آیا افراد گیاهخوار تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن‌شان را از طریق غذا دریافت می‌کنند یا به مولتی‌ویتامین احتیاج دارند؟ در این صورت ویژگی‌های یک مولتی‌ویتامین خوب چیست؟

آیا استفاده از مولتی ویتامین در افراد گیاهخوار ضروری است؟

سلامت نیوز: آیا افراد گیاهخوار تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن‌شان را از طریق غذا دریافت می‌کنند یا به مولتی‌ویتامین احتیاج دارند؟ در این صورت ویژگی‌های یک مولتی‌ویتامین خوب چیست؟
 
یك رژیم غذایی گیاهی سالم دارم، آیا باز هم نیاز به مصرف مولتی ویتامین‌ها هست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، اگر مواد مغذی مورد نیاز‌تان را از راه‌های دیگر دریافت می‌كنید، خیر.

مولتی‌ویتامین‌ها همیشه در دسترس هستند و كمك می‌كنند تا مواد مغذی مورد نیاز را به‌طور حتم به بدن برسانیم؛ به‌خصوص وقتی‌كه در رژیم غذایی مواد مغذی به اندازه كافی وجود نداشته باشد.

دو نوع از مولتی ویتامین‌ها، از اصلی‌ترین آنها هستند:
ویتامین B12

غذاهای غیر گیاهی معمولا بدون ویتامین B12 هستند و این ویتامین برای سلامت خون و اعضاب ضروری است. موسسه دارو به همه افراد بالای 50 سال استفاده از مكمل B12 و یا مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین B12 را توصیه می‌كند.

مقدار مصرفی این ویتامین برای بزرگسالان روزانه 2/4 میكروگرم است. زنان باردار و زنان گیاهخوار باید كمی بیشتر از این مقدار مصرف كنند. تمام مولتی‌ویتامین‌ها حاوی مقدار كافی ویتامین B12 هستند؛ حتی كمی بیشتر از مقدار مورد نیز.


ویتامین D

روش طبیعی تأمین ویتامین D، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است ویتامین D كمك می‌‌كند تا جذب كلسیم بهتر انجام شود و به این ترتیب از بروز سرطان نیز جلوگیری می‌كند.

افرادی كه به طور مرتب نور خورشید دریافت نمی‌كنند باید از طریق مولتی‌ویتامین‌‌ها كمبود ویتامین D بدن‌شان را جبران كنند.

ویتامین D مورد نیاز برای بزرگسالان روزانه Iu 600 (حدود 15 میكروگرم) و برای سالخوردگان روزانه IU 800 (حدود 20 میكروگرم) است.

از آنجائی‌كه ویتامین D از بروز سرطان نیز جلوگیری می‌كند. دریافت كمی بیشتر از حد معمول نیز مفید است. برای افراد سالم این مقدار می‌تواند حتی تا IU 3000 نیز برسد.


چگونه می‌‌توانم یك مولتی ویتامین خوب را انتخاب كنم؟

باید نكات زیر را در نظر داشته باشید:

افراد گیاهخوار بهتر است از كپسول‌های ژله‌ای استفاده نكنند.

ویتامین D معمولا به دو شكل وجود دارد:

ویتامین D3 كه از لانولین به دست می‌آید و ویتامین D2 كه از مخمر به دست می‌آید. برخی از متخصصان می‌گویند كه جذب ویتامین D2 كمتر است.

افرادی كه از طریق غذاها، املاح كافی دریافت می‌كنند، می‌توانند املاح را از مولتی ویتامین‌ها حذف كنند.


آهن

جذب آهن برای خانم‌ها، به‌خصوص در دوران بارداری و دوران شیردهی، اهمیت زیادی دارد. معمولاً در تمام مولتی ویتامین‌ها، آهن وجود دارد.

کلسیم

كلسیم به‌وفور در سبزیجات برگدار یافت می‌شود.

افرادی كه رژیم غذایی سالمی دارند، نیازی به دریافت مكمل‌های كلسیم ندارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند كه مكمل‌های كلسیم باعث افزایش احتمال بروز سرطان پروستات می‌شود؛ بنابراین بهتر است از مكمل‌هایی استفاده كنید كه كلسیم زیادی ندارند.

البته تجویز كلسیم برای افراد مختلف، متفاوت است؛ مثلاً ‌خانم‌هایی كه به استئوپردیس دچار هستند؛ باید از كلسیم بیشتری استفاده كنند تا استخوان‌های آنها ترمیم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha