عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان گفت: طبق مشاهدات و بررسی‌های بعمل آمده این آفت 11 شهرستان و 258 روستا را در استان گیلان آلوده کرده است. این آفت در همه مناطق استان گیلان از غرب به شرق از آستارا تا چابکسر و از جنوب تا رودبار انتشار دارد.

آفت پروانه سفید آمریکایی در کمین روستاهای گیلان

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان گفت: طبق مشاهدات و بررسی‌های بعمل آمده این آفت 11 شهرستان و 258 روستا را در استان گیلان آلوده کرده است. این آفت در همه مناطق استان گیلان از غرب به شرق از آستارا تا چابکسر و از جنوب تا رودبار انتشار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر «مهرداد قدس‌خواه»  با بیان این‌که جنگل یکی از منابع طبیعی است که بشر همواره نیازهای مختلف خویش را از آن تأمین می‌کند، اظهار کرد: جنگل دارای گونه‌های با ارزشی است که از لحاظ تولید انواع چوب‌آلات صنعتی حائز اهمیت فراوان است و سهم بسزایی را در اقتصاد ملی و رونق صنعت عهده‌دار می‌باشد.

وی با بیان این‌که جنگل نقش مهمی در حفظ خاک، تولید آب، مهار سیل، تلطیف آب و هوا، تصفیه هوا از آلاینده‌ها بر عهده دارد، افزود: درختان و درختچه‌های جنگلی مانند سایر درختان میوه و گیاهان زراعی و زرینتی دارای آفات و بیماری‌های بسیاری هستند.

قدس‌خواه خاطرنشان کرد: جنگل یک اکوسیستم پایدار است که در آن گیاهان، جانوران و میکروارگانیسم‌ها با پیچیدگی‌های بسیار زیاد با یکدیگر در ارتباطند. تا زمانی که چنین ارتباطی بین اجزاء هر اکوسیستم باقی بماند و دخالتی در آن صورت نگیرد اجزاء اکوسیستم قادرند یکدیگر را کنترل و در نهایت به تعادل برسند.

وی با بیان این‌که متأسفانه دخالت‌های بی‌رویه‌ای که در عرصه جنگل صورت گرفته سبب طغیان آفات در این اکوسیستم شده است، گفت: درختان جنگلی در معرض هجوم تعداد زیادی از آفات و بیماری‌ها قرار داشته به‌گونه‌ای که گاهی صدمات جبران‌ناپذیری را به آن‌ها وارد می‌کند. نوع آفات، نحوه فعالیت و صدمات وارده به نهال‌های جوان و درختان مسن تا حدودی متفاوت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان پروانه سفید آمریکایی را یکی از آفات مهم درختان جنگلی، میوه و گیاهان زینتیِ با اهمیت اقتصادی بیشتر در مناطق شهری و حومه دانست و گفت: پروانه سفید آمریکایی بومی آمریکای شمالی است و تا سال 1940 منحصراً در کشورهای آمریکای شمالی وجود داشته است و از آن سال به بعد بر حسب اتفاق به بسیاری از نواحی معتدله نیمکره شمالی وارد شده است.

وی با بیان این‌که پروانه سفید آمریکایی برای نخستین بار توسط «عبایی» در سال 81 از استان گیلان گزارش شد، افزود: طبق مشاهدات و بررسی‌های بعمل آمده این آفت 11 شهرستان و 258 روستا را در استان گیلان آلوده کرده است. این آفت در همه مناطق استان گیلان از غرب به شرق از آستارا تا چابکسر و از جنوب تا رودبار انتشار دارد.

مدیر گروه جنگلداری دانشگاه گیلان تصریح کرد: پروانه سفید آمریکایی دارای وسیع‌ترین دامنه میزبانی بین حشرات گیاهخوار است و تخمین زده شده که لاروهای آن دست کم از 636 گونه گیاهی از خانواده‌های مختلف در سراسر جهان تغذیه می‌کند.

وی یادآور شد: میزبان‌های ترجیحی این آفت شامل توت، افرا، نارون، آلبالو، گردو، گلابی، سیب، آلو، می‌باشد. میزبان‌های این آفت در استان گیلان شامل انواع توت، چنار، صنوبر، گردو، سوزنی برگ، درختان میوه هسته‌دار، انار، انگور، بید، نارون، راش، توسکا، افرا ، فندق و... است.

قدس‌خواه با بیان این‌که لاروهای پروانه سفید آمریکایی باعث لانه‌ها و یا شبکه‌های توری گسترده عمدتاً روی قسمت‌های بیرونی شاخ و برگ گیاهان میزبان می‌شود و لاروهای داخل آن به‌صورت دسته‌جمعی و به شدت از برگ‌ها تغذیه می‌کنند، ادامه داد: از دست دادن برگ‌های گیاهان و بروز شبکه‌های توری ناخوشایند که حتی از فاصله‌های دور به خصوص در فصول تابستان و پائیز قابل رویت هستند به شدت از ارزش‌های زیبایی و زیست‌محیطی درختان می‌کاهد.

وی اضافه کرد: لاروهای پروانه سفید آمریکایی علاوه‌بر خسارت مستقیم به گیاهان، به طور غیر مستقیم نیز برای انسان ایجاد مزاحمت می‌کند. مرحله خسارت‌زای این آفت مربوط به دوران لاروی است. این آفت در سه مرحله در نسل‌های 1.2و 3 با تغذیه از برگ‌های درختان، درختچه‌ها و گیاهان میزبان باعث ایجاد خسارت و ضرر و زیان می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در پایان به روش‌های کنترل پروانه سفید آمریکایی اشاره و اظهار کرد: از آنجایی که پروانه سفید آمریکایی یکی از مشکلات مهم و قابل تامل در عرصه منابع طبیعی به خصوص در مناطق و جنگل‌های شمالی کشور است، اظهار کرد: کنترل بیولوژیکی، شیمیایی، فیزیکی و فرمونی از جمله راه‌های کنترل این آفت است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha