جراحی پلاستیک و یا همان عمل زیبایی امروزه تبدیل به دغدغه بسیاری از افراد جامعه شده است تا حدی که برای تهیه هزینه های آن دست به پس انداز و یا حتی تصمیم به تهیه وام می‌گیرند.

چرا قشر ضعیف جامعه هم به سمت جراحی های زیبایی کشیده شده اند؟

سلامت نیوز:جراحی پلاستیک و یا همان عمل زیبایی امروزه تبدیل به دغدغه بسیاری از افراد جامعه شده است تا حدی که برای تهیه هزینه های آن دست به پس انداز و یا حتی تصمیم به تهیه وام می‌گیرند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار، وقتی جلو آینه می رود، بینی خود را با قوز یا انحراف می بیند. گونه هایش دیگر آن زیبایی سابق را ندارد، شبیه به فلان بازیگر سینمایا مدل خارجی نیست.

 این مشکل را دوستش هم دارد البته در قسمت لب هایش! جراحی پلاستیک و یا همان عمل زیبایی امروزه تبدیل به دغدغه بسیاری از افراد جامعه شده است تا حدی که برای تهیه هزینه های آن دست به پس انداز و یا حتی تصمیم به تهیه وام می‌گیرند.

آیا عمل های زیبایی در ترقی و پیشرفت افراد تاثیر دارد؟ آیا جامعه ظاهر پسند شده؟ چرا قشر متوسط و حتی ضعیف جامعه با همه مشکلات اقتصادی که دارند به سوی عمل های زیبایی کشیده شده اند؟ سوالاتی که ابتکار تلاش کرده است در گفت و گو با کارشناسان زیبایی و علوم اجتماعی برای آنها پاسخ بیابد.


جراحی پلاستیک، شانسی برای دیده شدن
سید ابولحسن امامی، جراج پلاستیک در ارتباط با افزایش عمل های زیبایی در کشور در گفت‌وگو با «ابتکار» می‌گوید: «این
عمل ها عمدتاً مربوط به مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌شود. جوانان ما دوست دارند خوش‌تیپ و زیبا به نظر برسند چرا که از گذشته و در نژاد ایرانی زیبایی در سر و صورت معنا پیدا کرده است. بسیاری از دخترانی که قصد ازدواج دارند وقتی وارد این سن می‌شوند سعی می‌کنند در ایده آل ترین شکل ظاهری به سر ببرند تا دیده شوند.چرا که شانس ازدواج برای افرادی که ایراد کمتری داشته باشند بیشتر است.»
بر اساس شواهد و آمار ها اگر نگاهی به دوستان و آشنایان اطراف خود کنید، بیشتر عمل های زیبایی در سنین بین 18 تا 30 سال رخ می دهد، اتفاقی که دلایل روانشناختی ای در پشت آن دیده می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه پزشکی کشور با بیان اینکه سن پیک عمل های جراحی زیبایی مربوط به سنین 24 و 25 سال است، می افزاید: «بسیاری از افراد با در آمد های پایین اما هدفمند و با پس انداز سعی می کنند هزینه های درمان این عمل ها را فراهم کنند. این در حالی است که بیشتر این افراد در سن 18 تا 30 سال هستند. با بالا رفتن سن ازدواج مراجعات زیادی نیز در حوالی 30 سالگی به مراکز جراحی انجام می شود. این سوای پیک مراجعات است که جوانان 24 و 25 ساله را شامل می شود. از نکات جالب توجه در سال های اخیر افزایش تعداد پسران/مردان برای انجام عمل های زیبایی است ولی همچنان دختران/زنان درصد بالایی را از آن خود کرده اند.»


نبوداعتماد به نفس و میل به انجام عمل زیبایی
جراحی پلاستیک یا همان جراحی زیبایی از بینی، گونه، ابرو شروع می شود و تا حذف چربی های زاید بدن ادامه می باید. پزشکان عوارضی را که عمل های زیبایی به همراه خواهد داشت را به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می کنند که شامل عوارض بعد از جراحی و دفرمه شدن پوست می شود. بر اساس آمار مربوط به عمل جراحی بینی از میان 10 تا 15 هزار جراحی یک نفر جان خود را از دست می دهد. بررسی ها و نتایج نشان می دهد در برخی موارد فرد از بیهوشی خارج نمی شود و نتیجتاً به مرگ او می انجامد.
امامی با اشاره به این موضوع که بیشترین عمل های جراحی زیبایی مربوط به عمل بینی می شود، می گوید: «بینیِ ما ایرانی ها یک قوس و قوز کوچکی دارد که در بعضی افراد کمتر و یا بیشتر است. بیشتر مراجعه کنندگان قصد برطرف کردن این قوس را دارند. از طرفی سمبل زیبایی بینی، بازیگران هستند که افراد با توجه به آن مراجعه می‌کنند و می‌خواهند بینی آنها به شکل بازیگر مورد علاقه شان تبدیل شود.»
گفتنی است بسیاری از این افراد از لحاظ اقتصادی دچار مشکل هستند و تنها دلیل علاقه خود به عمل بینی را شبیه شدن به الگوهای خارجی و یا داخلی عنوان می کنند.
افشین بهادری، روانشناس در این باره می‌گوید: «از نگاه روانشناسی معمولا افرادی که برای جراحی زیبایی اقدام می کنند، اعتماد به نفس پایینی دارند، در نتیجه به سراغ عمل جراحی زیبایی می‌روند. این افراد به جای بالا بردن مهارت ها و توانایی های فردی خود سعی در تغییر ظاهر خود دارند تا بتوانند در جامعه دیده شوند.»


جراحی زیبایی به ویژگی های شخصیتی فرد بستگی دارد
حتما با افرادی که چندین عمل زیبایی انجام داده اند و تصمیم دارند این عمل ها را انجام دهند مواجه شده اید، بهادری در این باره می گوید: «زمانی که فرد اعتماد به نفس نداشته باشد، عمل جراحی را شروع می کند و زمانی که دچار مشکل می شود بار دیگر به جای ارتقای مهارت خود به سراغ عمل های جراحی بیشتری می رود.»


بهادری به عنوان یک ،روانشناس بیشتر عمل های جراحی انجام شده را از ویژگی های شخصیتی افراد می‌داند و می‌گوید:«توجه داشته باشید که توانایی انجام عمل‌های جراحی را همه افراد جامعه دارند. عده ای نیز با پس انداز و یا وام هزینه‌های آن را تهیه می‌کنند اما بسیاری دیگر نیز به دلیل کامل بودن شخصیتی و وجود اعتماد به نفس به سراغ این عمل‌ها نمی روند. شخصی هم که با وام گرفتن برای جراحی زیبایی قدم بر می‌دارد نیز به دنبال اهداف خود رفته است که به عمق افکار فرد باز می‌گردد.»


این در حالی است که با توجه به آمار ارائه شده توسط جراحان سن جراحی زیبایی از 18 تا 30 سال بوده و نیاز های جامعه فرد را به انجام چین عمل هایی سوق می دهد.


8 میلیون تومان برای یک قوز بینی
بحث هزینه های عمل های جراحی نیز از مواردی است که در سال های گذشته افراد زیادی را برای انجام آن ترغیب کرده است. در سال های گذشته عمل های جراحی مانند بینی به صورت توافقی بین بیمار و پزشک انجام می شد.


حال دولت باتوجه به طرح سلامت و تعرفه هایی را برای آن مشخص کرده است که پزشکان و جراحان با توجه به آن بیماران خود را زیر تیغ می برند.
پس از اجرای طرح تحول سلامت حدود 90 درصد از مراکز عمل های زیبایی ملزم به اجرای تعرفه های مصوب شدند. با توجه به این تعرفه ها به طور میانگین برای انجام یک مل جراحی بینی 5 تا 10 میلیون تومان هزینه می شود.


ابولحسن امامی در این باره به ابتکار می گوید: «در حال حاضر به دلیل تغذیه های فست فودی زیادی که توسط ایرانیان مصرف می شود و افراد با تجمع چربی مواجه هستند، بیشترین عمل های زیبایی بعد از بینی روی شکم و عمل ساکشن است. همچنین بر اساس تعرفه ها هزینه انجام یک عمل بینی حدود 8 میلیون تومان خواهد شد.»


افشین بهادری، روانشناس با اشاره به اینکه بسیاری از افراد با وجود کاهش هزینه های به این عمل ها تن نمی دهند، می گوید: «دلیل افزایش این عمل ها در ایران کاهش مهارت های فردی افراد است. اشخاص دوست دارند از این طریق خود را نشان دهند و هزینه ها نمی تواند به میزان بالایی در افزایش جراحی ها زیبایی تاثیر گذار باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha