سال گذشته لایحه برنامه ششم توسعه در ۳۵ ماده به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شد اما چون اعلام شد که لایحه برنامه ششم برنامه نیست، این لایحه به دولت پس داده شد و برنامه توسعه پنجم یک سل دیگر تمدید شد.

طرح تحول سلامت به صورت کنونی قابلیت ادامه اجرا ندارد/حذف ماده مربوط به سیاست‌های افزایش جمعیت در برنامه ششم

سلامت نیوز: سال گذشته  لایحه برنامه ششم توسعه در ۳۵ ماده به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شد اما  چون اعلام شد که لایحه برنامه ششم برنامه نیست، این لایحه به دولت پس داده شد و برنامه توسعه پنجم یک سل دیگر تمدید شد.

به گزارش سلامت نیوز  سرانجام در مرداد ماه امسال این لایحه مجددا تقدیم هیات رییسه مجلس شد تا پس از اعلام وصول کمیسیون های تخصصی مواد آن را در هر حوزه بررسی کنند و به تصویب نهایی برسد. یکی از بخش های مهم این برنامه، همان طورکه معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرده است سلامت است.


برنامه های وزارت بهداشت در برنامه ششم
وزیر بهداشت معتقد است که از کل برنامه های توسعه سوم، چهارم و پنجم حدود 30 درصد اجرا شده است و 70 درصد مواد این قوانین اجرا نشده است زیرا کسانیکه این برنامه را پیشنهاد داده اند بیشتر آمال و آرزوهای خود را به قانون تبدیل کردند، بدون اینکه ابزار اجرای آن را فراهم کنند و خواستند در طول یک برنامه به همه آرزوهای کشور در حوزه سلامت برسند.

از این رو وزارت بهداشت کاهش تصدی دولت در حوزه سلامت، تقویت جایگاه متولی سلامت، تجمیع منابع مالی سلامت، حمایت از بخش خصوصی و هیئت امنایی شدن بیمارستانهای دولتی را جزو اولویتهای برنامه ششم اعلام کرده است. البته مهمترین پیشنهاد وزارت بهداشت در برنامه توسعه ششم گنجاندن طرح تحول سلامت در این برنامه است.


بررسی برنامه ششم توسعه در جلسه کمیسیون بهداشت
پس از پایان تعطیلات تابستانی نمایندگان، اعضای کمیسیون بهداشت اولین اولویت خود را بررسی برنامه ششم توسعه در کمیسیون اعلام کردند.
در همین باره مره صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان به خبرنگار سلامت نیوز می گوید: یکی از پیشنهادهای خوب وزارت بهداشت این است که منابع حوزه سلامت وابسته به درآمد نفت نباشد که با افت و خیز قیمت نفت دچار نوسان شود از این رو ما هم تلاش می کنیم این مورد تصویب شود تا منایع این بخش پایدار باشد.

او با اشاره به اینکه برخی مواد قانون برنامه پنجم در این برنامه تکرار نشده است می گوید: ابتدا برخی نمایندگان دوره پیش به این موضوع انتقاد کردند اما بعد از بررسی مشخص شد که برخی از این مواد با تصویب دولت و مجلس به قوانین دائمی تبدیل شده است و از این رو تکرار آنها لازم نبود.

او ادامه می دهد: یکی دیگر از نکات خوب برنامه تامین منابع از محل اعتبارات سیاست های جمعیتی بین دانشگاه های علوم پزشکی است تا به زوجین بی بضاعتی که فرزندی ندارند، خدمات درمانی ارائه شود و تا حدی مشکلات درمان ناباروری رفع شود.


طرح تحول سلامت در برنامه ششم تغییرات فروانی خواهد کرد
یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت در دوره جدید اجرای سیاست طرح تحول در بیمارستانها بود تا با تغییر در این حوزه پرداختی از جیب مردم را کاهش دهد.هرچند این برنامه منتقدان فراوانی دارد اما در برنامه ششم وزارت بهداشت بار دیگر این برنامه را گنجانده تا با تصویب قانونی آن در تمام دوره ها قابل اجرا باشد.

در این خصوص حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خبرنگار سلامت نیوز می گوید:سال قبل هم به وزیر اعلام شد که طرح تحول سلامت در برنامه ششم تغییرات فروانی خواهد کرد و به همین صورت که اکنون اجرا می شود قابلیت اجرایی ندارد چون تنها به کاهش هزینه ها و درمان توجه دارد و موضوع مهم پیشگیری در آن وجود ندارد. 

 وی ادامه می دهد: همچنین موضوع بیمه ها هم باید در برنامه اصلاح شود تا توان پرداخت به موقع بدهی خود به بیمارستانها را داشته باشند و مشکلاتی که اکنون وجود دارد حل شود.

شهریاری می افزاید: اگر قرار است این طرح تبدیل به قانون شود باید تمام انتظارات بخش بهداشت اعم از درمان و پیشگیری را حل کرد و به گونه ای برنامه ریزی کرد که با پیشگیری هزینه های بخش درمان کاهش پیدا کند.

تجمیع بیمه ها در برنامه ششم
موضوع دیگری که وزارت بهداشت تاکید فراوانی در برنامه ششم دارد یکسان سازی پرداخت بیمه ها ، بسته بیمه پایه و تجمیع بیمه ها است. طبق مصوبه مجلس اجرای قانون برنامه پنجم تا پایان سال 95 وجاهت قانونی دارد، اما زمانیکه این قانون باز هم قرار است در برنامه ششم تکرار شود نشان از عدم اجرای آن تا پایان امسال دارد.

اصغر سلیمی عضو کمیسیون بهداشت با اشاره به اینکه وزارت بهداشت تلاش زیادی برای تجمیع برنامه ها دارد ادامه می دهد: کشمکش وزارت بهداشت و بیمه ها سبب شد تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این مورد تصمیم گیری کند که سرانجام هم به برنامه ششم موکول شد.

 وی می گوید: تجمیع بیمه ها که در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری هم به آن اشاره شده و وزارت بهداشت تاکید فروانی دارد نیاز به بررسی دقیق دارد چون مثلا  نباید در حق بیمه شدگان تامین اجتماعی که سالیان بسیار حق سرانه بالایی را برای استفاده از بیمه پرداخت کردند اجحاف شود تا  شورای نگهبان  هم آن را رد کند.

با اینحال  سخنگوی دولت از عملیاتی شدن تجمیع بیمه‌ها دربرنامه ششم خبر می دهد و می گوید:  پس از برگزاری جلسات بسیار میان دو وزارتخانه بهداشت و رفاه به جمع بندی هایی دست یافتیم و براساس این جمع بندی ها  از طریق برنامه ششم این قانون را عملیاتی خواهیم کرد.

حذف ماده مربوط به سیاست‌های افزایش جمعیت در برنامه ششم 
همچنین در برنامه ششم توسعه از سلامت مادران و ترویج زایمان طبیعی به‌صورت خاص نام برده شده است هرچند که ابتدا سیاستهای جمعیتی در این برنامه گنجانده شده بود اما ناگهان حذف شد.

در این باره سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به تشکیل کارگروه بررسی موضوع سیاست‌های جمعیتی در برنامه ششم توسعه می‌گوید: این کارگروه به سفارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به ریاست دکتر عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران تشکیل و طی جلسات محتلف مسائل مورد نظر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصویب شد اما اینکه در این سازمان چه اتفاقی افتاد که منجر به حذف ناگهانی این ماده از برنامه ششم شده است نمی‌دانم!


اما محمد اسلامی، مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به سلامت نیوز می گوید: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه   حدود ۴۰ماده و یک سری برنامه عملیاتی  برای افزایش جمعیت داریم مانند کم کردن ناباروری در کشور بنابراین نباید تصور کرد که حذف ماده مربوط به سیاست‌های افزایش جمعیت به معنای حذف برنامه‌های عملیاتی در این حوزه است.


بهداشت مقدم بر درمان
در برنامه‌های اول و دوم توسعه، و تا حدودی برنامه سوم بهداشت بر درمان اولویت داشت اما در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه متاسفانه ایرادات فراوانی به سیاست‌های اتخاذ شده در بخش درمان وجود دارد چون این موضوع فراموش شد.

از این رو با توجه به اهمیت دولت به بخش سلامت بسیاری از کارشناسان این حوزه انتظار داشتند که در تدوین برنامه ششم بهداشت مقدم بر درمان قرار گیرد. از سوی دیگر وزارت بهداشت تاکید فراوانی بر پایدار کردن منابع دارد اما هیچ پیشنهادی هم در این زمینه نداده است شاید بهتر باشد برای تحقق این موضوع  امکان حضور بخش خصوصی در عرصه سلامت باز شود و این بخش احساس امنیت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha