رییس بخش روانپزشكی كودك و نوجوان بیمارستان رازی با بیان اینكه افسردگی خاص بزرگسالی نیست و در كودكی و شیرخوارگی هم تظاهر می‌كند، گفت: افسردگی در كودكان بیمار و سرطانی به علت شیمی درمانی شایع‌تر است؛ به نحوی كه طبق آمارهای جهانی 20 درصد كودكان بیمارستانی به افسردگی دچارند.

دكتر نسرین امیری در گفت‌وگو با ایسنا، شیوع افسردگی را در سنین پیش از مدرسه 3/0، در سنین مدرسه یك تا شش درصد و در نوجوانان 14 تا 25 درصد عنوان كرد و افزود: خودكشی چیزی نیست كه فقط در بزرگسالی تظاهر كند، بلكه با ردیابی بسیاری از مرگ‌های اتفاقی در نتیجه پریدن كودك به جلوی ماشین، علت آن خودكشی تشخیص داده شده است.

وی با بیان این كه خودكشی در كودكان به علت ساختار شناختی ناكافی غالبا ناموفق است، گفت: كودكان افسرده یا با رفع علت افسردگی درمان می‌شوند و یا نیازمند درمان دارویی و غیر دارویی هستند.

رییس بخش روانپزشكی كودك و نوجوان بیمارستان رازی با متفاوت دانستن علایم افسردگی در كودكان، شیرخواران و بزرگسالان، گفت: افسردگی در شیرخواران در چهره نمایان می‌شود و تغییر در الگوی خواب و غذا و گریه‌های طولانی از دیگر نشانه‌های افسردگی در دوره‌ شیرخوارگی است.

دكتر امیری با بیان اینكه با بالا رفتن سن، علایم افسردگی تغییر می‌كند، گفت: كودكان افسرده دارای علائمی شامل تحریك پذیر بودن، زودرنجی، پرخاشگری، ناسازگاری با همتایان خود و گریه‌های طولانی به همراه تغییر الگوی خواب و غذا هستند؛ اما در چهره آنها نشانی از افسردگی نیست.

وی ادامه داد: افسردگی در نوجوانان سنین بالاتر با رفتارهای بزهكارانه، خشونت فراوان، دروغگویی، فرار از خانه و آتش افروزی همراه است. در بزرگسالان هم داشتن خلق پایین و شاد نبودن از علایم افسردگی است.

این فوق تخصص روانپزشكی كودك و نوجوان با بیان اینكه شروع زودهنگام افسردگی در كودكی بیشتر با علت ژنتیكی همراه است، گفت:‌ غالبا كودكانی افسرده، والدین و بستگان درجه یك آنان از اختلالات خلقی رنج می‌برند.

دكتر امیری، عوامل اجتماعی، اقتصادی و روانشناختی را از عوامل موثر در بروز افسردگی در كودكان برشمرد و یادآور شد: افسردگی در شیرخوارگی در مواقعی بروز می‌كند كه شیرخوار بیمار به ناگهان از مادر جدا می‌شود كه البته امروز با اجرای طرح rooming in در بیمارستان‌های دوستدار مادر دیگر شاهد جدایی شیرخواران حتی بیمار در مراكز درمانی نیستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha