دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶

ماشین‌های فرسوده با سنجاقی به پایتخت مصلوب شده اند؛ صدای ناهنجار،‌ صندلی پاره، درهای بدون دستگیره، تولید آلودگی و... . این ماشین‌ها، مردم و مسافران را به ستوه آورده‌اند.

اجبار تاکسیران‌ها به خرید خودروی لوکس

سلامت نیوزماشین‌های فرسوده با سنجاقی به پایتخت مصلوب شده اند؛ صدای ناهنجار،‌ صندلی پاره، درهای بدون دستگیره، تولید آلودگی و... . این ماشین‌ها، مردم و مسافران را به ستوه آورده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان گرچه مسئولان این بار هم به میان آمده اند تا با چاره اندیشی برای رفع این مشکل گام بردارند، اما عده ای از رانندگان در این آشفته بازار گیر افتاده و در حالی که درآمد آن‌چنانی ندارند مجبور به تعویض خودرو‌های خود آن هم با خودرو‌های گران قیمت خارجی شده‌اند؛ مساله ای که در حد توان مالی آنها نیست.

نوسازی تاکسی‌های راه‌آهن این روزها در مسیر پر چالش قرار گرفته است. بهمن سال گذشته به بهانه آسایش مسافران و حل معضل آلودگی طرح تعویض تاکسی‌های راه‌آهن کلید خورد و رانندگان راه‌آهن و شرکت‌های خصوصی درست در مقابل هم قرار گرفتند، چون در سال های اخیر مسئولان تاکسیرانی اقدام به واگذاری امور تاکسیرانی به بخش ها خصوصی کرده اند و آنچه در مسیر پر و پیچ و خم شرکت‌های خصوصی برجسته شده و خود را نشان می دهد، ورود ماشین‌های لوکس به چرخه حمل و نقل است.

این اتفاق آزردگی خاطر رانندگان راه‌آهن را دو چندان کرده است، چرا که از یک طرف شرکت‌های خصوصی در فکر سود بیشتر با عرضه ماشین‌های لوکس هستند و از طرف دیگر رانندگان با درآمد پایین قادر به خرید و نگهداری از این خودرو‌ها نیستند؛ رانندگانی که پس از سال ها خدمت و درآمد روزمره باید اقدام به تهیه خودروهای لوکسی کنند که هزینه‌های بالایی برایشان دارد و در آینده ای نامعلوم مشخص نیست که قادر به پرداخت اقساط آن باشند یا نه؟ همچنین ممکن است با رانت خواری و سوءاستفاده از شرایط موجود پای دلال‌ها به میدان باز شود و در صورت عدم پرداخت اقساط، خودروهای لوکس به افراد دیگر با همان شرایط واگذار شود. بنابراین رانندگان ناچارند منتظر اعلام نتیجه از سوی سازمان تاکسیرانی و سازمان بازرسی کل کشور بمانند تا به اما و اگرها در این زمینه پاسخ داده شود.

ماشین لوکس بخرید تا اخراج نشوید

شاید رانندگان تاکسی‌های راه‌آهن هم از جمله آن افرادی باشند که با آزردگی خاطر پیکان نوستالژیک خود را فروخته و در مسیر پر تلاطم پرداخت اقساط ماشین‌های جدید قرار گرفته اند، اما مشکل آنان به اینجا ختم نمی‌شود، چون داستان نوسازی خودروها سر دراز دارد، تا جایی که باید رنگ و لعاب خارجی به خود بگیرد تا مبادا انگیزه شرکت‌های خصوصی برای سرمایه گذاری از بین برود.

یکی از رانندگان راه‌آهن می گوید: ما حدود ۱۸۰ راننده در راه‌آهن زیر نظر سازمان تاکسیرانی هستیم. محمد گرشاسبی ادامه می دهد: اواخر سال گذشته به ما گفتند باید ناوگان نوسازی شده و ماشین‌های ۱۰ سال به بالا تعویض شوند. او عنوان می‌کند: حدود یک‌سوم رانندگان اقدام به خرید خودروهای ملی نو کردند، یک سوم در شرف اقدام و مابقی هم دنبال کار بانکی هستند تا بتوانند طرح نوسازی را عملی کنند.

گرشاسبی بیان می کند: تا جایی که اخیرا به ما اعلام شد باید ماشین خارجی مانند هیوندا اکسنت و رنوفلوئنس بخرید و بین رانندگان این حرف افتاده که اگر این کار را انجام ندهید، اخراج می شوید، در حالی که خرید ماشین‌های خارجی بالای ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. این راننده تاکسی راه‌آهن می‌گوید: به همین دلیل فشار روی رانندگان زیاد است. چون اقساط ماشین‌های خارجی ماهانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و نگهداری این ماشین‌ها نیز هزینه بردار است، در حالی که درآمد راه‌آهن در این حد نیست که ما هم اقساط خودرو را بپردازیم و هم معیشت خود را بگذرانیم. او عنوان می کند: بعد از اعتراض رانندگان نیز گفته شد که کرایه ها را اضافه کنید، در حالی که با افزایش کرایه تعداد مسافران نیز کم می شود.

خودروهای ملی را ارتقا دهید

گرچه با وارد کردن خودروهای عمدتا برقی و هیبریدی تا حدودی از میزان آلودگی هوا کم می شود، اما باید دید آیا مقصر اصلی در این آلودگی فقط خودروهای راه‌آهن و رانندگان آن هستند یا خودروهای شخصی که در سطح شهر تردد می‌کنند نیز در این زمینه تقصیر دارند؟ چرا که مسائل دیگری در آلودگی هوا دخیل هستند که در این روزها فقط موج آن رانندگان راه‌آهن را در بر گرفته است.

یکی از اعضای شورای تاکسیرانی راه‌آهن به «آرمان» می گوید: قیمت ماشین‌های خارجی حدود ۱۳۰ میلیون تومان است، اگر راننده قرار باشد با وام بانکی ماشین‌ بگیرد چرا با این وام خود را از مستاجری نجات ندهد؟ علیرضا نبی‌نژاد ادامه می‌دهد: اینجا علاوه بر بحث مبالغ بالای این ماشین‌ها هزینه نگهداری از آنها نیز به میان می آید. او بیان می کند: درآمد راننده به صورت روزمره است.

اگر او مریض یا گرفتار شد، چگونه اقساط یا هزینه نگهداری خودروهای لوکس را فراهم کند. نبی نژاد می گوید: شرکت‌های خصوصی طلبشان را می خواهند، وقتی راننده نتواند از عهده پرداخت اقساط برآید، در نهایت با کلیه هزینه‌هایی که تاکنون کرده با حساب اجرت المثل این خودرو از زیر پایش در می آید.

اینجاست که راننده سخت گرفتار می‌شود و به تبع آن در صورت دغدغه و گرفتاری فکری او جان مسافر نیز به خطر می افتد. او با بیان اینکه خرید خودروهای هیوندا اکسنت،‌ رنوفلوئنس، آریو، ‌پژو و سمند به رانندگان پیشنهاد شده است، ادامه می دهد: رانندگان تمایل به خرید خودورهای سمند و پژو را دارند و نسبت به ماشین‌های لوکس معترضند، تا جایی که شورای شهر با شنیدن اعتراض رانندگان به میان آمد و گفت که می توان با خودرو ملی نیز تردد داشت، اما سازمان تاکسیرانی زیر بار نمی رود و ماشین‌های لوکس را به رانندگان تحمیل می کند. نبی نژاد می گوید: با این تحمیل اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و فرمایشات رهبری نیز زیر سوال می روند، چون با بی توجهی به تولیدات داخلی به سمت استفاده از تولیدات خارجی می رویم. او بیان می کند: شهرداری برای تعویض ماشین‌ها حدود ۱۴ تا ۱۸ میلیون تومان وام بلا عوض می دهد، ‌چرا این پول بیت‌المال را وارد کارخانه های خودروسازی نمی کنند تا سطح خودروهای ملی ارتقا یابد؟ حتما باید معضل آلودگی هوا را با خرید خودروهای خارجی از بین ببریم؟

ایجاد انگیزه در بخش خصوصی با خرید ماشین‌های لوکس

با وجود مشکلات زیاد در مسیر نوسازی خودروها با ماشین‌های لوکس عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران به «آرمان» می گوید: شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران بر آن شده تا در راستای کاهش ترافیک و آلودگی از وسایل حمل و نقلی در داخل استفاده شود که با مصرف برقی کمترین آلودگی را داشته باشند. ابوالفضل قناعتی بیان می کند: امیدواریم خودروسازان بتوانند خودروهایی را تولید کنند که مصرفشان برقی و هیبریدی باشد، اما برای اینکه ما هنوز به این صنعت ورود پیدا نکرده ایم، ناچار شدیم که از شرکت‌های بخش خصوص که ۲۲ شرکت هستند و حمل و نقل تاکسی را در تهران عمدتا عهده دارند، درخواست کنیم که در این موضوع سرمایه گذاری کرده و خودروهای برقی را وارد کشور کنند. این عضو شورای شهر خاطرنشان می کند: حالا این شرکت‌ها این خودروها را آورده اند، اما نمی توانند در خیابان با این قیمتی که برای خودروها هزینه کردند و با کرایه های چرخشی که رانندگان می گیرند، کار کنند.

او ادامه می دهد: بنابراین باید اماکن خوبی مانند هتل‌ها، فرودگاه‌ و راه‌آهن برای شرکت‌های خصوصی ایجاد کنیم، چون اگر ما به بخش خصوصی فضا ندهیم، سرمایه گذاری نمی کنند. قناعتی با اشاره به اینکه باید برای شرکت‌های خصوصی انگیزه ایجاد کنیم، می گوید: باید برای شرکت‌های خصوصی مسیرهایی را تعریف کنیم که توجیه داشته باشد، یعنی خودروها بتوانند از آن محلی که شرایط خوب و برخورداری دارد، درآمد کسب کنند. او اظهار می کند: در وهله اول رانندگان راه‌آهن اولویت واگذاری این خودروها را دارند. در مرحله دوم نیز به این رانندگان گفته شده که محدودیتی ندارند تا خودروهایی ملی مانند سمند در راه‌آهن باشند، منتها رانندگان به دلیل مشکلات معیشتی توان خرید خودروی سمند را هم ندارند و می‌خواهند با خودروهای قدیم در این مسیرها تردد کنند.

قناعتی با بیان اینکه اگر خوردوسازان ایرانی بتوانند ماشین‌های برقی تولید کنند، ما هرگز از خارج این ماشین‌ها را وارد نمی کنیم، می‌گوید: به دلیل آلودگی در میدان راه‌آهن و حفظ جان ساکنان آن منطقه به شرکت‌های خصوصی گفته شده که ماشین‌های خارجی را وارد چرخه حمل و نقل کرده و از طرفی دیگر هم رانندگان باید ماشین‌های خود را تعویض کنند. او اعلام می کند: در اواخر این هفته جلسه را برگزار می کنیم که هم به مشکلات رانندگان رسیدگی شود و هم بتوانیم با ورود ماشین‌های برقی و هیبریدی آلودگی هوا را کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha