیش از 50 سال غیر مقاوم هستند.

موضوع میزان مقاومت بیمارستانهای تهران در برابر وقوع زلزله همواره در صحبتها و اظهارات مسئولان مربوطه مطرح بوده و هست. البته حساسیت موضوع باعث شده که اعضای شورای شهر تهران نیز در برخی از جلسات خود، نسبت به وضعیت ساختمانهای فرسوده و قدیمی بیمارستانهای پایتخت واکنش نشان داده و خواستار توجه جدی به این موضوع شده اند.

از آنجا که تاسیس اغلب بیمارستانهای تهران مربوط به زمان قبل از انقلاب است، بنابراین اکثریت آنها در برابر زلزله ایمن نیستند. به طوری که حدود 50 درصد از بیمارستانهای پایتخت در برابر زلزله مقاوم نبوده و می بایست مقاوم سازی و نوسازی شوند.

متاسفانه کمبود اعتبارات اختصاص یافته به این موضوع باعث شده که ساختمانهای جدید برخی از بیمارستانها، همچنان نیمه کاره باقی بمانند که از جمله آنها می توان به بیمارستان امیراعلم اشاره کرد.

بیمارستان امیراعلم به عنوان یکی از قدیمی ترین بیمارستانهای آموزشی تهران در سال 1293 شمسی تاسیس شده و همچنان مشغول خدمات رسانی به مراجعان است اما تکمیل ساختمان جدید این بیمارستان، با گذشت بیش از یک دهه از آغاز عملیات اجرایی، همچنان نیمه تمام باقی مانده است.

محمدجعفر علیزاده، معاون وزیر مسکن و شهرسازی با عنوان این مطلب که تا سه سال آینده 13 هزار و 500 تخت به ظرفیت تختهای بیمارستانی کشور افزوده خواهد شد، گفته است که "این تعداد تخت بیمارستانی در قالب 127 پروژه بیمارستانی در سراسر کشور هم‌اکنون در حال اجراست.

به گفته علیزاده، امسال برای این بیمارستانها حدود 195 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته اما برای تکمیل و پایان ساخت این بیمارستانها در مجموع به بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ساخت هر تخت بیمارستانی در کشور حدود 120 میلیون تومان هزینه دارد، عنوان داشته که "برای تسریع در زمان ساخت این تعداد بیمارستان در کشور سالانه باید حدود 400 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود."

علیزاده، زمان‌بندی تعیین شده برای ساخت این بیمارستانها را سال 1391 اعلام کرده و عنوان داشته که "تکمیل ساخت 13 هزار و 500 تخت بیمارستانی منوط به تخصیص به موقع اعتبارات است."

معاون وزیر مسکن و شهرسازی ضمن خودداری از ارائه آمار تعداد بیمارستانهای فرسوده در کشور، در عین حال معتقد است که بیش از 50 درصد از بیمارستانهای موجود در کشور باید نوسازی و یا جایگزین شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha