كارشناس مواد خوردنی و آشامیدنی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی یزد گفت: با توجه به این كه مصرف زیاد نوشابه‌های انرژی زا عوارض بسیاری را برای فرد به دنبال خواهد داشت، مبتلایان به بیماری‌های قلبی، كودكان كم سن و زنان باردار باید از مصرف این نوشابه‌ها جدا پرهیز كنند.

محبوبه مهدی پناه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه مصرف نوشابه‌های انرژی زا می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد، اظهار داشت: پزشكان عقیده دارند آنچه كه بر اثر مصرف این نوشابه‌ها انرژی كاذب در بدن ایجاد می‌كند، مقدار زیادی شكر و كافئین است كه برای سلامتی مضر است و می‌تواند سبب افزایش ضربان قلب شود.

وی بیان كرد: در مصرف این نوشابه‌ها، كبد مقدار بیشتری قند به جریان خون می‌فرستد تا انرژی بیشتری تولید شود و این اتفاقات ناخوشایند باعث می‌شوند كه فرد احساس انرژی بیشتری كند.

وی با اشاره به بررسی كمیته علمی غذایی كمیسیون اروپا در مورد خطر كافئین موجود در نوشابه‌های انرژی زا گفت:‌ گرچه این نوع نوشابه‌ها در مقدار متعادل برای مصرف عمومی بی‌خطر هستند اما كودكان و نوجوانانی كه دو قوطی یا مقدار بیشتر از این نوشابه‌ها را مصرف می‌كنند ممكن است دچار تحریك پذیری یا اضطراب شوند. همچنین زنان باردار نباید این نوشابه‌ها را مصرف نكنند؛ چرا كه اثرات كافئین بر روی جنین نامعلوم است.

مهدی پناه از كار افتادن كلیه‌ها را از دیگر عوارض مصرف بالای نوشابه‌های انرژی‌زا عنوان كرد و افزود: در كنار این مشكلات، مختل شدن كار كلیه باعث می‌شود مقدار بیشتری از آب بدن از دست برود كه اگر فرد در حال ورزش كردن باشد، به علت عرق كردن به سادگی دچار افت شدید آب بدن می‌شود. همچنین سكته مغزی و قلبی در افرادی كه مبتلا به صرع یا بیماری‌های مغزی یا قلبی هستند از عوارض جانبی نوشابه‌های انرژی زا هستند.

وی همچنین در ادامه به بروز مشكلات دهان و دندان در مصرف كنندگان این نوع نوشابه‌ها اشاره كرد و گفت: نوشابه‌های انرژی زا برای دندانها مضر است و آنچه تولیدكنندگان این نوشابه‌ها در مورد آنها بیان می‌كنند غیرواقع بینانه است و درصد بالایی از مواد فاسد كننده دندان در آنها وجود دارد. گرچه این نوشابه‌ها به تقویت انرژی برای مدت زمان كوتاهی كمك می‌كنند اما به دلیل دارا بودن اسید برای سلامت دندان‌ها مضر هستند.

این كارشناس یادآور شد: دندانپزشكان معتقدند كه مواد بكار رفته در این نوع نوشابه‌ها نه تنها برای سلامت دندانها بلكه برای سلامت دهان و لثه مضر بوده و موجب ابتلا افراد به پر فشاری خون نیز می‌شود. همچنین موادی كه به سلامت دندانها آسیب می‌زند تا حد زیادی نیز موجب بروز پوكی استخوان در افراد می‌شود.

وی گفت: مشخص شده است اگر تا مدت 30 دقیقه پس از مصرف این نوشابه‌ها، مسواك زده نشود مواد موجود روی دندانها سخت‌تر شده و به راحتی از روی دندان و لثه پاك نخواهد شد.

مهدی پناه در پایان گفت: كودكان كم سن، افرادی كه به كافئین حساسیت دارند، مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی و زنان باردار نباید از این نوشابه‌های انرژی زا استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha