شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 190456

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: «به دنبال هماهنگی‌ها با قوه قضائیه آموزش زیست‌محیطی قضات در دستور کار قرار خواهد گرفت.» معصومه ابتکار این اظهارات را روز گذشته و به دنبال اظهارات کارشناسان در سال‌های اخیر که بر لزوم پیگیری قضائی تخلفات زیست محیطی به صورت ویژه و تخصصی تاکید می‌کردند، انجام داده و عنوان کرده است: «۲۰ شعبه قضائی محیط زیست در ۲۰ استان ایجاد شده است.» تخریب محیط زیست از جمله مهم‌ترین بحران‌هایی است که حال و آینده ایران را تهدید می‌کند، چنانکه برخی ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بحران محیط زیست می‌تواند یکی از سه بحران یک دهه آینده ایران باشد.

قضات محیط زیستی می‌شوند

سلامت نیوزرئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: «به دنبال هماهنگی‌ها با قوه قضائیه آموزش زیست‌محیطی قضات در دستور کار قرار خواهد گرفت.» معصومه ابتکار این اظهارات را روز گذشته و به دنبال اظهارات کارشناسان در سال‌های اخیر که بر لزوم پیگیری قضائی تخلفات زیست محیطی به صورت ویژه و تخصصی تاکید می‌کردند، انجام داده و عنوان کرده است: «۲۰ شعبه قضائی محیط زیست در ۲۰ استان ایجاد شده است.» تخریب محیط زیست از جمله مهم‌ترین بحران‌هایی است که حال و آینده ایران را تهدید می‌کند، چنانکه برخی ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بحران محیط زیست می‌تواند یکی از سه بحران یک دهه آینده ایران باشد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، بر این اساس است که در سال‌های اخیر تاکید زیادی بر برخورد با تخلفات زیست‌محیطی شده است، چرا که مشکلات زیست‌محیطی طبیعت ایران را از جنبه‌های مختلف به مخاطره انداخته است.

آموزش زیست محیطی قضات

روز گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست از ایجاد شعب قضائی محیط‌زیست در ۲۰ استان خبر داد و گفت: به دنبال هماهنگی‌ها با قوه قضائیه آموزش زیست‌محیطی قضات در دستور قرار خواهد گرفت.

معصومه ابتکار افزود: آیت‌ا... آملی لاریجانی دستور داده اند که شعبی به صورت تخصصی به پرونده‌های محیط زیستی رسیدگی کنند، هم اکنون هم در دادسراها و دادگاه‌های بیش از ۲۰ استان پرونده‌های محیط‌ زیست به شعب خاص ارجاع داده می‌شود.

او ادامه داد: اقدام مشترک دیگر سازمان حفاظت محیط زیست با قوه قضائیه، آموزش قضات است تا نسبت به مسائل مختلف محیط زیست آگاهی بیشتری پیدا کنند. ابتکار معتقد است: بر اساس ابلاغ سیاست‌های محیط‌زیستی مقام معظم رهبری قوه قضائیه برای تحقق آن اقدامات لازم را انجام داده و احکام قوی هم برای متخلفان محیط زیست صادر کرده که محکومیت مجازات حبس متخلفان در بخش شکار تا سه سال نمونه‌ای از آن است. او بیان کرد: برای تقویت جایگاه محیط‌بانان و پشتیبانی‌های حقوقی از این افراد لایحه‌ای تنظیم شده که در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است، این لایحه در کمیسیون‌های فرعی نیز بررسی شده است.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه روند قانونی برای تکمیل و تصویب پیش‌نویس لایحه در دولت باید طی شود، یادآور شد: لایحه به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال و پس از آن به کمیسیون اجتماعی ارجاع شده که کمیسیون اجتماعی باید نظر دستگاه‌های ذی‌ربط را دریافت کند. پس از آن در کمیته اولیه مطرح و بعد در کمیسیون لوایح بررسی و تصویب و در نهایت در هیات دولت مطرح می‌شود.

ابتکار تصریح کرد: کارشناسان در کمیسیون‌های دولت معتقدند قوانین فعلی برای حمایت از محط‌بانان مناسب است و در برخی موارد خلا قانونی وجود ندارد با این حال سعی شده تا در لایحه به موارد تکمیلی پرداخته شود. او افزود: طبق قانون به کارگیری سلاح، محیط‌بانان ضابط قضائی هستند، اما متاسفانه تجری متخلفان افزایش یافته است، از این رو لایحه مذکور برای حمایت از محیط‌بانان و تشدید مجازات مرتکبان تخلفی که تجری می‌کنند به طور ویژه به موضوع پرداخته است. به گزارش مهر،‌رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه حمایت ویژه از محیط‌بانان و برخورد ویژه را در لایحه مذکور پیگیر هستیم، گفت: یکی از خصوصیات ویژه این لایحه این است که اگر متخلفی به محیط‌بان حمله کند، رسیدگی آن در دادگاه‌ها با فوریت باید انجام گیرد.

کاهش مشکلات محیط زیست با قوانین بازدارنده

یک کارشناس محیط زیست در گفت و گو با «آرمان» در مورد اقدامات انجام شده برای حفاظت از محیط زیست می گوید: با گروه های موثر در جامعه وارد تعامل شده ایم. برای مثال با وزارت ورزش و جوانان این تفاهمنامه را جلو بردیم که در طول دو سه سال اخیر این وزارتخانه عملکرد درخشانی در حوزه حمایت از محیط زیست داشته است. محمد درویش ادامه می دهد: همچنین برای تهیه کنندگان و عوامل ساخت برنامه در صدا و سیما کارگاه های آموزشی برگزار کردیم و خوشبختانه امروزه حضور محیط زیست در فیلم و سریال های تلویزیونی با گذشته قابل مقایسه نیست. او اظهار می‌کند: پنجشنبه که در خدمت امام جمعه قزوین بودیم، ایشان گفتند اگر شما ائمه جمعه و جماعت را تحت آموزش محیط زیستی قرار بدهید، ما می‌توانیم تربیون ائمه جمعه و جماعت در شهرستان ها را به دانشگاه محیط زیست تبدیل کنیم.

درویش با اشاره به اینکه ما می توانیم از تریبون پر بیننده ائمه جمعه و جماعت به نفع محیط زیست استفاده کنیم، عنوان می کند: ما هم استقبال کردیم و قرار شده طی دو هفته آینده برای همه ائمه جمعه و جماعت قزوین کلاس های آموزشی محیط زیستی برگزار شود. البته پیش از این کارگاهایی در این مورد در تهران و آذربایجان غربی داشتیم.

این کارشناس محیط زیست درباره حفاظت محیط زیستی می گوید: حوزه محیط زیست اهمیت زیادی برای حاکمیت و نظام دارد. باید به سمت دادگاه ویژه محیط زیست برویم.

او ادامه می دهد: عملا نظام و حاکمیت که در بالاترین سطح هستند از محیط زیست حمایت می کنند و این نشان می دهد که ابزارهای لازم برای اینکه یک دولت و حکومت محیط زیستی داشته باشیم، فراهم است.

درویش درباره تاثیر شعبه های قضائی زیست محیطی بر جلوگیری از تخریب محیط زیست می‌گوید: با توجه به اینکه اخیرا اظهارنظرات مثبتی را رئیس محترم قوه قضائیه در مورد حمایت از حقوق محیط بانان انجام داده اند و نمایندگان هم در مجلس آمادگی خود را برای وضع قوانین به نفع محیط بانان و حفظ محیط زیست اعلام کردند، جا دارد قوه قضائیه به سمت تخصصی کردن موضوع محیط زیست پیش برود و قضاتی را تربیت کند که به شکل ویژه و خاص به محیط زیست توجه کنند.

او بیان می کند: به نظر من اگر قوانین بازدارنده کافی در حوزه قضا برای ممانعت از تخریت محیط زیست وضع شود، بسیاری از مشکلات حوزه محیط زیست کاهش پیدا می‌کند. درویش توضیح می دهد: در کشورهای شمال دنیا وضعیت تخریب محیط زیست خیلی کنترل شده است که یکی از مهم‌ترین دلایل آن اهرم های اجرایی قوی، قوانین بازدارنده و جرایم سنگینی است که وجود دارد.

او ادامه می دهد: گرچه در دو سه سال اخیر احکامی که در حوزه محیط زیست صادر می شود، قابل مقایسه با سال های قبل نیست و قضات در حوزه محیط زیست با جرایم خیلی جدی برخورد کرده و مخربان محیط زیست و شکارچیان غیر مجاز را به شدت مجازات می کنند،‌ اما برای مثال پرتاب زباله در کانادا دو هزار دلار جریمه دارد، در حالی که در کشور ما جریمه آن ۳۰ هزار تومان است که این رقم اصلا بازدارنده نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha