نتایج حاصله از تحقیقات بر روی هزار و 317 پرستار در سطح بیمارستان های كشور نشان می دهد: اثرات تعدی کلامی بر روی پرستاران منجر به خستگی، اختلالات خواب، کابوس شبانه، اضطراب، سردردهای مکرر، دردهای مزمن، کاهش اعتماد به نفس و احساس سلامت عمومی، نارضایتی از خود، ناامیدی، تحریک پذیری، ترس و افسردگی آنها می شود.

فزایش اعمال خشونت رفتاری به کارکنان مراقبت سلامتی یک مشکل مهم برای جامعه پرستاری محسوب می شود. این مطالعه با هدف تعیین میزان تعدی کلامی به پرستاران شاغل در بیمارستان‌های سراسر کشور و ارتباط آن با برخی عوامل فردی، محیطی توسط مهناز شوقی (M.SC) از دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج انجام شد.

یافته های حاکی است 87،4 درصد از پرستاران طی 6 ماه گذشته حداقل یکبار در محیط کار خود مورد تعدی کلامی قرار گرفته بودند و بیشتر تعدی های کلامی از سوی همراهان بیمار به میزان 64،4 درصد بود.

با توجه به شیوع بالای تعدی كلامی و عوامل خطر شناسایی شده لازم به نظر می رسد این امر مورد توجه قرار گرفته و اقدامات لازم در این زمینه اجرا شود یافته های این تحقیق شاید برای كاهش و پیشگیری و كنترل تعدی به پرستاران مفید باشد.

این مطالعه یك تحقیق توصیفی - مقطعی است که نتایج آن در فصلنامه کومش، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha