وزارت بهداشت تاكید كرد: با توجه به اهمیت بهبود و ارتقای نظام سلامت كشور و نقش بیمارستان‌های هیات امنایی در این میان، ارتقای كیفیت خدمات بیمارستانی و نیز برآورده شدن منافع تمام ذینفعان جزو اهم وظایف هیات امنای بیمارستان است كه این كار از طریق اعتبار بخشی‌ها و مكانیزم‌های كنترلی تدوین شده پایش می‌شود.

در پی اظهارات دبیركل خانه پرستار مبنی بر این كه «اكثریت قریب به اتفاق كاركنان بیمارستان‌ها، نماینده‌ای در هیات امنا ندارند» وزارت بهداشت توضیحاتی ارائه داد.

در این توضیحات كه بر اساس گزارش معاونت توسعه مدیریت و منابع تدوین شده، آمده است: «در ارتباط با آیین نامه اجرایی بند 24 قانون بودجه سال 88 كه به موجب آن 54 بیمارستان از بیمارستان‌های كشور به صورت هیات امنایی اداره شوند، اظهاراتی در خصوص جامع نبودن تركیب در نظر گرفته شده برای هیات امنا بیمارستان‌های مذكور مطرح شده است بدین معنی كه از تمام گروه‌های شاغل در بیمارستان مانند پیراپزشكی، پزشكان عمومی، كادر اداری و به ویژه پرستاران نماینده‌ای وجود ندارد.

با توجه به اهمیت بهبود و ارتقای نظام سلامت كشور و نقش بیمارستان‌های هیات امنایی در این میان، ارتقای كیفیت خدمات بیمارستانی و نیز برآورده شدن منافع تمام ذینفعان جزو اهم وظایف هیات امنای بیمارستان است كه این كار از طریق اعتبار بخشی‌ها و مكانیزم‌های كنترلی تدوین شده پایش می‌شود.

به عبارت دیگر آیین نامه مذكور بهبود سطح مدیریت و خدمات ارائه شده را از الزامات اداره بیمارستان به شیوه هیات امنایی دانسته و از طرف دیگر تركیب هیات امنا بیمارستان به گونه‌ای تعریف شده تا در نهایت منجر به حصول اهداف فوق می‌شود.

همچنین بدیهی است هیات امنای بیمارستان ضمن توجه به تمام گروه‌های شاغل در بیمارستان، نسبت به مسایل بیمارستانی اعم از داخلی و خارجی رویكردی جامع‌نگر‌ داشته باشد.

در مطالعات و بررسی‌های هیات امناهای بیمارستانی كشورهای توسعه یافته در نظام سلامت نیز در تركیب اعضای هیات امنا از عناصر و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی استفاده می‌شود كه بدون ملاحظات صنفی و گروهی، منافع كلان بیمارستان و ارتقا كیفیت خدمات ارایه شده به مردم را در اولویت دغدغه‌های خود قرار می‌دهند؛ چرا كه در این صورت و در نتیجه آن همه گروه‌ها ذینفع خواهند بود.

همچنین بر اساس این آیین نامه اجرایی، رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی به عنوان رییس هیات امنا، رییس بیمارستان به عنوان دبیر هیات امنا، یكی از سه معاون بیمارستان به انتخاب رییس بیمارستان، معاون برنامه‌ریزی یا عمرانی استاندار به انتخاب استاندار، نماینده روسای بخش‌های بالینی بیمارستان به انتخاب روسای بخش‌های مذكور، شهردار شهر و در تهران شهردار منطقه مربوطه، نماینده مجمع خیرین سلامت، مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی استان و مدیر كل سازمان بیمه خدمات درمانی استان به عنوان اعضای هیات امنای بیمارستان‌ها مشغول به كار خواهند بود.

گفتنی است؛ تدوین آیین نامه مذكور اقدام مشترك وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی، وزارت رفاه وتامین اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری بوده و تركیب در نظر گرفته شده برای هیات امنا حاصل جمع بندی مجموعه نظرات كارشناسی سه دستگاه مذكور می‌باشد.

ضمن اینكه بر خلاف انتقادات مطرح شده بر آیین نامه مذكور، هیچ الزامی بر پزشك بودن اعضای هیات امنا اعم از رییس دانشگاه و حتی رییس بیمارستان ندارد؛ چنانچه در حال حاضر نیز ریاست برخی از دانشگاه‌ها توسط روسای غیر پزشك انجام می‌گیرد.

همچنین مطابق آیین نامه، هیچ ضرورتی برای انتخاب معاونان بیمارستان از میان پزشكان وجود ندارد و هر فردی كه حائز شرایط تصدی این مسئولیت باشد، می‌تواند عضو هیات امنای بیمارستان باشد؛ كما این كه در حال حاضر نیز مدیران و معاونان بسیاری از بیمارستان‌های كشور فارغ التحصیلان رشته‌های مدیریت، پرستاری و ... می‌باشند.

بدیهی است كه با توجه به مسئولیت دیگر اعضای هیات امنا در استانداری، شهرداری، مجمع خیرین سلامت، سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه خدمات درمانی، احتمال غیر پزشك بودن آنان به طریق اولی وجود دارد.

بدین ترتیب مصداق اعضای در نظر گرفته شده برای هیات امنای یك بیمارستان می‌تواند به نحوی تعیین شود كه فقط یك عضو پزشك در آن وجود داشته باشد و هم در صورتی كه شخصیت‌های حقوقی عضو نظیر شهردار شهر مربوطه و معاونان استاندار و سایر مدیران و اعضای پیش بینی شده برای هیات امنای یك بیمارستان پزشك یا متخصص باشند، تعداد اعضا هیات امنا پزشك بالاتر می‌رود؛ بنابراین به نظر می رسد ایرادات مطرح شده نسبت به آیین نامه اجرایی بند 24 قانون بودجه 88، در نتیجه عدم توجه كافی به موارد و الزامات مندرج در آیین نامه باشد و توضیحات فوق نشان می‌دهد كه بیان اظهاراتی از این قبیل كه هیات امنای بیمارستان نماینده گروه خاصی است، صحیح نمی‌باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha