شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 19092

استاد فیزیك اپتیك دانشگاه تهران با انتقاد از نبود نظارت كافی بر نحوه ساخت عینك‌های طبی (فریم، شیشه و ...) و نیز ورود عینك استاندارد در ادامه به ورود عینك‌های قاچاق و غیر استاندارد به كشور اشاره كرد و افزود: از این رو برای تهیه عینك مناسب باید فقط به مارك آن توجه شود.

دكتر محمد تقی توسلی، در گفت‌وگو باایسنا، تاكید كرد: كلیه عینك‌های وارداتی پیش از توزیع در بازار باید توسط تجهیزات نه چندان خاص از نظر شیشه، ماده پلاریزاسیون و میزان جذب اشعه UV و سایر پارامترها به لحاظ استاندارد سنجیده شوند.

وی با بیان این كه پلاریزاسیون نامناسب و ناهمگونی توزیع ماده در شیشه عینك به ایجاد سطوح ناصاف و انحنا در شیشه عینك منجر می‌شود، گفت: بدین ترتیب با ایجاد زوایای متعدد نمره شیشه عینك در نقاط مختلف تغییر می‌كند.

توسلی با بیان این كه عینك‌هایی با فریم كوچك برای نمره‌های چشم پایین مناسب است، افزود: باید توجه داشت كه در نمره‌های بالای چشم از عینك‌هایی با فریم بزرگ و نزدیك به سطح چشم استفاده كرد، در غیر این صورت فرد به جز در دید مستقیم در زوایای دیگر با مشكل مواجه می‌شود كه این امر در مواردی چون رانندگی مشكل‌آفرین خواهد بود.

وی با تاكید بر این كه وزارت بازرگانی باید از ورود عینك های غیر استاندارد جلوگیری كند، در ادامه گفت: این در حالیست كه امروزه عینك های چینی غیراستاندارد نظیر سایر كالاهای چینی در بازار فروش عینك به وفور دیده می‌شود.

استاد فیزیك اپتیك دانشگاه تهران با بیان این كه نمی‌توان ایرادی به مد گرفت، افزود: می‌توان با همراه كردن ویژگی‌های استاندارد با كالاهای مطابق مد مانع از آسیب رساندن به چشم شد.

به گفته وی در ساخت عینك طبی باید علاوه بر توجه به ویژگی‌های ظاهری به استانداردهای طبی از جمله فاصله قرنیه و مردمك با عینك، آستیگمات و غیر آستیگمات بودن چشم و میزان جذب اشعه UV توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha