رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با نقد قوه قضائیه نسبت به بخشش برخی پزشکان متخلف بر اثر موازی‌کاری در صدور رای در امور پزشکی از تصمیم برای واریز ۸ هزار میلیارد بودجه جدید به حوزه سلامت خبر داد و گفت: متاسفانه پول سلامت کشور چهل‌تکه شده است.

انتقاد به قوه قضائیه نسبت به بخشش پزشکان متخلف/ جیب سلامت پُرپول می‌شود

سلامت نیوز:رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با نقد قوه قضائیه نسبت به بخشش برخی پزشکان متخلف بر اثر موازی‌کاری در صدور رای در امور پزشکی از تصمیم برای واریز ۸ هزار میلیارد بودجه جدید به حوزه سلامت خبر داد و گفت: متاسفانه پول سلامت کشور چهل‌تکه شده است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از تسنیم، علی نوبخت در سمینار جامع پیشگیری از خطاهای پزشکی با حضور وزیر دادگستری، رئیس سازمان نظام پزشکی و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شد، اظهار داشت: پزشکان عمومی بسیار سربلند هستند ولی جایگاه آنها مغفول واقع شده که امیدواریم در برنامه ششم توسعه جایگاه آنان را در عمل نشان دهیم.

وی در ادامه با تشریح فعالیت‌های 110 ساله مجلس در ایران گفت: از 110 سال قبل تاکنون 400 قانون در حوزه سلامت وضع شده است که 130 مورد آن برای قبل از انقلاب و مابقی بعد از انقلاب بوده است و این در حالی است که در 2 سال اول انقلاب مجلس نداشتیم و شورای انقلاب تصمیم‌گیری‌های کشور را انجام می‌داد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تدوین برنامه‌‌های ششم توسعه عنوان کرد: در این برنامه دولت موظف است تا سال اول برنامه نظام بیمه‌ای کشور را تدوین و اجرا کند یعنی پوشش کامل بیمه برای همه مردم انجام شده باشد و برخورداری یارانه برای حوزه سلامت براساس فصل‌بندی خدمات نظام ارجاع و پزشک خانواده صورت پذیرد.

نوبخت ادامه داد: نظام ارجاع برای ما مهم است البته با استفاده از راهنمایی‌های بالینی بنابراین ما باید جهانی فکر کنیم ولی ایرانی عمل کنیم زیرا هم‌اکنون بیشتر پول حوزه سلامت در بخش دارو و علی‌الخصوص آنتی‌بیوتیک‌ها است. بنابراین باید به سمت داروسازی و مصرف علمی دارو پیش رویم و همکاران پزشکی عمومی نیز با اطلاعات به روز در بحث تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها اقدام اصلاحی کنند.

وی با تاکید بر اینکه تولیت سلامت بر عهده وزارت بهداشت است، عنوان کرد: متاسفانه با وجود آنکه سلامت مردم برعهده وزارت بهداشت است ولی اعتبار آن چهل‌تکه شده است که این مسئله باید بازنگری شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین با اشاره به نزدیک شدن انتخابات نظام پزشکی کشور به برخی از قوانین انتخاباتی سازمان نقد وارد کرد و گفت: در زمان تاسیس این سازمان در قبل از انقلاب یکی از بندهای مهم برای نامزد شدن در انتخابات این سازمان 10 سال سابقه فعالیت در حوزه پزشکی است ولی امروزه این سابقه به 3 سال کاهش یافته است که بنده کاملا به این بند نقد دارم زیرا باید کسی در انتخابات این سازمان حضور می‌یابد مانند فولاد آبدیده شده باشد.

نوبخت در ادامه با نقد بر موازی‌کاری‌ها در زمینه بررسی تخلفات پزشکی توسط نهادهای مختلف از جمله دادسراها، قوه قضائیه و... عنوان کرد: متاسفانه برخی از رای‌ها طوطی‌واری حکم داده می‌شود و جایگاه اطبای سالم و درستکار با اطبای متخلف مخدوش شده است زیرا اطبایی که سالم فعالیت می‌کنند احساس امنیت نمی‌کنند و از آن طرف اطبای متخلف احساس ناامنی نمی‌کنند.

وی در توضیحاتی بیشتر عنوان کرد: بنده و دکتر ایرج فاضل وزیر اسبق بهداشت یک زمانی وقتی دیدیم افرادی که نباید اصلا پزشک باشند به راحتی تخلف می‌کنند و پس از صدور حکم تخلفشان به قوه قضائیه مراجعه می‌کنند و حکم برائت می‌گیرند ما نیز با این روند مخالفت کردیم و عنوان کردیم که اصلا در انتخابات سازمان نظام پزشکی در دوره گذشته شرکت نمی‌کنیم و این سوال مطرح می‌شود که چرا پزشکی که به دلیل تخلف نباید کار کند، حکم فعالیت مجدد خود را از قوه قضائیه می‌گیرد در حالی که این وظیفه سازمان نظام پزشکی است که به این مقولات بپردازد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به همکاری‌های جدید رئیس قوه قضائیه با سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: با کمک آیت‌الله آملی لاریجانی و تلاش‌های دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کمی این مشکلات حوزه پزشکی تلطیف شده است.

نوبخت با تشریح ماده 616 قانون تعزیرات و ضرورت بازنگری در برخی مواد قانونی متاسفانه در دوره‌ای برخی پزشکان به دلیل قصوراتی که رخ داده بود به زندان افتادند ولی در نهایت با تلاش دکتر زالی و خانم وحید دستجردی وزیر اسبق بهداشت آیت‌الله آملی بخشنامه‌ای ارائه شد تا احکام جایگزین از جمله جرایم نقدی به جای حبس جایگزین شود ولی قضات اعلام کردند رئیس قوه قضائیه بالاتر از قانون نیست. بنابراین باید این مسئله در قانون کاملا اصلاح شود.

وی با اشاره به اهمیت کمیته‌های اخلاق پزشکی که قرار است در همه انجمن‌های پزشکی این کمیته تشکیل شوند، عنوان کرد: مجلس 2 وظیفه قانونگذاری و نظارت دارد که ما سعی بر آن داریم 10 درصد وقت‌مان را برای قانون‌گذاری و 90 درصد را در امر نظارت در پزشکی بگذاریم زیرا امروز شاهد این معضل هستیم که افراد برای گرفتاری‌های خود مجبور هستند به 5 جا شکایت کنند که این کار اصلا از نظر هزینه‌ها با اقتصاد مقاومتی نیز نمی‌خورد و ما در تلاشیم این معضل را جمع کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به چالش‌های کم‌اعتباری بیمه‌ها نیز گریزی زد و گفت: با همکاری کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون بهداشت درصدد هستیم 8 هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت از جمله بیمه سلامت تزریق شود تا بدهی اطبا، رادیولوژیست‌ها، داروخانه‌ها، انجمن‌ها، شرکت‌های پخش دارو پرداخت شود، درصددیم اجازه تخصیص این بودجه را از صحن علنی مجلس بگذرانیم.

* شهرداری مطب مجانی به پزشکان بدهد

نوبخت با ارائه پیشنهادی برای ارائه مطب مجانی از طرف شهرداری به پزشکان جوان عنوان کرد: در این باره باید تعرفه‌ها نیز واقعی شود و ما نیز به عنوان نمایندگان مجلس به دنبال رعایت علمی و اخلاق پزشکی هستیم و در این رابطه آقای دکتر ایرج فاضل وزیر اسبق بهداشت نیز با ما همکاری خواهد کرد و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم از بیرون به صنف پزشکی اهانت شود البته به شرط آنکه ما نیز اعتماد مردم با کار درست جلب کنیم.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه به گفته مسئولان در سالی که گذشت 800 میلیون خدمت پزشکی به مردم ارائه شد که فقط 0.3 آن به شکایت منتهی شد در حالی که در آمریکا با حدود هزینه بسیار در حوزه سلامت 10 برابر آمار ایران خطای پزشکی دارند، خاطرنشان کرد: البته قانون در آمریکا به صورتی عمل می‌شود که خواب به چشمان اطبای آمریکایی نمی‌آید و در مقایسه با ایران اطبای ما در پر قو خوابیدند بنابراین این نجات مردم کشورمان در این امر نشان می‌دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha