عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد گفت: افرادی كه در سنین جوانی دچار ضعف حافظه هستند باید جهت بررسی علت آن به متخصص مراجعه كنند چون با توجه به افزایش روز افزون جمعیت سالمندان در جامعه ما، این مساله اهمیت ویژه‌ای دارد.

دكتر علی اكبر توكلی، متخصص اعصاب و روان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه هر فراموشی آلزایمر نیست اظهار داشت: ممكن است در جامعه افرادی با سن 65 سال به بالا را مشاهده كنیم كه دچار اختلال در درك، یادآوری و رفتارند كه درصد كمی از آنها دچار بیماری آلزایمر می شوند.

وی ادامه داد: تعدادی از داروها مانند داروهای ضد فشار خون، مواد مخدر و داروهایی مانند بنزودیازپین (دیازپام) كه در درمان افسردگی و اضطراب بكار می‌روند، می توانند علائمی مثل فراموشی ایجاد كنند.

این متخصص اعصاب و روان تصریح كرد: در بعضی از موارد تومورهای مغزی، نارسایی‌های مزمن كلیه و فشار خون درمان نشده نیز می تواند علائمی شبیه زوال عقل ایجاد كند.

وی افزود: افرادی كه دچار ضعف حافظه و یا در رفتار و گفتار سر درگم می‌باشند باید به یك متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایند تا علت آن بررسی شود چرا كه با توجه به افزایش جمعیت افراد مسن در جامعه، باید انتظار داشت كه موارد ابتلا به بیماری آلزایمر هم بیشتر شود.

دكتر توكلی با بیان اینكه آلزایمر در سنین 65 سال به بالا دیده می شود، تاكید كرد: زنان دو برابر مردان به این بیمای دچار می شوند. در شروع بیماری نیز 50 درصد از این بیماران به علت وجود اختلال حافظه و این احساس كه دچار نوعی بیماری غیر قابل بازگشت شده‌اند دچار افسردگی می‌شوند.

این متخصص اعصاب و روان در پایان یادآور شد: كسانی كه در سنین جوانی و میانسالی دچار فراموشی هستند امكان اینكه مبتلا به آلزایمر باشند بسیار ضعیف است اكثر این افراد دچار بیماریهایی هستند كه فراموشی آنها قابل درمان است چرا كه بیماری‌هایی نظیر افسردگی، اضطراب، مصرف داروهایی مثل كورتون یا داروهایی كه باعث خشكی دهان می شود مانند داروهایی كه آنتی كودنیرژیك هستند سبب بروز فراموشی در این سنین می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha