معاون درمان وزارت بهداشت ضمن گلایه از محدودیت‌های وزارت بهداشت برای برخورد با تخلفات حوزه درمان، از مجلس شوای اسلامی خواست تا درباره تولیت سلامت و لحاظ شرایطی بهتر برای نظارت بر درمان، وزارت بهداشت را کمک کند.

محدودیت‌های وزارت بهداشت در برخورد با تخلفات درمانی و درخواست از مجلس

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت ضمن گلایه از محدودیت‌های وزارت بهداشت برای برخورد با تخلفات حوزه درمان، از مجلس شوای اسلامی خواست تا درباره تولیت سلامت و لحاظ شرایطی بهتر برای نظارت بر درمان، وزارت بهداشت را کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمد آقاجانی  در پاسخ به  این سوال  درباره تخلفات در حوزه خدمات پرستاری در منزل و اینکه در صورت مشاهده تخلف و عدم صلاحیت اخلاقی و حرفه‌ای موسسات ارایه دهنده این خدمات، چه کسی مسوولیت برخورد با آنها را برعهده دارد؟ به پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در منزل به شورای‌عالی بیمه خدمات درمانی اشاره کرد و گفت: موسسات ارائه‌کننده خدمات پرستار در منزل مانند سایر موسسات از سوی معاونین درمان 57 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور مورد نظارت قرار می‌گیرند. بنابراین وظیفه نظارت بر موسسات دولتی و خصوصی که در حوزه درمان فعالیت می‌کنند، بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است که بر آنها نظارت دارند، اما باید توجه کرد ابزار قانونی این کار در اختیارشان نیست. یعنی نظارت را انجام می‌دهند، اما برخورد قانونی با آنها بر عهده محاکم است.

وی افزود: بنابراین دانشگاه‌ها در صورت مشاهده تخلف از سوی این مراکز باید پرونده آنها را به محاکم ذی‌صلاح برای صدور رای ارسال کنند. بنابراین دست وزارت بهداشت از این حیث بسته است. یعنی پرونده‌های متعددی در حوزه درمان تشکیل و به محاکم هم ارجاع می‌شود. حال برخی محاکم برخورد به موقع و بازدارنده را انجام می‌دهند و گاهی هم این اتفاق نمی‌افتد.

پروانه‌هایی که باطل نمی‌شوند

معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: بر این اساس امیدواریم مجلس شورای اسلامی درباره تولیت سلامت و لحاظ شرایطی بهتر برای نظارت بر درمان، وزارت بهداشت را کمک کند. در حال حاضر ما می‌توانیم پروانه صادر کنیم، اما اگر تخلفی رخ دهد، نمی‌توانیم این پروانه را باطل کنیم؛ بلکه این محاکم هستند که این کار را انجام می‌دهند.

آقاجانی در عین حال اظهار کرد: بنابراین اکنون ما نظارت می‌کنیم و به محاکم گزارش می‌دهیم و آنها طبق ضوابط خودشان با آنها برخورد و رسیدگی می‌کنند. بر این اساس به نظر می‌آید که این موضوع محدودیت عمده‌ای برای نظارت بر درمان است.

به گفته وی، در حال حاضر اگر مردم شکایتی از این مراکز داشتند، می‌توانند به معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گزارش‌شان را به صورت تلفنی، حضوری و مکتوب ارائه دهند که قابل پیگیری باشد. البته از طریق سامانه 1690 تخلفات تعرفه‌ای و از طریق سامانه 1590 تخلفات حرفه‌ای و فنی را می‌توانند گزارش دهند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha