رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر تهران، اخیرا هم تمامی آزمایشگاه‌ها از سوی یک نهاد خاص از انجام آزمایش اندازه گیری نیترات آب منع شده‌اند. تنها شركت شهر سالم اجازه پایش دارد كه نتایج آن مورد اعتماد نیست.

سلامت نیوز: رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر تهران، اخیرا هم تمامی آزمایشگاه‌ها از سوی یک نهاد خاص از انجام آزمایش اندازه گیری نیترات آب منع شده‌اند. تنها شركت شهر سالم اجازه پایش دارد كه نتایج آن مورد اعتماد نیست.

به گزارش سلامت نیوز، باشگاه خبرنگاران جوان، رحمت الله حافظی در نشست خبری خود از واگذاری و تغییر كاربری سوله‌های مدیریت بحران انتقاد كرد.

وی گفت: سوله منطقه ٣ به باغ موزه دفاع مقدس، منطقه ٤ در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری قرار گرفته و سوله آبشناسان تبدیل به شهربازی شده است.

عضو شورای شهر همچنین از فروخته شدن سوله مدیریت بحران به بانک شهر خبر داد و گفت: سوله منطقه ١٢ به بانك شهر فروخته شده و سوله منطقه ١٤ در اختیار معاونت فرهنگی اجتماعی قرار گرفته و سوله منطقه ١٦ هم به موسسه بهشت موعود وابسته به حوزه علمیه واگذار شده است.

حافظی در مورد معضل مگس های سفید گفت: ابتدا هیچكدام از دستگاه ها مسئولیت خود را نمی‌پذیرفتند اما در اردیبهشت امسال كمیته مشتركی تشكیل شد و مشكلات رفع شد.

وی در ادامه تهران را معادل شهری برای آرامش ندانست و گفت: یكی از دلایل را می‌توان فقدان حكم فرمایی شایسته دانست.

حافظی ادامه داد: متاسفانه هیچكدام از مسوولان شهری و اعضای سابق شورا در قبال گزارش های حسابرسی پاسخگو نیستند.

وی خاطرنشان كرد: هیچكس مسوولیت پذیری ندارد و باید عضو شورا كه با تصمیمش به مردم زیان وارد كرده در مراجع قضایی پاسخگو باشد.

عضو شورای شهر تهران در مورد حادثه روز گذشته و خودسوزی مقابل شورای شهر تهران گفت: این فرد غرفه‌ای در میدان تره بار داشته كه دستور مساعدت شهردار نیز داشت اما دستگاه‌های زیرمجموعه همكاری نكردند.

وی در مورد آیین نامه واگذاری غرفه افزود: واگذاری غرفه آیین نامه دارد و اینكه مطالبه این فرد در چارچوب قانون بوده نمی‌دانیم چون مطالعه‌ای نداشتیم اما میدانیم دستور مساعدت داشته است.

حافظی در مورد ادعای برخی در خصوص جنون فردی كه خودسوزی كرده گفت: آنها كه مدعی شدند باید پاسخگو باشند اگر درست نباشد حتی میتوان از آنها شكایت كرد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: قرار بود گزارش نهایی اردیبهشت سال گذشته به صحن بیاید كه نشد و تعلل كمیسیون است و مطالبه ما از رییس شورا است.

وی در مورد نحوه تعامل شهرداری و بانک شهر گفت: ٩ درصد بانک شهر متعلق به شهرداری تهران است و به واسطه مراوده مدیران، شهرداری هرجا كمبود منابع دارد از بانك شهر استقراض می كند و در ادامه به بانك رانت می دهد.

حافظی افزود: در هر كوچه و معبری شاهد احداث كیوسک‌های شهر نت هستیم آیا دیگر بانك‌ها هم اجازه این كار را دارند؟ درست است كه به شهرداری کمک كرده اما دلیلی برای تخلف نیست.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا ممكن است كه بانک شهر بعد ها مدعی مالكیت بر زمین شهرنت ها شود گفت: این موضوع نیز دور از انتظار نیست.

عضو شورای شهر در مورد آلودگی كارخانه سیمان تهران گفت: این كارخانه آنلاین در حال رصد است تحقیقات نشان داد كه چسبیده به كارخانه سیمان ٢ كارگاه سنگ خردكنی قرار دارد كه ساعت ٢٣ تا ٥ بامداد فعالیت می كنند و وقتی اهالی محل از خواب بیدار می شوند تصور می كنند كه آلودگی مربوط به كارخانه سیمان است.

وی ادامه داد: این كارگاه ها برای بخش خصوصی است و حكم پلمپ ان را گرفتیم كه متاسفانه دیوان عدالت دستور توقف پلمپ داد.

حافظی تأكید كرد: مطالبه ما از دستگاه قضا این است كه به موضوع رسیدگی شود. تعجب ما این است كه دیوان عدالت را زیر سوال میبریم اما باز هم واكنشی نشان نمی‌دهند.

عضو شورای شهر تهران در خصوص آلودگی آب شهر تهران گفت: رونوشت گزارش سال ٩٣ كه خطاب به استاندار بود به من رسید و آن را مطرح كردیم كه تكذیب كردند.

وی افزود: در ٢ مقطع این موضوع تكذیب شد، اخیرا هم تمامی آزمایشگاه‌ها از سوی یک نهاد خاص از انجام آزمایش اندازه گیری نیترات آب منع شده‌اند. تنها شركت شهر سالم اجازه پایش دارد كه نتایج آن مورد اعتماد نیست.

حافظی مطرح كرد: زمانی كه سال ٩٣ گزارش آلودگی آب ٨ منطقه را داشتیم، نتایج شهر سالم همه چیز را عادی نشان می داد. آخرین پایش هم مربوط به همین شركت است كه مورد اعتماد نیست.

وی با تأكید بر اینكه به دنبال استانداردسازی آب لوله كشی هستیم، گفت: ما نمیخواهیم كارخانه ها را گسترش دهیم و نظارت بر آنها بر عهده جهاد كشاورزی و وزارت بهداشت است.

عضو شورای شهر یادآور شد: دولت قبل برای رفع مشكل آب تهران، استاندارد ملی میزان مجاز نیترات آب را از ٣٠ به ٥٠ رساند.

وی افزود: ارتقاء کیفیت آب شرب تهران در تابستان گذشته در مقایسه با تابستان سال 93 به دلیل میزان آلودگی‌ها بیشتر از استاندارد بود، به همین منظور برنامه‌هایی برای کاهش این آلودگی‌ها انجام شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای تهران با اشاره به اینکه میزان آلودگی میوه و سبزیجات با کود‌های شیمیایی و سموم کشاورزی کاهش یافته است، تصریح کرد:‌ این کمیسیون در راستای مقابله با آبیاری مزارع جنوبی با آب فاضلاب اقدامات اساسی انجام داده، به همین دلیل برخی از مزارع مختلف قلع و قمع شده‌اند.

حافظی اضافه کرد: گرچه هنوز در خصوص این موضوع مشکلات ادامه دارد و اقدامات انجام شده نیازمند پیگیری بیشتر است، اما تاثیر مثبت این بوده که شاهد کاهش مشکلات بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه برای ارتقاء کیفیت نان از مزرعه در سفره شهروندان اقداماتی انجام شده است، گفت:‌ در حال حاضر مراحل کاشت، برداشت، حمل به سیلو، نگهداری و پخت نان زیر ذره‌بین کارشناسان سلامت این کمیسیون قرار دارد و همچنین این فرایند نظارتی ادامه دار خواهد بود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای تهران به طرح‌های مقابله با جانوران موزی شهر تهران اشاره کرد و افزود:‌ تلاش داریم تا با استفاده از روش‌های علمی از  جمعیت جانوران موزی شهر بکاهیم به همین دلیل بر اساس سرشماری‌های انجام شده در سال 93 که جمعیت موش‌های تهران 2میلیون و 100هزار تعداد بوده در پاییز سال گذشته میزان این موش‌ها به 1میلیون و 800هزار مورد کاهش پیدا کرده است.

حافظی در ادامه با اشاره به خشک شدن دریاچه شیرابه‌های پسماندهای کهریزک، یادآ‌ور شد: بعد از گذشت مدت زمان طولانی،در نهایت شاهد خشک شدن این دریاچه در شهر تهران هستیم.

وی با بیان اینکه نخستین مناقصه ساخت زباله‌سوز بیمارستانی شهر تهران در حال برگزاری است، تصریح کرد:‌ در گذشته دفن زباله‌های بیمارستانی به شیوه سنتی اجرا می‌شد و روی دپوی زباله‌های شهر، این زباله‌ها دفن می‌شدند، به همین منظور با جدیت و اقدامات اساسی شهرداری، دفن این زباله‌ها به داخل سلول‌ها منتقل شد.

حافظی اضافه کرد:‌ در جهت هم افزایی‌ها طی یک ماه آینده برای نخستین بار مناقصه زباله‌سوز شهر تهران برگزار می‌شود تا در یک سال و نیم آینده شهروندان شاهد افتتاح اولین زباله‌سوز استاندارد بیمارستانی تهران باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون سلامت اقدامات اساسی در راستای توقف فعالیت برخی از صنایع آلاینده شهر تهران انجام داده است، گفت: اولین عملکرد موثر برخورد با کارخانه ایرسو ذوب چدن و همچنین توقف فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه منطقه 18بود، به گونه‌ای که امروز برداشت از این کارخانه‌ها برای همیشه در شهر تهران ممنوع شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به توقف یکی از خطوط غیر استاندار کارخانه تولید آسفالت منطقه 18 افزود: کمیسیون سلامت اقدامات اساسی در راستای توقف این کارخانه انجام داده، چراکه سوخت مصرفی کارخانه بعثت از مازوت به گاز تبدیل شده، در حالیکه همچنان در صنایع آلاینده شهر تهران چالش‌هایی وجود دارد و فعالیت تعدادی از کارگاه‌ها همچنان محیط زیست این شهر را تهدید می‌کند.


حافظی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری از فعالیت تعدادی از صنایع آلاینده شهر  تهران حمایت می‌کند، تاکید کرد: ‌درحال حاضر 2 کارخانه سنگ خردکنی در اطراف شهر تهران فعالیت می‌کردند که با حکم شعبه‌های هم ارز فعالیتشان متوقف شده‌اند اما امروزه با حکم دیوان عدالت اداری برای بار دوم فعالیت خود را دوباره آغاز کرده‌اند.

وی اضافه کرد:‌ دیوان عدالت اداری باید جامعه‌نگر باشد و سلامت مردم را در اولویت اول کارهای خود قرار دهند، به این منظور که ما برای سلامت شهر و شهروندان آن باید ارزش قائل شویم، گرچه ممکن است در خصوص این موضوع 8 کارگر کارخانه آلاینده مانند کارخانه مذکور از کار بیکار شوند، اما بدون تردید باید توجه کنیم که نباید با سلامت مردم بازی کرده و آن را به خطر بیاندازیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه هنوز در خصوص تعطیل شدن کارخانه روغن نباتی قم به نتیجه نرسیده‌ایم، افزود: با این کارخانه به صورت جدی برخورد نشده و 300کارگر آن همچنان به کار خود ادامه می‌دهند، این امر در حالی است که با وجود موافقت شهرداری منطقه 18 و اعلام آمادگی برای جذب این کارگران به دلیل قوانین بالا دستی تامین اجتماعی مشکل پرسنلی آن‌ها سبب شده این کارخانه آلاینده همچنان به کار خود ادامه دهد و آلودگی شهر را افزایش دهد.

حافظی ادامه داد:‌ کمیسیون سلامت شورا تلاش دارد مذاکرات چند جانبه‌ای را با سازمان تامین اجتماعی و کارخانه روغن نباتی قم برگزار کند تا برخی از مشکلات حاضر در قوانین حل شود و این کارخانه به خارج از شهر منتقل شود.

وی با اشاره به توقف سنگبری‌های منطقه15 و 16 شهر تهران، افزود:‌ این سنگبری‌ها آلایندگی‌های زیادی دارند و حجم بالایی از غبار و ریزگرد‌ها را به هوای شهر تهران القاء می‌کنند، به همین منظور به شرکت صنایع و مشاغل شهر تهران اعلام کردیم که باید با این کارگاه‌های سنگبری برخورد جدی شود.

حافظی با بیان اینکه کمیسیون سلامت از اواسط سال 93 بازدیدهای مکرری از شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با سلامت و خدمات شهری شهر تهران انجام دادند، گفت:‌ در این خصوص بازدید از مناطق 22گانه شهر تهران در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت و مرحله اول این کمیسیون بازدید از مناطق 15تا 22 را به صورت کامل در دستور کار قرار داد، همچنین نشست‌های متعددی را با شورایاران بدون حضور مسئولان شهری انجام داد، چرا که اولویت اصلی حل مشکلات مناطق جنوبی شهر تهران است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه شهرری یاد‌آور شد: روز چهارشنبه اولین جلسه این کارگروه در فرمانداری شهرری با حضور سازمان مدیریت شهری مانند محیط زیست کمیسیون سلامت و همچنین با حضور سازمان های مرتبط تشکیل خواهد شد، تا برای مسائل و مشکلات این منطقه اقدامات اساسی انجام شود.

حافظی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه پیگیری‌های لازم در راستای طرح صیانت از باغات تهران در کمیسیون سلامت انجام شده است، تصریح کرد:‌ این طرح بارها به صحن شورا آمد و به نتیجه نرسید، اما قرار است در یک کمیسیون مشترک برای تعیین نتیجه نهایی وارد صحن شورا شود.

وی با بیان اینکه شورای شهر نقاط ضعفی چون انتخاب سیاسی شهردار دارد، گفت: وقتی انتخاب شهردار سیاسی می‌شود. یک جناح سیاسی کورکورانه دفاع و جناح مقابل نیز حمله کردن را در دستور کار قرار می‌دهد و این در حالیست که شهرداری جنس خدماتی دارد و باید فردی شهر را اداره کند که پرچم دار جریان سیاسی نباشد و با این وضعیت است که نمایندگان واقعی مردم نیز می‌توانند مطالبه گر درخواست‌های مردم باشند.
حافظی با بیان اینکه برخی مدعی هستند که تذکرات اعضای شورای شهر تنها جریان رسانه‌ای ایجاد می‌کند، تصریح کرد: جریان رسانه‌ای بی تاثیر نبوده است، چرا که می‌تواند نقش باز دارندگی ایجاد کند و بروز تخلفات را محدود و مهار کند، به گونه‌ای که در سال 93 ما شاهد بودیم که 5000 میلیارد تومان انحراف بودجه در شهرداری وجود داشت که این نشان می‌داد آقای شهردار مصوبه بودجه شورا را در کشوی خود گذاشته و آخر سال برای 5000 میلیارد تومان انحرافش دو فوریتی آورده و اعضا نیز آن را تصویب کردند و این در حالیست که با رسانه‌ای شدن این موضوع حالا انحراف بودجه شهرداری به 1000 میلیارد تومان رسیده است.

وی درباره پیشنهاد کاهش اختیارات شهردار تهران که با 22 امضا برای بررسی به صحن شورا آورده شد اما تنها 11 نفر بر سر امضا خود مانده‌اند گفت: آقایان می‌دانند که با حافظی نمی‌توان لابی کرد!

حافظی افزود: این پیشنهاد کاهش اختیارات یک سال پس از شورای چهارم مطرح شد. اما زمینه مناسب نبود.

وی با بیان اینکه ما نمی‌دانیم طی دوره‌های قبل شورا چه اختیاراتی در چه قالبی به شهردار تفویض شد گفت: ما پیشنهاد دادیم که تمام اختیارات شهردار لغو و مجددا شهردار در قالب لایحه دو فوریتی اختیارات را مطالبه کند تا بدانیم چه چیزی را تفویض کردیم چرا که اختیارات شهردار در امور مالی بیشتر از یک وزیر است که این باید ساماندهی شود.

عضو شورای شهر تهران در باره انتخابات هیئت رئیسه و شائبه معرفی نفر سوم به غیر از مسجدجامعی و چمران گفت: به احتمال زیاد سه شنبه 9 شهریورماه انتخاب هیئت رئیسه در دستور کار قرار می‌گیرد و منتظر خواهیم بود که ببینیم چه کسانی کاندید می‌شوند. اما باید بگویم انتظاری که در هیئت رئیسه داشتم فراتر از این چیزی است که وجود دارد. چرا که معتقدم هیئت رئیسه می‌توانست با افزایش نظارت جلوی انحرافات را بگیرد و نقش موثرتری داشته باشد و این در حالیست که بارها عنوان کرده‌ام که دانستن حق مردم است و نباید جلسات شورا پشت درهای بسته برگزار شود چرا که ما حرف محرمانه‌ای با مردم نداریم اما گوش شنوایی برای بیان این حرف‌ها پیدا نکرده‌ام.

وی با تاکید بر اینکه بدون تردید دولت و مجلس باید در رابطه با شاخص‌های حکم‌روایی شایسته شهری اقدامات مؤثری انجام دهند، تصریح کرد: باید شهری را که محل آرامش مردم است بسازیم و همچنین به ارتقا کمی و کیفی شهر بپردازیم.

حافظی در ادامه با اشاره به محور 17 شهریور اشاره کردو گفت: اگر به شهروندان حق اظهار نظر همگانی می‌دادند امروز با مشکل پیاده‌رو 17 شهریور مواجه نمی‌شدیم.

وی اضافه کرد: امروزه نه تنها از مردم نظر خواهی و اجازه نمی‌گیرند بلکه در مقابل مخالفت‌های آنها مقاومت می‌کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای تهران در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگاران مبنی بر برخی از شاعبه‌های و لابی‌های شهرداری‌ تهران برای فروش فروشگاه شهروند و شهر آفتاب به بانک شهر تاکید کرد:‌ شورای شهر تهران مجوز فروش شهروند را صادر کرده بود اما امروزه به دلایل مختلف این فروشگاه زنجیره ای به فروش نرفت در حالی که از 6ماه گذشته تا کنون در  شورای چهارم پیشنهاد مبنی بر فروش شهروند و شهر آفتاب مطرح شد اما با کسب آرای حداکثری مصوبه لغو و فروش فروشگاه شهروند ممنوع شد.

وی با بیان اینکه امروزه شاهد هستیم که شهرداری تهران با مشکلات زیادی در خصوص تامین نقدینگی به واسطه عدم مدیریت شهری بهینه منابع، مصارف و همچنین هزینه‌های غیرضروری دست وپنجه نرم می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری تهران بدون منطق اقداماتی چند برابر هزینه‌های خود به شهر وارد کرده به همین دلیل شاهدیم که نبود نگاه کنترل منابع مانند لایحه بودجه سال 94 و 95 بندهای آن مصادف با اقتصاد مقاومتی نبوده و همچنین افزایش پرسنل خارج از مصوبات یک بار سنگین بر دوش شهرداری تهران تحمیل کرده است و همین موضوع سبب استقراض شهرداری شده است.

حافظی با تاکید براینکه شهرداری تهران در سال گذشته در خصوص پرداخت حقوق و بدهی‌های خود مبلغ 5هزار میلیارد تومان از بانک شهر پول دریافت کرده است، گفت: به همین دلیل شهرداری قصد دارد بخشی از سهام شهروند و شهرآفتاب و ورزشگاه‌های مناطق مختلف را به بانک شهر واگذار کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای تهران ادامه داد:‌ در عمل این کار چوب حراج زدن به سرمایه‌های شهر و مردم است به گونه‌ای که در بعضی مواقع شاهدیم که یک پدر برای تامین هزینه‌های خود از یک بانک وام گرفته و در زمان سررسید بدهی به دلیل نداشتن پول ملک خود را به فروش می‌رساند در حالی که این اقدام به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

حافظی تاکید کرد: ‌در حال حاضر شورا به هیچ عنوان با پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر واگذاری فروشگاه شهروند وشهر آفتاب به بانک شهر موافق نیست.

وی با اشاره به بحث حکم قضایی برای محدوده پارک بوستان یادآور شد: در برخی از مواقع  ممکن است که ما رای صادر شده را قبول نداشته باشیم اما برای افزایش ایمنی قصد داریم که برنامه‌هایی برای کاهش خطرات در مناطق 22گانه شهرداری تهران اجرایی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha