ویروس اچ آی وی فقط یک ویروس معمولی نیست که در نهایت منجر به مرگ می‌شود؛ ویروسی است که داستان‌های زیادی را به دنبال خودش کشانده و حالا بعد از گذشت موج اول در دهه شصت و هفتاد، به موج دومی در دهه هشتاد و نود رسیده است.

کلینیک‌های سیار «احیا» در انتظار شماست

سلامت نیوز:ویروس اچ آی وی فقط یک ویروس معمولی نیست که در نهایت منجر به مرگ می‌شود؛ ویروسی است که داستان‌های زیادی را به دنبال خودش کشانده و حالا بعد از گذشت موج اول در دهه شصت و هفتاد، به موج دومی در دهه هشتاد و نود رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری ایران پزشک، موج اول ابتلا به اچ آی وی مربوط به استفاده از سرنگ مشترک تزریق معتادین بود و حالا این موج به روابط جنسی بدون مراقبت رسیده است. موج دومی که به خاطر مسائل فرهنگی و پنهان‌کاری‌های فراوان، هیچ‌وقت حرفی از آن زده نمی‌شد و در عمل در لایه عجیبی از شرم پنهان بود.

این روزها سریال پریا از شبکه سه سیما پخش می‌شود و روند ابتلای یک بیمار ایدز و مشکلات اجتماعی و خانوادگی او را به تصویر کشیده است.

سریالی که مورد حمایت وزارت بهداشت هم هست و فارغ از بحث‌های تکنیکی هنری، می‌توان به اثرگذار بودن این نوع پرداخت به یک بیماری و اطلاع‌رسانی در بهترین ساعت‌های پخش تلویزیونی اشاره کرد.

اطلاع‌رسانی موج دوم ایدز که حالا نزدیک به دو دهه است در کشور ما شکل گرفته، موضوعی بود که به همین راحتی نمی‌شد از لایه‌های پنهان و زیرین بیرون کشید و به همه نشان داد.

آگاه کردن مردم از این ویروس و راه‌کارهای جلوگیری از ابتلا یکی از شایسته‌ترین کارهایی است که به غیر از تلویزیون، برخی انجمن‌ها نیز انجام می‌دهند. انجمن حمایت و یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی (احیا) هم از جمله همین انجمن‌های مردم نهاد است. به صورت کاملا اتفاقی به کلینیک سیار این انجمن در میدان شهید طهرانی‌مقدم (کاج) برخوردیم و جزییات آن را پرسیدیم.

نجیمه باباگل، روان‌شناس بالینی و کارشناس انجمن حمایت و یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی (احیا) به خبرنگار پایگاه خبری ایران پزشک گفت: این انجمن، مردم نهاد است و همه فعالیت‌ها به صورت رایگان ارائه می‌شود.

در انجمن احیای ارزش‌ها، مشاورانی هستند که به صورت تلفنی در زمینه‌های مختلف از جمله مهارت‌های زندگی، طلاق، ایدز و غیره مشاوره می‌دهند. آزمایش داوطلبانه و رایگان تست ایدز نیز در این انجمن انجام می‌شود.

وقتی کسی با مرکز تلفن ۱۱۸ تماس بگیرد و بخواهد تست ایدز انجام بدهد، این مرکز به او معرفی می‌شود. تست‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود و پس از ۱۰ دقیقه پاسخ را اعلام می‌کنیم.

وی درباره فعالیت‌های دیگر این انجمن گفت: موضوع دیگری که روی آن کار می‌کنیم، مادرانی هستند که به خاطر همسران خود به ایدز مبتلا شدند و فرزند یتیم ایدز دارند. در راستای توانمندسازی این مادران کارهایی انجام می‌شود تا این مادران در جامعه اطلاع‌رسانی کنند و از طرفی بتوانند روی پای خود بایستند. همچنین برای این مادران کلاس‌های مختلف کارآموزی هم برگزار می‌شود.

باباگل درباره ارائه خدمات درمانی و پزشکی به مبتلایان به اچ آی وی هم اظهار کرد: در مورد بحث‌های پزشکی، وقتی بیماران به انجمن مراجعه می‌کنند و جواب تست آن‌ها مثبت می‌شود، آن‌ها را به بیمارستان‌هایی مثل بیمارستان امام خمینی (ره) یا کلینیک‌های دیگر که با آن‌ها در ارتباط هستیم، معرفی می‌کنیم.

 

تشخیص اولیه ابتلا به ایدز در ده دقیقه

این روان‌شناس بالینی درباره کلینیک سیار انجمن نیز به خبرنگار پایگاه خبری ایران پزشک گفت: کلینیک سیار هر روز در یک نقطه از شهر تهران مستقر می‌شود.

اطلاع‌رسانی محل استقرار هم از طریق کانال تلگرام انجمن انجام می‌شود. مجوزهای لازم برای استقرار در نقاط مختلف شهر را هم دریافت کردیم. افراد وارد این کلینیک سیار می‌شوند و تست اچ آی وی از آن‌ها گرفته می‌شود.

اسم و مشخصات افراد ثبت نمی‌شود و فقط یک کُد در اختیارشان قرار می‌گیرد و افراد می‌توانند حدود ۱۰ دقیقه بعد جواب تست خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: البته همان طور که می‌دانید ویروس اچ آی وی اگر دوران پنجره باشد، قابل تشخیص نیست.

تست ایدز 2

باباگل در مورد شعبه‌های این انجمن در شهرهای دیگر ایران اظهار کرد: چند شعبه در شیراز، مشهد، کرمان و غیره هم داریم. البته این شعبه‌ها، کلینیک سیار ندارند، اما اطلاع‌رسانی و انجام تست‌های رایگان ایدز را انجام می‌دهند.

از طرفی در پادگان‌ها، دانشگاه‌ها و کارخانه‌های مختلف هم برای انجام تست و اطلاع‌رسانی مراجعه می‌کنیم. به طور مثال در دانشگاه‌ها، دانشجوها را جذب می‌کنیم و برای آن‌ها کلاس‌های مختلفی می‌گذاریم تا آن‌ها هم در مورد ایدز اطلاع‌رسانی کنند.

وی در پایان درباره تهیه وسایل لازم انجام تست‌ها نیز گفت: کیت‌ها و وسایل لازم را وزارت بهداشت در اختیار ما قرار می‌دهد، اما سایر هزینه‌ها توسط مردم تامین می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha