«استان تهران به لحاظ میزان بدهی اکولوژیک یا تخریب محیط‌زیست رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.» این اظهارنظر که خرداد امسال توسط مدیر کل حفاظت از محیط‌زیست استان تهران اعلام شد، یکی از هزاران خبری است که عامل انسانی در تخریب محیط‌زیست را تایید می‌کند.

رتبه اول تهران در تخریب محیط زیست کشور

سلامت نیوز :«استان تهران به لحاظ میزان بدهی اکولوژیک یا تخریب محیط‌زیست رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.» این اظهارنظر که خرداد امسال توسط مدیر کل حفاظت از محیط‌زیست استان تهران اعلام شد، یکی از هزاران خبری است که عامل انسانی در تخریب محیط‌زیست را تایید می‌کند.

  به گزرش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، هر چند در تعریف محیط‌زیست آمده است که محیط‌زیست به همه محیط‌هایی که در آنها زندگی جریان دارد گفته می‌شود و حفاظت محیط‌زیست در قرن بیست و یکم به عنوان یکی از هشت هدف توسعه هزاره و یکی از سه پایه توسعه پایدار شناخته شده، اما در این روزها به حدی عرصه‌های طبیعی تحت تاثیر انواع تخریب ها قرار گرفته که حتی تا مرز نابودی هم پیش رفته‌اند.

آنچنان که بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تقریبا تمامی عوامل تشکیل دهنده محیط‌زیست تحت تاثیر فعالیت‌های انسان قرار گرفته‌اند. محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان تهران در مورد اقدامات انجام شده در حوزه محیط‌زیست گفت: دولت و قوه قضائیه بعد از بیانات رهبری و ابلاغ سیاست‌های کلی محیط‌زیست به سران سه قوه، در حال مدیریت این امر است، اما همچنان با ایده‌آل فاصله داریم.

او افزود: قوانین به اندازه کافی دست مجموعه سازمان محیط‌زیست را برای اعمال قانون باز گذاشته است، اما این نهاد به تنهایی نمی تواند در این موضوع به موفقیت کامل دست یابد، از این رو باید همه دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله پلیس وارد گود شوند. بر همین اساس است که بارها و بارها کارشناسان محیط‌زیست عنوان کرده اند که محیط‌زیست ایران به مرحله بحرانی رسیده است و باید تمام ارگان ها برای بهبودی آن دست به دست هم بدهند، چرا که اخیرا حوادث ناگواری در این حوزه به وجود آمده که حتی جان پاسداران محیط‌زیست را به خطر انداخته است.

با وجود این، حواشی این مساله چالش هایی را در مورد حفاظت از محیط‌بانان ایجاد کرده که دغدغه خاطر مسئولان شده است، ‌تا جایی که زنگ هشدار آن مدت‌هاست که در رسانه ها به صدا در آمده و امید است که این بار با لایحه حمایتی از محیط‌بانان وضعیت معیشتی آنها نیز بهبود یابد. آن‌چنان که ماه گذشته معاون سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌زیست با تاکید بر حمایت قاطع این سازمان از حقوق و جایگاه محیط‌بانان تصریح کرد: با جدیت حمایت‌های قضائی، بهبود معیشت و افزایش حقوق محیط‌بانان را دنبال می‌کنیم.

محمد مجابی با تاکید بر اهمیت کار محیط‌بانان از آنان به عنوان خط مقدم دفاع از حریم طبیعت و حیات وحش کشور نام برد و بیان کرد: باید به گونه‌ ای برنامه ‌ریزی شود که بالاترین افتخار محیط‌زیست، محیط‌بانی باشد.

الگوسازی در راستای حفظ محیط‌زیست

این روزها خبر نابودی محیط‌زیست لحظه به لحظه روی خروجی خبرگزاری ها قرار می‌گیرد؛ از قطع درختان و زمین خواری گرفته تا ریختن زباله در رودخانه ها و از بین بردن انواع گونه‌های گیاهی و جانوری؛ آنچنان که متولیان امر در راستای فرهنگسازی آحاد جامعه برخاسته اند تا بلکه جلوی شتاب تخریب محیط‌زیست را بگیرند، چرا که با نابودی محیط‌زیست و انواع آلودگی ها لطمه همه جانبه به زندگی انسان ها وارد می‌شود.

آن‌طور که خرداد امسال رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست گفت: بیش از ۲۸ درصد غذایی که در دنیا تولید می‌شود، هدر می‌رود. بر اساس آخرین گزارش ها وضعیت کشور ما از روند جهانی هم کمی بدتر است و این می‌تواند دلیلی برای از بین رفتن منابع آب، خاک و منشایی برای گرد و غباری که از غرب به کشور می‌آید، باشد. به گفته معصومه ابتکار این واقعیت تکان دهنده دنیای امروز است که روندها رو به تشدید و تزاید است و امروز زمان نداریم تا اقدام برای رفع این معضلات را در دستور کار خود قرار دهیم.

او عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم برای الگوسازی در راستای حفظ محیط‌زیست چه در سطح آحاد مردم و چه در سطح مدیران دولتی گامی برداریم. به گزارش مهر، ابتکار خاطر نشان کرد: جوایز جهانی محیط‌زیست امروز نقش قابل توجهی دارند، زیرا یک الگو و شیوه را برای جهانیان فراهم می‌کنند که می‌تواند راهگشای دیگران باشد. ما هم بر اساس رویه ای که از زمان دولت اصلاحات پایه گذاری شد، جایزه ملی محیط‌زیست را با داوری مستقل انجام می دهیم و امیدواریم در جهت الگوسازی برای کشور موثر باشد.

ایستادگی در برابر متخلفان با ایجاد فضای امن

گاهی تروریسم و خشنونت پای خود را فراتر گذاشته و از جامعه انسانی به محیط‌زیست کشیده می‌شود. آن‌چنان که قتل عام دسته جمعی درختان برای ساخت و ساز و کشته شدن محیط‌بانان به منظور شکار غیرمجاز از نمونه‌های بارز آن به شمار می‌آید، چرا که در همه جای دنیا متخلفان محیط‌زیست حضور دارند و نمی توان این مساله را کتمان کرد. به طوری که حتی در روانشناسی اجتماعی هم آمده است، مشکلات زیست محیطی بیشتر رفتاری و فرهنگی است و آنچه در این بین مهم جلوه می‌کند، حضور بی وقفه افرادی است که در نقش پاسداری با جانفشانی جلوی این ناهنجاری ها ایستاده و از مواهب الهی مراقبت می‌کنند.

محیط‌بانانی که در برابر هنجارشکنان قدعلم کرده و با نابودگران مبارزه می‌کنند، اما تاکنون در کمتر جایی سخن از ایثار، مقاوت و مشکلاتشان آمده است. به گونه ای که شکارچیان به علت ضعف قوانین به خود اجازه داده اند تا سریالی جان آنان را نیز نشانه بروند.

خرداد امسال معاون آموزشی و پژوهش حفاظت محیط‌زیست گفت: شکارچیان بدون مجوز یکی از مهم‌ترین مشکلات محیط‌بانان است که مقابله با آنها گاه باعث به خطر افتادن جان محیط‌بانان می‌شود. مهناز مظاهری ادامه داد: محیط‌بانان برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور با مشکلات زیادی مواجه هستند.

علاوه بر شکارچیان بدون مجوز، زندگی در شرایط سخت و عدم اطلاعات کافی در مورد رفتار با محیط‌زیست از دیگر مشکلاتی است که محیط‌بانان با آن مواجه هستند. آن‌چنان که با وجود این مشکلات پای لایحه حمایتی از محیط‌بانان به مجلس باز شده است. ماه گذشته رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست بیان کرد: هدف از ارائه لایحه حمایت از محیط‌بانان و سایر اقدامات، کاهش هزینه‌های حفاظت از طبیعت و محیط‌زیست این مرز و بوم است.

به گفته معصومه ابتکار، ایجاد فضای امن و حمایتی برای حافظان عرصه طبیعت کشور منجر به ایستادگی بیشتر آنان در برابر متخلفان و متجاوزان این عرصه است. پیش از این نیز حمایت‌های قانونی از محیط‌بانان و سایر متخلفان عرصه طبیعت وجود داشته، اما ارائه این لایحه منجر به رفع خلأها و کاستی ها در این زمینه خواهد شد.

به گزارش خبر آنلاین، معاون رئیس جمهور ادامه داد: تبدیل وضعیت محیط‌بانان و آزادی محیط‌بانان محکوم به قصاص در حبس از جمله اقدامات صورت گرفته برای رفع چالش‌های مادی و معنوی محیط‌بانان در دولت یازدهم است و البته در کنار تمامی این اقدامات، هنوز گام‌های مهم دیگری همچون کاهش ساعت کاری، افزایش تعداد نیروهای محیط‌بان در کشور، افزایش تجهیزات و امکانات مورد نیاز همچون هوشمندسازی پایش مناطق و ضرورت حمایت قضائی از محیط‌بانان باید برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha