شوک بزرگ به رشته های مهندسی / آینده رشته های پزشکی با بحران مواجه می شود

سلامت نیوز:در طول دهه های گذشته ذائقه مردم و خانواده های به سمت رشته های مهندسی بود اما رشد مشکلات اقتصادی و در ماندگی صنایع در کارآفرینی موجب شد تا نه تنها نرخ بیکاران در رشته های مهندسی افزایش یابد بلکه از متقاضیان این گونه رشته نیز کاسته شود.

به گزاش سلامت نیوز به نقل از تابناک نتایج کنکور ورودی دانشگاههای سراسری سال 1395 برای همه برنامه ریزان و صاحب نظران حوزه آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی دارای پیامی واضح و روشن مبنی بر تاثیر بی چون و چرای بیکاری و ضعف صنایع کشور بر سلایق علمی جامعه و خصوصا جوانان بود.

جلب اینکه جتی برگزیده گروه تجربه فردی است که چهار سال در رشته مهندسی برق دانشگاه شریف درس خوانده است  گرچه دلیل دلیل خود را از ترک شریف و انتخاب رشته پزشکی صرفا علاقه بیان می کند اما بر تمام اهل فن واضح و مبرهن است که در سالهای اخیر حتی کار مناسب نیز برای دانشجویان مهندسی شریف یافت نمی شود و لذا همه چشم ها به سوی رشته های پزشکی دوخته شده است.

البته ما فراموش نکرده این که در طول دهه های 50 ، 60 ، 70 و 80 ذائقه مردم و خانواده های به سمت رشته های مهندسی بود اما رشد مشکلات اقتصادی و در ماندگی صنایع در کارآفرینی موجب شد تا نه تنها نرخ بیکاران در رشته های مهندسی افزایش یابد بلکه از متقاضیان این گونه رشته نیز کاسته شود.

اما شیب علاقه افراد به سمت و سوی رشته تجربی آنهم هم با هدف قبولی در رشته های پزشکی دارای پیامدهای خطرناکی برای جمعه ماست زیرا زمانی صرفا کسانی وارد رشته پزشکی می شدند که هم دارای استعداد بالایی بودند و هم قلبا به این حوزه علاقه داشتند اما اکنون با افزایش مشتریان این نوع رشته ها نه تنها دانشگاهها بصورت غیر معقولی پذیرش خود را بالا خواهند برد بلکه درد کسب درآمد بالا نمکی خواهد شد بر روی بیماران آینده این نوع پزشکان که نمونه آن را در ماههای اخیر به وفور دیده ایم مانند کشیده شدن بخیه کودک اصفهانی !

بدون شک درآمد یکی از دغدغه های هر خانواده و فردی است اما وقتی برای کسب درآمد بیشتر فرد حاضر باشد و ارد عرصه ای شود که با جان و زندگی مردم معامله می کند طبعا نه تنها اخلاق حرفه ای پزشکی از بین می رود بلکه آمار فساد و خیانت در این نوع رشته ها و کسب و کارها نیز افزایش خواهد یافت بطور مثال شاهد بودیم که در سالهای گذشته در یکی از مراکز درمانی کلیه های افراد از سوی پزشکان به سرقت می رفت!

البته باید این واقعیت را هم در نظر داشت که با رشد بی سابقه تعداد متقاضیان رشته پزشکی در دهه آینده بازار این کسب و کار نیز حال روز این روزهای رشته های مهندسی را خواهد داشت دقیقا مانند همان ایامی که بدلیل وفور پزشکان هندی آنها به سایر کشورهای محروم سرازیر می شدند.

حال باید دید که سران و سیاست گذاران حوزه آموزش کشور چه خواهند کرد و چگونه این موج غم انگیز علاقمندان به رشته تجربی و گروه پزشکی را مدیریت خواهند نمود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha