چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 190912

یک متخصص طب سنتی می‌گوید: انجیر، فندق، مویز، زعفران و كاسنی برای بیماری‌های كبد بسیار مفید است.

توصیه های طب سنتی برای درمان کبد چرب

سلامت نیوز: یک متخصص طب سنتی می‌گوید: انجیر، فندق، مویز، زعفران و كاسنی برای بیماری‌های كبد بسیار مفید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، همین چند روز پیش بود كه به طور اتفاقی با یك پزشك صحبت می‌كردم كه رفته‌رفته صحبت به ضرورت اصلاح سبك زندگی و پیروی از یك رژیم غذایی سالم كشید و این دوست پزشك می‌گفت یكی از عوارض عدم‌اصلاح سبك زندگی خصوصاً سبك تغذیه، ابتلای افراد به كبد چرب است.


موضوعی كه ممكن است برخی از افراد به آن دچار باشند اما از بیماری خود مطلع نیستند چراكه بیماری كبد چرب بدون علامت است و در حقیقت مانند یك «بمب ساعتی» در بدن عمل می‌كند كه در صورت عدم‌مراجعه به پزشك و درمان آن می‌تواند باعث به وجود آمدن مشكلات عدیده‌ای برای افراد شود.  آنطور كه این پزشك صحبت می‌كرد بر اساس یك فرضیه پزشكی احتمالاً 18تا20 میلیون نفر در ایران به كبد چرب مبتلا هستند كه درصد بالایی از آنها از بیماری خود اطلاعی ندارند كه همین عدم اطلاع از بیماری می‌تواند باعث به وجود آمدن مشكلات عدیده برای افراد شود.


صحبت‌های این پزشك و بعد از آن بررسی‌های اجمالی كه انجام دادم باعث شد تازه به عواقب این بیماری پی ببرم. به اینكه به خاطر سبك اشتباه تغذیه در ایران این احتمال وجود دارد كه افراد زیادی در معرض ابتلا به بیماری كبد چرب باشند كما اینكه در حال حاضر بیماری‌هایی مانند دیابت یا افزایش چربی و كلسترول در جامعه در حال افزایش است كه بی‌ارتباط با سبك تغذیه نیست.
به منظور اطلاع بیشتر از بیماری كبد چرب و اینكه این بیماری چیست و چگونه با سبك زندگی درست می‌توان از این بیماری پیشگیری یا آن را درمان كرد در گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازیم.


كبد چرب چیست؟


كبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد كردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است كه این بدان معناست كه كبد فاكتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم‌های دیگر بدن می‌كند.

كبد به طور طبیعی خود را توسط سلول‌هایی ترمیم و پاكسازی می‌كند اما اگر فاكتورهای منفی وارد شده زیاد باشند در این كار اختلال رخ می‌دهد.


یك بمب چرب در بدن ما

كبد، عضو مهمی است كه اگر به هر دلیلی از كار بیفتد، خطراتی جدی فرد را تهدید می‌كند و ادامه زندگی بدون وجود آن ممكن نیست. وجود چربی در كبد هر انسانی طبیعی است اما اگر كبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد كبد چرب نامیده می‌شود. كبد چرب یك موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می‌كند و بدتر اینكه هیچ علامت هشدار‌دهنده‌ای در ابتلا ندارد.

عادات و رفتارهای غلط بسیاری ایجاد‌كننده این بیماری هستند كه بارزترین و مهم‌ترین آنها مصرف مواد غذایی چرب، اضافه وزن، نداشتن فعالیت بدنی سالم یعنی همان ورزش و تحرك مفید، سوء‌تغذیه، فشار خون بالا، بارداری، مصرف داروهایی همچون آسپرین و تتراسایكلین هستند.

به عقیده پزشكان خستگی و بی‌حالی، كاهش وزن و اشتها، تهوع، ضعف عمومی، درد در مركز یا سمت راست بخش بالای شكم و... از مهم‌ترین علائم كبد چرب است. افراد می‌توانند با مراجعه به پزشك و انجام سونوگرافی از بیماری خود مطلع شوند و برای درمان آن اقدام كنند.

به عقیده پزشكان البته داشتن رژیم غذایی مناسب به خصوص رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزیجات و غذاهای كم چرب، مصرف سیر و پیاز، چغندر، كلم و...، ورزش منظم، كاهش وزن، خودداری از مصرف خودسرانه دارو در زمان هر نوع بیماری، مصرف ویتامین E البته به اندازه و با مشورت با پزشك، ترك مخدرات،‌ پرهیز از غذاهای چرب و... نقش مهمی در پیشگیری و درمان این بیماری دارد.

همچنین خودداری از مصرف مواد غذایی فریز شده، زود‌پز شده، ترشیجات، رب، سس‌ها، نمك زیاد، چای پر رنگ، فست فودها، آب همراه غذا، دوغ همراه غذا، تنقلات شور، روغن‌های سرخ كردنی، لبنیات پر چرب و... نیز می‌تواند به پیشگیری و درمان این بیماری كمك كند.

متخصصان بر این اعتقاد هستند كه در كنار رژیم غذایی یا استفاده از داروهای تجویز شده، كاهش وزن و ورزش كردن نیز دو شیوه درمانی است كه برای بیماران مبتلا به كبد چرب استفاده می‌شود. همچنین انجیر، فندق، مویز و زعفران برای تمام بیماری‌های كبد مفید است.


درمان كبد چرب با طب سنتی


از آنجایی كه طب سنتی این روزها به عنوان یك طب فراگیر مطرح و با اقبال عمومی روبه‌رو شده است. ابتدا درمان بیماری كبد چرب را با یكی از متخصصان طب سنتی در میان می‌گذارم. وی نیز با بیان اینكه كبد چرب بیماری فراگیر و روبه افزایش است، می‌گوید: پیشگیری مهم‌تر از درمان است و به همین دلیل توصیه ما به افراد این است كه با داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش و كنترل وزن خود جلوی این بیماری را بگیرند.



احمد عالمی می‌گوید: افرادی كه دارای بیماری‌های قلبی و عروقی هستند تقریباً همگی از بیماری خود مطلعند و برای درمان آن نیز كوشش می‌كنند، حال اینكه شاید حدود 20 درصد افراد جامعه به بیماری‌های قلبی دچار شده‌اند. بد نیست بدانید كه بیماری كبد چرب بیماری است كه درصد بالایی از مردم را تهدید می‌كند اما بسیاری از مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند و با شیوه‌های درمان آن آشنا نیستند.


این متخصص طب سنتی از عرق كاسنی و شاتره به عنوان مهم‌ترین عامل پاكسازی كبد نام می‌برد و می‌گوید: این دو گیاه خاصیت درمانی فوق‌العاده‌ای دارند و برای مبتلا نشدن به بیماری كبد چرب می‌توان از آب این دو گیاه برای پاكسازی كبد استفاده كرد. ضمن اینكه سركه سیب، رب انار و... نیز برای پاكسازی كبد توصیه می‌شود.


به گفته وی، وقتی كبد انسان دارای 5تا10 درصد چربی باشد فرد مبتلا به كبد چرب شده است بنابر‌این باید حتماً به فكر درمان آن باشد، چراكه عدم توجه به درمان كبد چرب می‌تواند فرد را در آینده با مشكلات عدیده‌ای روبه‌رو كند.


این متخصص طب سنتی در ادامه می‌گوید: انجیر، فندق، مویز، زعفران و كاسنی برای بیماری‌های كبد بسیار مفید است.


وی اضافه می‌كند: كاسنی در بیماری‌های گرم كبدی بسیار مفید است، همچنین در بیماری‌های سرد كبدی بهتر است كاسنی همراه با عسل یا ماءالعسل مصرف شود.


وی در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: باید یادمان باشد كه مهم‌ترین نكته پیشگیری است بنابر‌این باید سبك زندگی خود را به گونه‌ای تغییر دهیم تا به بیماری‌هایی مانند كبد چرب دچار نشویم.


وی خاطر نشان می‌كند: البته این اصلاً كار سختی نیست و با اندكی تغییر در سبك زندگی و اصلاح آن می‌توان به این مهم دست یافت. ورزش منظم خصوصاً پیاده‌روی، عدم استفاده از غذاهای چرب و فست‌فودها، ترك سیگار و مواد دخانی، عدم مصرف الكل، پرهیز از تنبلی و داشتن تحرك، استفاده از میوه و سبزی و مواد غذایی فیبردار، داشتن روحیه سالم و... همه و همه می‌تواند به پیشگیری و البته تا حد زیادی به درمان بیماری كبد چرب كمك كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha