روز گذشته یک کلینیک جراحی در منطقه پاسداران تهران پلمپ شد. هفته قبل نیز خبر پلمپ بیمارستان رامین به علت عدم استفاده از نیروی متخصص بیهوشی، داروساز و تخلف‌های دیگر در صدر اخبار قرار گرفت. «در سال‌های گذشته با شروع طرح تحول سلامت میزان بیمارستان‌ها یا کلینیک‌هایی که تذکر دریافت می‌کنند افزایش یافته‌است.» این خبری است که علی فرجی، رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه شهید بهشتی به سپید می‌گوید.

افزایش شکایت و پلمپ مراکز درمانی بعد از طرح تحول سلامت

سلامت نیوز:  روز گذشته یک کلینیک جراحی در منطقه پاسداران تهران پلمپ شد. هفته قبل نیز خبر پلمپ بیمارستان رامین به علت عدم استفاده از نیروی متخصص بیهوشی، داروساز و تخلف‌های دیگر در صدر اخبار قرار گرفت. «در سال‌های گذشته با شروع طرح تحول سلامت میزان بیمارستان‌ها یا کلینیک‌هایی که تذکر دریافت می‌کنند افزایش یافته‌است.» این خبری است که علی فرجی، رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه شهید بهشتی به روزنامه سپید می‌گوید.

به گزارش سلامت نیوز  او درباره افزایش تعداد تذکرهایی که به مراکز درمانی می‌شود می‌افزاید: «هرگاه از یک بیمارستان شکایتی می‌شود بازدید‌هایی از محل مورد شکایت می‌کنیم و اگر برایمان مسجل شود که شکایت درست است آن مرکز را به مراکز قضایی معرفی می‌کنیم.» فرجی توضیح می‌دهد:« در سال‌های اخیر به دنبال اجرای طرح تحول سلامت و افزایش مراجعه به بیمارستان‌های دولتی، هرچه میزان شکایت‌ها افزایش‌یافته تذکرهای ما هم افزایش یافته‌است.»

به گفته او با افزایش مراجعه به این بیمارستان‌ها بازدید‌ها نیز بیشتر شده‌است.« بازدیدها باعث می‌شود که اشکالات مشخص شود.» این را رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید و ادامه می‌دهد:« آخرین کلینیکی که در خیابان پاسداران پلمپ شده از 10 سال قبل پرونده داشته‌است.»

فرجی با اعلام این خبر می گوید: «این کلینیک 10 سال است که پروانه درستی نداشته‌ و بیشتر بحث آن تعزیراتی بوده‌است. بعد از اینکه سهام‌داران با هم دعوا کردند دادگاه حکم پروانه اولیه برای موسسان اولیه آن را صادر کرد اما بعد به این نتیجه رسید که نمی‌شود افراد حقیقی یک شرکت حقوقی را اداره کنند.

برای همین دوباره پروانه آن باطل شد.» او همچنین درباره بیمارستان دیگر تحت پوشش دانشگاه شهید بهشتی که هفته گذشته پلمپ شد بیان می‌کند:«موضوع بیمارستان رامین هم به نیروی انسانی و هم مسائل ساختمانی مربوط بوده‌است. این بیمارستان پزشک مقیم بی‌هوشی و پرستار و مسئول فنی در پاراکلینیک نداشت. در داروخانه‌اش هم فرد غیر داروساز کار می‌کرد.»

به گفته او سیستم نظارت بر درمان دانشگاه هر سه ماه یک بار ازبیمارستان‌های تحت پوش خود بازدید می کند.« ما 70 بیمارستان زیرمجموعه دانشگاه شهید بهشتی داریم که 17 مورد آن ملکی وزارتخانه و بیمارستان آموزشی است. ما در بیمارستان‌های آموزشی درمانی دانشگاه سالانه 200 هزار عمل جراحی انجام می‌دهیم. دو تا سه مورد اشتباه یا عوارض پزشکان در مقایسه با کار درمانی که در کشور می‌شود؛ مشکلات آنقدر زیاد نیست، اما وظیفه ما این است که دائما مطب‌ها را تحت کنترل داشته‌باشیم. همچنین کنترل پروانه بیمارستان‌ها یاکلینیک‌ها را چک کنیم.»

او که از اسفندماه به این سمت منصوب شده ادامه می‌دهد: «با اجرای طرح تحول، میزان مراجعه به بیمارستان‌های دولتی افزایش پیدا کرد. همچنین با افزایش آن میزان نارضایتی‌ها از مراکز درمانی هم بیشتر شد.» فرجی از سوی دیگر به موضوع دیگری اشاره می‌کند که زمینه افزایش حکم‌های پلمپ‌ یا تذکر‌های دانشگاه‌ها به بیمارستان‌ها را فراهم کرده‌است.

به گفته او در سال‌های گذشته «مراکز پوست و زیبایی در شهر تهران دائم در حال افزایش بوده‌است» همین موضوع باعث شده که بخش زیادی از وقت سیستم‌های نظارتی به این مراکز بدون مجوز زیبایی می‌گذرد «اینکه ما سراغ این‌ها می‌رویم لزوماً برای مچ‌گیری نیست بلکه هدف ما این است که آنها را با استانداردها مقایسه کنیم و گاهی تذکر بدهیم. گاهی خیلی نکته‌های ریزی وجود دارد که به چشم مردم نمی‌آید اما ما باید به آن توجه کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha