رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، از افزودن فلور به نمك‌های یددار برای استفاده مناطقی كه با كمبود فلوراید مواجه هستند، خبر داد و گفت: به این ترتیب نمك‌های یددار فلورینه با تجویز پزشك در داروخانه‌های كشور ارایه خواهد شد.

دکتر پریسا ترابی در گفت‌وگو با  ایسنا، با اشاره به برنامه افزودن فلور به نمك‌های یددار، گفت: بررسی‌های اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت نشان داده كه میزان فلوراید در برخی مناطق كشور پایین است. به این ترتیب برگزاری جلسات مشتركی در وزارت بهداشت منتج به آن شد كه در برخی مناطق با شیوع بالای كمبود فلور با تجویز پزشك، نمك‌های یددار فلورینه در داروخانه‌ها ارایه شود. این نمك‌های یددار فلوردار با برچسب خاصی مشخص شده‌اند.

غنی‌سازی نمك با ید و فلور نباید تشویقی برای افزایش مصرف نمك باشد

افزایش دریافت نمك، عاملی برای افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی عروقی

وی با تاكید بر آن كه غنی سازی نمك با ید یا فلور دلیلی نیست كه برای دریافت ید یا فلور بیشتر، نمك بیشتری مصرف شود، گفت: میزان ید یا فلوری كه به نمك اضافه می‌شود بر اساس میزان مصرف نمك است؛ به این معنا كه اگر نمك از میزان معمول بیشتر استفاده شود، دریافت ید و فلور هم بالا می‌رود كه بی‌تردید این میزان دریافت اضافی، مناسب نیست. اگرچه مصرف زیاد این نمك‌ها به دوز مسمومیت نمی‌رسد، اما غنی‌سازی نمك با ید و فلور نباید تشویقی باشد برای افزایش مصرف نمك؛ چرا كه به دلیل مصرف زیاد نمك از سوی مردم، مشكلات زیادی وجود دارد و هنوز با فرهنگ كاهش مصرف نمك فاصله زیادی داریم.

دكتر ترابی دراین زمینه ادامه داد: بسیاری از موارد مشاهده می‌شود كه افراد هنگام صرف غذا بدون چشیدن غذا، ابتدا به آن نمك می‌پاشند. در این زمینه توصیه می‌شود نه تنها هنگام صرف غذا نمك اضافه نشود بلكه باید سعی شود استفاده از نمك در زمان طبخ غذا نیز كاهش یابد؛ چرا كه غذاهای صنعتی و آماده، انواع كنسرو‌ها، دوغ، پنیر، تنقلات كودكان و دیگر مواد غذایی از نمك زیادی برخوردارند. همچنین در بسیاری از مواد غذایی به منظور جلوگیری از فساد غذایی از نمك به عنوان یك عامل نگهدارنده استفاده می‌شود. بنابراین افراد جامعه ناخواسته اضافه دریافت نمك را تحمل می‌كنند و لازم است مصرف نمك هنگام طبخ و صرف غذا كاهش یابد.

وی با هشدار به افراد دارای سابقه بیماری‌های قلبی عرقی و فشار خون نسبت به مصرف زیاد نمك، انواع استرس‌های محیطی، استعمال دخانیات، چاقی، آلودگی هوا و ... را از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون دانست و گفت: افزایش دریافت نمك عاملی است كه به افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی عروقی كمك می‌كند. اگرچه بیماری‌های قلبی - عروقی و فشارخون بعد از حوادث و سوانح، رتبه دوم بار بیماری‌ها در كشور را به خود اختصاص می‌دهند، اما بیماری‌های قلبی عروقی در میانسالان كشور رتبه اول بار بیماری‌ها را دارد. بنابراین با توجه به شیوع بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون در كشور تا حد امكان عواملی كه در دست خود افراد است نباید به دیگر عوامل زمینه‌ساز بیماری‌ها اضافه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha