علیرضا ابراهیمی گفت: بسیاری از مناطق در استان‌های گیلان و مازندران توسط بخش خصوصی جلوی دریا گرفته شده و به نوعی تعرض به دریا صورت می‌گیرد.

دست درازی بخش خصوصی به سواحل شمالی

سلامت نیوز:  علیرضا ابراهیمی گفت: بسیاری از مناطق در استان‌های گیلان و مازندران توسط بخش خصوصی جلوی دریا گرفته شده و به نوعی تعرض به دریا صورت می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه نماینده، «علیرضا ابراهیمی»، نماینده استان گلستان در بهارستان است. به دلیل اشراف وی به مسائل شهرهای شمالی کشور و نیز با توجه به عضویتش در کمیسیون فرهنگی مجلس به گفت‌وگو با این نماینده نشستیم. یکی از مسائلی که ابراهیمی در خلال صحبت به آن اشاره داشت، تعرض بخش خصوصی در سواحل شمالی به دریا بود. مشروح گفت‌وگو با «علیرضا ابراهیمی» را در زیر می‌خوانید...

* به طور کلی مسائل و مشکلات استان گلستان بیشتر در چه حوزه‌هایی خودنمایی می‌کند؟

استان گلستان و شهرستان‌های این استان از ظرفیت‌های خوبی بهره‌مندند؛ مناطق جنگلی، دریا و حتی بیابان. این ویژگی‌ها شرایط خوبی را به لحاظ آب‌وهوایی برای ساکنین و گردشگران ایجاد کرده است. اما با وجود شرایط مساعد ظاهری، مردم دچار مسائل و مشکلات زیادی در حوزه‌های معیشت، کشاورزی و اشتغال هستند. به طور مشخص در حوزه انتخابیه رامیان و آزادشهر، شاهد فقر و محرومیت‌های متعدد هستیم.

در استان گلستان کشاورزی وجود دارد اما صنایع تبدیلی وابسته در این استان یا مشاهده نمی‌شود یا بسیار اندک است. محصولات کشاورزی نیز با مصائبی مواجه است از جمله اینکه بخش اعظم محصولات کشاورزی ما به فروش نمی‌رود، با قیمت‌های بسیار پایین توسط واسطه‌گران خریداری می‌شود. در حمل‌ونقل تا پایتخت دچار مشکل و تلفات می‌شود، در مقصد فروش محصولات نیز با مشکل فروش این محصولات مواجه‌ایم.

به تبع مشکلات موجود در حوزه کشاورزی، اشتغال استان با بحران اساسی مواجه است. از دولت محترم و مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم تا نگاه ویژه‌ای به استان گلستان داشته باشند. مردم شایسته بهترین‌ها هستند و امکانات و فضای موجود تا شأن مردم فاصله دارد که ان‌شاالله این امر محقق شود.

* چه موضوعاتی در حوزه شهرهای ساحلی مطرح است و باید مورد توجه قرار گیرد؟

بخش اصلی دریا و سواحل در استان‌های مازندران و گیلان قرار دارد که به تبع مسافران و گردشگران بیشتری را جذب می‌کند اما با توجه به سفرهایی که به مناطق ساحلی داشتیم، قطعاً مشکلاتی وجود دارد از جمله سالم‌سازی دریا و ... .

بسیاری از مناطق در استان‌های گیلان و مازندران توسط بخش خصوصی جلوی دریا گرفته شده و به نوعی تعرض به دریا صورت می‌گیرد. از دادستانی محترم و دستگاه‌های متولی امر می‌خواهیم تا این تعرض به حوزه سواحل را که توسط بخش خصوصی انجام گرفته، پیگیری کرده و برخورد قاطع در این خصوص داشته باشند تا مردم بهره بیشتری از مواهب طبیعی داشته باشند.

البته ما با اصل خصوصی‌سازی مخالف نیستیم؛ اینکه دولت در تمامی زمینه‌ها مجری و ناظر باشد، لازم نمی‌دانم. معتقدم بخش خصوصی در بعضی زمینه‌ها باید فعالیت داشته باشد و به همان میزان که هزینه‌هایی در حوزه دریا داشته بهره‌مندی هم داشته باشد.

* به نظر شما به عنوان دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس، اولویت‌های فرهنگی مناطق ساحلی کشور چیست؟

در خصوص فرهنگ‌سازی این نیاز احساس می‌شود که مردم و افرادی که برای تفریح به مناطق ساحلی سفر می‌کنند، بهداشت و سلامت محیط را رعایت کنند. از طرف دیگر شهرداری‌ها و متولیان حوزه دریایی فضای سلامت ساحل را بیشتر رصد کنند تا از نظر بهداشت و سلامت و نیز جلوه‌های بصری مردم آزار نبینند. بحث جداسازی و سالم‌سازی نیز یکی از ضرورت‌های سواحل است تا اینکه محیط مناسبی برای شنای بانوان و آقایان به تفکیک فراهم شود. چنانچه نظر مسئولین این باشد که قوانینی برای اجرای سیاست‌های ذکر شده نیاز هست مجلس و کمیسیون فرهنگی آمادگی دارد تا به بررسی و تصویب قوانین لازم بپردازد.

* معمولاً نمایندگان از اختصاص بودجه‌های استانی ناراضی هستند. کمبود بودجه شهرهای شمالی در چه حوزه‌هایی نمود بیشتری دارد؟

ما معتقدیم آنچه به عنوان بودجه‌های استانی تعیین می‌شود باید تخصیص پیدا کرده و عملیاتی شود. در سال گذشته اعتبارت بحث ماده ۱۸۰ به هیچ عنوان تخصیص اعتباری نداشته است. اعتبارت این قانون فرصت مناسبی را برای نمایندگان مهیا می‌کند تا در راستای کمک به مردم و حوزه‌های انتخابیه فعالیت‌های مثمرثمری داشته باشند و در برنامه‌ریزی‌های شهرستانی دست یاری به سوی مسئولین شهر دراز کنند.

در حوزه دریا به اعتباراتی نیاز داریم چون برخی از تملک دارایی‌ها ممکن است از بخش خصوصی خارج شود و به اعتبارات تملک دارایی داشته باشد. در حوزه راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی نیز نیاز به بودجه وجود دارد. واضح است که پرداختن به برخی مسائل در حوزه‌های شهرهای مسافرپذیر مانند شهرهای سواحل شمالی از توان شهرداری‌ها خارج است. باید دولت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این موضوعات ورود پیدا کند تا هم معرفی این جاذبه‌ها به مردم بهتر صورت بگیرد و هم زیرساخت‌ها در حوزه‌های بهداشت، راه و سالم‌سازی قوی‌تر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha