رییس كنگره بین‌المللی سردرد از بررسی شاخص‌های همه گیرشناسی سردرد در شهر تهران بزرگ با همكاری شهرداری خبر داد و گفت: سردرد شایع‌ترین علت مراجعه به كلینیك‌های درمانی است.

دكتر سعید شاه بیگی امروز در نشست خبری كنگره بین‌المللی سردرد كه اول تا سوم اردیبهشت 89 در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار می‌شود، اظهار كرد: بیش از 90 درصد از افراد جامعه دست كم برای یك ‌بار در طول زندگی خود سردرد را تجربه كرده‌اند.

وی با اشاره به نگاه ناقص به درمان سردرد در ادامه از حضور مشترك متخصصان مرتبط با سردرد در این كنگره خبر داد و گفت: در این كنگره متخصصان داخلی و جراحی مغز و اعصاب، نورولوژی اطفال، روانپزشك، رادیولوژی، متخصصان داخلی، چشم، گوش، گلو و بینی، متخصصان بیهوشی (درد) پزشكان عمومی، پرستاران و گروه فیزیكی و توانبخشی حضور دارند.

رییس كنگره بین‌المللی سردرد با بیان این كه نحوه برخورد با سردرد به تناسب علت ایجاد كننده آن متفاوت است، گفت: شایع‌ترین علت سردرد فشارهای عصبی، استرس ، اضطراب و مشكلات روحی روانی با شیوع فراوان در جوامع است.

دكتر شاه بیگی میگرن را دومین علت شایع سردرد در جوامع برشمرد و افزود: در برخی از جوامع 16 تا 25 درصد زنان و 9 تا 15 درصد مردان به میگرن دچارند.

وی با بیان اینكه از هر پنج زن یك نفر به سردرد میگرنی مبتلاست، گفت: چون تاكنون به سر درد نگاه قوی و جامعی نداشته‌ایم، از این رو تلاش شد در این كنگره با گردهمایی كلیه تخصص‌های مرتبط، علل تشخیص و درمان سردرد به بحث و بررسی گذاشته شود.

رییس كنگره بین‌المللی سردرد به دعوت از میهمانان خارجی از كشورهای آمریكا، ‌اروپا، كانادا، فرانسه و آلمان اشاره كرد و افزود: همه ساله مجامع مختلف مبالغ فراوانی را برای سردردها هزینه می‌كنند.

دكتر شاه بیگی سردردهای خوشه‌ای و سردردهایی با علت ضایعات مغزی و عروق مغزی را از دیگر علل سردرد عنوان كرد و یادآور شد: دردهای گردنی، سینوزیت و حتی مشكلات چشمی می‌تواند از علل بروز سردرد به شمار آیند.

وی با تاكید براثربخشی طب سوزنی (فشاری)، ریلكسیشن در درمان سردرد، گفت: در این كنگره این موضوعات هم بررسی می‌شود.

رییس كنگره بین‌المللی سردرد با بیان این كه برخی از سردردها هشداردهنده است، ادامه داد: ازآن جمله می‌توان به بروز سردرد برای نخستین بار در زندگی، سردرد به همراه علایم یك طرفه (بی حسی یك طرفه دست و پا)، استفراغ پیش از بروز سردرد، سردرد به همراه تشنج تاری دید اشاره كرد.

دكتر شاه بیگی با بیان اینكه فراخوان این كنگره به كشورهای منطقه هم ارسال شده است در ادامه به برگزاری سه كارگاه در این كنگره اشاره كرد و افزود: كارگاه تحقیقاتی با موضوع مقاله نویسی علمی،‌ مطالعات اپیدمیولوژیك و مطالعات كارآزمایی بالینی، كارگاهی با عنوان كاربرد جایگاه بوتوكس در سردرد و كارگاه طب فیزیكی و توانبخشی طی این سه روز در كنگره برگزار می‌شود.

وی با بیان اینكه طی سالیان گذشته نظریات متعددی در خصوص كاربرد و میزان اثربخشی بوتوكس در درمان سردرد در كشورهای مختلف دنیا ارایه شده است، گفت: در كارگاه كاربرد جایگاه بوتوكس در سردرد به نقطه نظرات علیه كاربرد بوتوكس پرداخته می‌شود.

رییس كنگره بین‌المللی سردرد با بیان اینكه درمان بسیاری از سردردها مداخلات درمانی از جنس طب فیزیكی و توانبخشی (ماساژ درمانی) است، گفت: همچنین چون علت برخی از سردردها اختلالات خواب است بنابراین در این كنگره اطلاعات سودمندی در این باره ارایه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha