دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
کد خبر: 190713

کنگره میکروب‌شناسی از قدیمی‌ترین کنگره‌هایی است که سالانه در اوایل شهریور ماه برگزار می‌شود و امسال هم طبق روال از 2 تا 4 شهریور، هفدهمین دوره این کنگره در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و با حضور جمعی از میهمانان خارجی پیرامون محورهای مختلف میکروب‌شناسی برگزار می‌شود.

مرگ‌های خاموش بر اثر عفونت های بیمارستانی

سلامت نیوز: کنگره میکروب‌شناسی از قدیمی‌ترین کنگره‌هایی است که سالانه در اوایل شهریور ماه برگزار می‌شود و امسال هم طبق روال از 2 تا 4 شهریور، هفدهمین دوره این کنگره در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و با حضور جمعی از میهمانان خارجی پیرامون محورهای مختلف میکروب‌شناسی برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، پژواک خاکی، دبیر علمی هفدهمین کنگره میکروب‌شناسی ایران در این نشست رسانه‌ای گفت: «محورهای جدیدی را امسال به کنگره اضافه کرده‌ایم مثل میکروب‌شناسی دهان و دندان که در دوره قبلی نبود یا بیماری‌های منتقل شده از طریق مقاربت‌های جنسی که ما امسال برای اولین بار به آنها می‌پردازیم.» او در ادامه گفت: «امسال پنل‌هایی را برای بحث پیرامون میکروارگانیسم‌ها و بیماری‌های عفونی خاص طراحی کردیم که در این میان، 17 پنل تخصصی در این کنگره داریم که پنل‌ها شامل مقاومت‌های میکروبی و عفونت‌های بیمارستانی، تشخیص و تایپینگ و اپیدمیولوژِ بیماری‌های عفونی، واکسن‌ها، زئونوس‌ها و بیماری‌های مشترک، بیماری‌های نوظهور و نوپدید، بیماری خودایمن، نانوتکنولوژی، مایکروباکتریوم و بیماری سل و مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی و ارتباطش با HIV، میکروب‌شناسی دهان و دندان، بیماری‌های منتقله از راه جنسی که از پنل‌های کاملا اختصاصی این دوره به شمار می‌رود، بی‌هوازی‌ها و عفونت‌های بی‌هوازی، پنل سیاه‌زخم و مننژیت هم جزء پنل‌های این کنگره هستند که برای اولین بار پنل اختصاصی برای آنها گذاشته شده است.

از برخی متابولیت‌های میکروبی هم در امر درمان سرطان‌ها استفاده می‌شود و از این رو، پنلی اختصاصی نیز با عنوان نقش متابولیت‌های میکروبی در درمان در نظر گرفته شده است.» به گفته خاکی «در کنگره امسال 1428 مقاله دریافت کرده‌ایم که از این میان، 172 سخنرانی در قالب پنل‌ها یا سخنرانی‌های مستقل داریم. در این کنگره علاوه‌بر استادان و دانشجویان، 10 میهمان خارجی از فرانسه، آمریکا، آفریقای جنوبی، دانمارک، اسپانیا، انگلیس و آلمان نیز حضور خواهند داشت که سخنرانی‌های خود را در قالب این پنل‌ها و محورها ارائه خواهند داد.»

  تازه‌های کنگره
در این کنگره همچنین قرار است تازه‌هایی از HIV، واکسن HIV و چالش‌های پیش روی این واکسن و ارتباط آن با بیماری سل توسط پروفسور اسپانیایی «خوزه مونه» ارائه شود. خاکی در پاسخ به اینکه آیا بخشی از این کنگره را هم به ابرمیکروب‌‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها اختصاص داده‌اید، عنوان کرد: «قرار است در بخشی از این کنگره آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی معرفی شوند که در رابطه با ابرمیکروب‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌های موجود می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و جایگزین آنتی‌بیوتیک‌های قبلی خواهند شد.»

  عفونت‌های بیمارستانی
خاکی در ادامه صحبت‌های خود از عفونت‌های بیمارستانی گفت و اشاره کرد که شیوع این عفونت‌‌ها در شهرستان‌ها بیشتر از تهران است. او گفت: «در تهران به دلیل امکانات بیشتر و آزمایشگاه‌های مجهزتر، میزان عفونت‌های بیمارستانی کمتر مشاهده می‌شود. از آنجا که برخی بیمارستان‌های خصوصی به دلیل ترس از گرفتن نمره منفی از وزارت بهداشت از دادن آمارهای دقیق شانه خالی می‌کنند، به همین دلیل آمارهای دقیقی از عفونت‌های بیمارستانی وجود ندارد. عفونت‌های بیمارستانی همچنین باعث مرگ‌های خاموش می‌شود که معمولا با یک شوک همراه است. در این میان اگر یک سیستم کنترل کیفی در آزمایشگاه داشته باشیم، بهتر می‌توانیم این مساله را کنترل کنیم. امر تشخیص سریع به‌ویژه در عفونت‌های خونی اهمیت بیشتری دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha