دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 19054

دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی گفت: وزارت بهداشت نظارت چندان قوی روی بازار اسباب‌بازی ندارد.

محمدحسین فرجو در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره توضیح داد: نظارت بر بازار اسباب‌بازی از لحاظ بهداشت این كالا بر عهده وزارت بهداشت است، اما این وزارتخانه هم‌اكنون نظارت چندان قوی‌ روی بازار اسباب بازی ندارد.

وی با اشاره به این‌كه بحث آلودگی تعدادی از اسباب‌بازی‌های تولید كشور چین از مدت‌ها پیش مطرح بوده است، یادآوری كرد: حتی در آمریكا نیز بخش زیادی از اسباب‌بازی‌های چینی به دلیل آلودگی از بازار جمع‌آوری شدند و حتی كار به جایی رسید كه مدیرعامل كارخانه‌ای كه محصولاتش از بازار آمریكا مرجوع شد، اقدام به خودكشی كرد.

او با بیان این‌كه بعد از مطرح شدن اخبار مربوط به آلودگی تعدادی از اسباب‌بازی‌های ساخت چین نظارت بر واردات این كالا به كشور سختگیرانه‌تر شد، عنوان كرد: هم‌اكنون سازمان استاندارد اسباب‌بازی را از لحاظ ایمنی مورد بررسی قرارمی‌دهد و وزارت بهداشتی نیز مكلف است این كالا را از نظر موارد بهداشتی مورد نظارت خود قرار دهد كه البته وزارت بهداشت تاكنون در عمل به وظیفه خود قوی عمل نكرده است.

به گفته وی سازمان استاندارد در آزمایشگاه خود اسباب‌بازی را از نظر رنگ و مواد اولیه مورد بررسی قرار می‌دهد.

فرجو خاطرنشان كرد: ‌البته وزارت بهداشت امسال با تنظیم سند سلامت كودكان كه بخشی از آن به موضوع اسباب‌بازی نیز اشاره دارد، سعی كرد نظارت خود را بر بازار اسباب بازی تقویت كند.

دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی با بیان این‌كه تاكنون مواردی از واردات اسباب‌بازی‌های آلوده به كشور مشاهده شده است، اظهار داشت: این محموله‌ها بعد از تایید آلودگی آن‌ها مرجوع شده‌اند؛ ضمن این‌كه باید توجه داشت قاچاق اسباب‌بازی به كشور همچنان ادامه داشته و در این بین قاچاق اسباب‌بازی‌های آلوده نیز وجود دارد.

گفتنی است، تحقیقات نشان می‌دهد كه بسیاری از اسباب‌بازی‌های موجود در بازار هند حاوی مواد شیمایی خطرناك هستند.

گفته می‌شود كه این مواد شیمیایی موجود در اسباب‌بازی می‌توانند برای كودكان زیر سه سال خطرناك باشند.

نمونه‌گیری‌های تصادفی انجام شده از دهلی نشان می‌دهد كه تعدادی از اسباب‌بازی‌های موجود در بازار این شهر حاوی ماده شیمیایی به نام فتالات بوده‌اند كه این ماده می‌تواند موجب بروز مشكلاتی را برای سیستم بدن افراد فراهم كند.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد كه اسباب‌بازی‌های چینی و تایوانی وارداتی به هند نیز حاوی ماده شیمیایی یادشده هستند.

هند از ابتدای ژانویه سال گذشته واردات اسباب‌بازی از چین را به این كشور ممنوع اعلام كرد. دلیل این ممنوعیت نیز وجود مشكلات ایمنی در اسباب‌بازی‌های تولید چین اعلام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha