کاروان‌های عروسی و رفتارهای پرخطری که انجام می‌دهند در مواردی زیاد، با حوادثی همراه بوده که در آخرین اتفاق که شنبه‌شب در شهرستان گالیکش استان گلستان رخ داد، منجر به مرگ یک کودک و مجروح شدن 6 نفر شد.

کارناوال مرگ

سلامت نیوز:کاروان‌های عروسی و رفتارهای پرخطری که انجام می‌دهند در مواردی زیاد، با حوادثی همراه بوده که در آخرین اتفاق که شنبه‌شب  در شهرستان گالیکش استان گلستان رخ داد، منجر به مرگ یک کودک و مجروح شدن 6 نفر شد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، مادر کودک 6 ساله در بیمارستان با لهجه شمالی ضجه می‌زند و کودک خود را صدا می‌کند: «آریا مامان چشم‌هایت را باز کن!» کمی آن سوتر چند زن و مرد با لباس‌های آراسته وارد بخش اورژانس می‌شوند. 

همه از جشن عروسی سراسیمه آمده‌اند و می‌خواهند «آریا»‌یی را ببینند که قربانی رفتارهای پرخطر بزرگ‌ترهای خود شده، اما «آریا» دیگر هرگز چشمان خود را باز نکرد.

 کارناوال شادی یا عزا
تیترهایی مانند «عروس و داماد به جای ماه عسل راهی بیمارستان شدند»، «جشن عروسی به عزا تبدیل شد»، «تصادف، شادی کاروان عروسی را بر هم زد» و «مرگ مغزی داماد در شب عروسی» جزء اخبار پربازدیدی است که در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها می‌توان درباره این ماجرا دید. ماجراهایی که به نظر می‌رسد به صورت جدی و آنطور که باید از سوی پلیس با آنها برخورد نمی‌شود.

یکی از شاکیان اصلی از برخورد نکردن جدی پلیس با این افراد، خود مردم هستند که از پلیس راهور می‌خواهند هنگام مواجه شدن با چنین کاروان‌هایی، با آنها برخورد جدی‌تر و شدیدتری داشته باشد. از سوی دیگر پلیس هم معتقد است وقتی برخورد خاصی با این کارناوال‌ها داشته باشند، عده‌ای از خود مردم معترض می‌شوند که با کاروان عروسی و شادی برخورد شد. 


این صحبت‌ها در حالی است که شاکیان این موضوع معتقد نیستند باید با کاناوال‌های شادی که مثلا در یک پارک به راه می‌افتد، برخورد شود، بلکه سد کردن راه مردم در خیابان‌ها و راندن با سرعت بسیار پایین در بزرگراه‌ها از اتفاقاتی است که مردم از پلیس می‌خواهند با آنها برخورد جدی‌تر شود و اگر خلأ قانونی وجود دارد به آن رسیدگی شود.

 قانون برای خودروی عروس و بقیه خودروها یکسان است
علیرضا اسماعیلی، فرمانده اسبق پلیس راه کشور در این باره به «فرهیختگان» گفت: «اولا قانون برای کاروان عروسی و غیر عروسی فرقی نمی‌کند و هیچ استثنایی وجود ندارد. حرکات زیگزاک، خلاف جهت، سبقت غیرمجاز و حرکات پرخطر دیگر از سوی هر کسی اتفاق بیفتد، جریمه خواهد شد.» او درباره اینکه در بیشتر مواقع پلیس وقتی حرکات خطرناک را از سوی خودروی عروس می‌بیند با آنها برخورد نمی‌کند، گفت: «پلیس نباید هیچ‌ملاحظه‌ای برای جریمه این خودروها داشته باشد و قانون هیچ‌استثنایی برای این افراد قائل نشده است.

در تمام دنیا خودروی عروس اگر خلافی مرتکب شود قطعا جریمه می‌شود و در ایران نیز اگر این اتفاق نیفتد آن مامور تقصیرکار است.» فرمانده اسبق پلیس راهور همچنین گفت: «زمانی که میزان هیجان و رفتارهای پرخطر بالا برود، ریسک اتفاقات و تصادفات نیز به همان میزان بالا می رود.» او تاکید کرد: «همیشه هم رفتار پرخطر و تند راندن و سبقت‌های غیرمجاز نیست، گاهی آرام راندن خودروی عروس و خودروهای همراهش در یک بزرگراه می‌تواند باعث تصادف خودروهای دیگر شود؛ مانند حادثه‌ای که دو سال پیش در بزرگراه امام علی(ع) اتفاق افتاد.»

 مرگ مغزی داماد در شب عروسی
پیمان 27 ساله آبان سال 93 در حالی در بزرگراه یاسینی تهران مرگ مغزی شد که خودروی حمل زباله روی خودروی عروس و داماد افتاد. سه خودرو از این کاروان عروسی که شامل هفت خودرو بود در بزرگراه یاسینی با کند کردن حرکت خود منتظر خودروهای دیگر شده بودند. یک تریلی 18 چرخ مخصوص حمل زباله در این مسیر در حال حرکت بود که ناگهان به سه خودرویی رسید که در اتوبان با سرعت بسیارکم در حال حرکت بودند.

راننده این تریلر درباره این ماجرا گفته بود در حال حرکت بوده که ناگهان چند خودرو را دیده که در لاین کندروی اتوبان ایستاده‌اند. به گفته راننده، برای اینکه تریلی با آن خودروها برخورد نکند تریلی را به سوی گاردریل هدایت کرده، اما پس از برخورد با گاردریل قسمت حمل زباله جدا شده و روی خودروی عروس و دو خودروی دیگر افتاده بود. در این حادثه هشت نفر به شدت مجروح شدند و داماد نیز در حالی جان سپرد که ابتدا مرگ مغزی شد و پس از دو روز اعضای بدن او را اهدا کردند.

 مرگ عروس و داماد در اتوبان چمران
عروس و داماد وقتی تصمیم گرفتند خودروهای دیگر خودروی آنها را گم کنند، سرعت خود را به 200 کیلومتر در ساعت رساندند و خودروها از آنها جا ماندند. هنوز چند دقیقه از گم کردن خودروی عروس نگذشته بود که بستگان عروس و داماد با صحنه‌ای فجیع در این اتوبان مواجه شدند و پس از آن متوجه شدند این عروس و داماد در برخورد با پل یادگار امام جان خود را در دم از دست دادند.


 عروس و داماد راهی بیمارستان شدند
حوادث کاروان های عروسی نه تنها به تهران محدود نمی‌شود، بلکه اتفاقا در شهرستان‌ها بیشتر رخ می‌دهد. در این حادثه که در 35 کیلومتری هفتکل اهواز رخ داد عروس و داماد باغملکی که پس از عبور از مسیر باغملک، از سمت هفتکل به سوی اهواز در حرکت بودند برای اینکه به خودروهای دیگر برسند با یک کمپرسی برخورد کرد. در این حادثه پدر، مادر و برادر داماد به علت شدت تصادف در دم جان سپردند و عروس و داماد نیز به بیمارستانی در اهواز منتقل شدند.

 برخورد پلیس با کاروان‌های عروسی چگونه باید باشد؟
کاروان‌های عروسی به غیر از رفتارهای پرخطر و تند راندن،گاهی با توقف در خیابان‌ها و شریان‌های اصلی شهر باعث انسداد مسیر مردم می‌شوند و حوادثی برای دیگران رقم می‌زنند. مراد مرادی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به «فرهیختگان» گفت: «طبق ماده ۱۲۸ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان حق ندارند در راه‌ها آنقدر با سرعت کم حرکت کنند که باعث کندی عبور و مرور یا نابسامانی شوند؛ حال می‌خواهد کاروان عروس باشد یا هر خودروی دیگری به هر دلیل.»


او ادامه داد: «طبق جدول جرائم رانندگی حرکت عمدی به موازات اتومبیل دیگر به نحوی که موجب کندی و انسداد ترافیک شود مبلغ ۴۰۰ هزار ریال جریمه دارد.»
رئیس مرکز اطلاع رسانی راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه حرکت دسته‌جمعی و کاروانی در سطح معابر و شبکه بزرگراهی ممنوع است و در نهایت وقوع تصادف را به دنبال دارد، گفت : «بارها این کاروان‌ها باعث حوادث مرگبار شده‌اند و جان افرادی بی‌گناه نیز گرفته شده که جزء کاروان نبودند.» مرادی توصیه کرد: «کاروان‌های عروسی به هنگام شادی ضمن احترام به حقوق دیگر افراد مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا شیرینی یک روز شاد و خاطره‌انگیز را به کام خانواده‌های خود تلخ نکنند.»


با وجود هشدارهای پلیس باز هم همه ما شاهد رفتارهای خطرناک از سوی کاروان‌های عروسی هستیم و در خیلی از موارد هم با برخورد و جریمه نکردن خودروی عروس از سوی پلیس مواجه شده‌ایم.» این در حالی است که فرمانده اسبق پلیس راه تاکید کرد مامورانی که خودروهای عروس یا همراه متخلف آنها را به بهانه اینکه شب خاصی است، جریمه نمی‌کنند، باید مجازات شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha