وزیر بهداشت در اولین نشست مشترک منتخبین دوره چهارم سازمان نظام پرستاری، مشکلات حوزه سلامت و کمبودهای پرستاری را مورد اشاره قرار داد که سخنان به صورت کامل در پی می آید.

هنوز فرصت تعامل با نظام پرستاری باقی مانده است

سلامت نیوز: وزیر بهداشت در اولین نشست مشترک منتخبین دوره چهارم سازمان نظام پرستاری، مشکلات حوزه سلامت و کمبودهای پرستاری را مورد اشاره قرار داد که سخنان به صورت کامل در پی می آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، دکتر سید حسن هاشمی در نشست مشترک مسئولان نظام پرستاری و وزارت بهداشت، گفت: چقدر خوب بود جلسه و یا جلسات مشابه این زودتر از این برگزار می شد و از نظرات و راهنمایی های دوستان بیشتر و زودتر از این بهره مند می شدیم. هنوز هم ۱۰ ماه از عمر کاری وزارت بهداشت دولت یازدهم باقی مانده و امیدواریم در مدت پیش رو جلسات مکرری داشته باشیم و در عین حال از نظرات و راهنمایی های شما در خصوص کارهایی که می توانیم انجام دهیم، استفاده نماییم .

من معتقدم از روزی که این لباس به عنوان یک موهبت به تن ما شده است شخصآ نشان دادم که همکاران عزیز و شریفی که تعداد آنان زیاد هم هست در جمع شما، در دانشگاه، در بخش خصوصی به عنوان همکار ما و پرستاران با هم کار می کردیم در همین مدتی هم که خدمت کردیم به رغم همه مشکلات ، گرفتاری ها، محدودیت ها و فضای ناسالمی که وجود داشته است تصور می کنم به اصطلاح به نوعی کم توجه نبودیم. یک لیست بلند بالایی را آقای میرزابیگی برای من نوشته اند از کارهایی که شده است:

-ابلاغ آئین نامه خدمات و مراقبت پرستاری در منزل

-پرستاری جامعه نگر

-سطح بندی  خدمات پرستاری به سطوح حرفه ای و غیر حرفه ای

-ابلاغ آئین نامه صلاحیت حرفه ای

-ابلاغ آئین نامه هیئت علمی بالینی

-بازنگری اساسی و ابلاغ شیوه نامه جدید اعتبار بخشی با مشارکت وسیع پرستاران

-ابلاغ شاخص های ملی پرستاری و شیوه نامه های ایمنی بیمار

-ساماندهی نظام پرداخت و سه برابر شدن کاران نسبت به سال ۹۲

-افزایش سهم کارکنان از درآمد اختصاصی بیمارستان ها به میزان ۱۰ درصد

-رفع مشکلات پرستاران شرکتی از طریق تشکیل شرکت آوای سلامت

-رفع کوتاه مدت و بلند مدت کمبود پرستار البته به طور نسبی با افزایش استخدام دولیت و به کارگیری دانشجویان

-ساماندهی روش های مدیریت و رهبری مراقبت های پرستاری

-تثبیت جایگاه معاونت پرستاری

-تصحیح و ابلاغ دوره های حرفه ای  پرستار ؟؟؟ در شورای گسترش

-تصحیح رشته مدیریت پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد

-ابلاغ دستور العمل روش مراقبت موردی یا کیس متد

-ساخت پایلوت ها

ما یک سری مشکلات مزمن در نظام سلامت داریم و همه هم گلایه مندیم. ما ارائه کنندگان خدمت هستیم و مردم بیشتر از ما مشکلات دارند. در خرداد ۹۲ دولت آقای روحانی رای آورد و وعده هایی که در مورد سلامت مردم داده بودند اعم از بیمه شدن همه مردم و کاهش هزینه ها و افزایش دسترسی  را که  در بدترین شرایط دولت  از نظر خزانه  داشت همت کردند و اجرایی کردند. و جامعه پزشکی هم با دولت ایشان همراهی کردند ، به رغم اینکه آسیب هایی هم پزشکان دیدند که یکی از آنها کاهش معوقات است ولی واقعیت این است که به رغم همه این خدماتی که در حوزه سلامت شد در طول ۳ سال گذشته، شما بهتر از پزشکان به مشکلات مردم واقف هستید زیرا صف اول خدمت هستید و بیشتر با مردم هستید و در عین حال طعم شیرین خدمات انجام شده را بیشتر احساس می کنید به دلیل اینکه  مقایسه می کنید که قبلا ۱۱ میلیون نفر از مردم بیمه نبودند وخیلی از آنها هم فقیر بودند و جز گروه های آسیب پذیر بودند و پرداخت در بیمارستان ها و در حاشیه خیلی چیزها شکل گرفته بود و روابط ناسالمی که در بیمارستان ها رخ داده بود در بحث تجهیزات، مزاحمت هایی که برای مردم وجود داشت، این ها همه را مشاهده و مقایسه می کنید.

خیلی اتفاقات خوبی افتاد و این اتفاقات باید پایدار شود و ارتقاء پیدا کند و این زنجیره کامل شود  و این نیاز به زمان دارد . هدف من از ابتدا این بود که اولا یک همگرایی در جامعه پزشکی اتفاق بیفتد و در مورد پرستاری متاسفانه ما خیلی موفق نبودیم اگرچه که بخش عمده پرستاران در سیستم ما فعالیت می کنند و ما را همیاری کردند و من به سهم خودم خیلی ممنون هستم از آنان و دولت نیز مدیون جامعه پرستاری است . جامعه پرستاری به طور عام در کشور کمک فراوانی کردند اما نهادهای دیگر به دلیل اختلاف سلیقه کاری نکردند.

به عقیده من این همگرایی اتفاق افتاد شما از تیمی که در شورای معاونین ما هست مشاهده کنید می بینید که یک زمانی به راحتی این هاکنار هم جمع نمی شدند و سلیقه های سیاسی متفاوتی داشتند و دارند اما ما گفتیم در وزارت بهداشت یک کاری باید انجام دهیم و آن کار حرفه ای بود که خدمت به مردم ، حمایت از منافع آنها و بعد منافع گروه های ارائه دهنده خدمت .

هر کسی از هر تفکری که هست باشد مهم کارآمدی است و این هدف و سرلوحه برنامه وی باشد دست وی را می بوسیم و فکر می کنم این تیمی که در وزارت بهداشت هست در سطوح عالی سابقه نداشته هم از نظر علمی هم از نظر اجرایی عصاره مدیریتی است که در یک حوزه وجود داشته  و خدا را هم شاکریم که از این بایت نسبت به دستگاه های دیگر اجرایی بهتر هستیم .

یکی در جمع دولت اینکه واقعا سلامت بعد از همه یاین دهه هایی که گذشت حتی در رژیم سابق به عنوان اولویت قرار می گیرد این بود که مهمترین هدف ما بود و علی رغم همه ی مشکلاتی که داشتیم اتفاق افتاد در کشور از نظر اولویت بندی حوزه سلامت بالاترین رتبه را در رضایتمندی  دارد و قبل از امنیت از سلامت رضایتمندی وجود دارد.

همین را به عنوان یک فرصت می توان استفاده نمود. در بحث پزشک نادرست اطلاع رسانی شده است هر وزیر بهداشتی که می آمد  می گفتند ۲۰ هزار نفر پزشک بیکار هستند  و موضوع کمبود پزشک را به وی القا می کردند و تا جایی رسید که ورودی پزشکان را به ۲۰۰۰ نفر تقلیل دادند در حالی که یکی از مشکلات ما  وقتی وارد نظام پرداخت می شوید می توان به آن اشاره کرد متوجه می شویم که درست نمی شود مگر اینکه تعداد متخصص افزایش پیدا کند ، بیمه اصلاح شود ،در عین حال خرید خدمت ما از ارائه خدمت جدا شود به معنی واقعی نه آن چیزی که اتفاق افتاد که بیمه را جدا کردند و به دستگاه دیگه فرستاده شده است که آن هم آلودگی خود را دارد.

به هر حال به نظر می رسد که از این فرصت می توان استفاده کرد منوط به اینکه همه با یکدگر کار کنندو همیاری کنند اگر ما گرفتار خودمان شویم طبیعی است که از راه باز می مانیم و فرصتی  وجود نخواهد داشت و اگر این توفیقی و این اقبال فراهم شده است که مقام معظم رهبری . رئیس جمهور شخص دوم مملکت ، رئیس مجلس ، مجلس قبلی و فعلی و به عنوان مثال در هیئت رئیسه مجلس ما ۳ نفر پزشک داریم ، رئیس کمیسون که برادر برنامه بودجه کشور است آقای نوبخت . از این فرصت ها کم پیش می آید .

رئیس جمهوری سلامت محور هستند، یک چنین تیمی هم در کنار ایشان عهده دار مسئولیت شده اند و نظام کلی سلامت هم از طرف رهبری ابلاغ شده است . اگر ما بتوانیم واقعا اقدامات انجام شده را پایدار کنیم و فرصت های جدیدی هم تعریف کنیم به نظر من وظیفه خود را انجام داده ایم در غیر این صورت طبیعی است که کفران نعمت کرده ایم .

حفظ و ارتقاء و تثبیت جایگاه معاونت پرستاری که دکتر دالوندی در این خصوص مطالب خود را عنوان کردندمی توانم بگویم تا زمانی که من هستم قطعا تغییری ایجاد نخواهد شد و تنها مشکلی که وجود دارد ، دانشگاه ها هستند زیرا روسای دانشگاه ها این را نمی پذیرند و یک بخشی از آن مربوط به رفتار پرستاران است البته نه پرستارانی که در حال حاضر با ما کار می کنند یک جوی در کشور ایجاد شد که جامعه پرستاری و پزشکی مقابل هم هستند و بالاخره طبق مصوبه شورای عالی فرهنگی ریز همه ارکان این حوزه در دانشگاه باید پزشک باشد اما وزیر را اجبار نکرده است ، وزیر می تواندمثل خیلی از کشورها اقتصاد دان ، پرستار، مهندس و ... باشد اما در خصوص رئیس دانشگاه ابلاغ شده است که باید عضو هیئت علمی باشد و  حتی اگر بورد هم نداشته باشد نمی تواند رئیس دانشگاه باشد طبیعی است که همکاران خود را نیز از همین جنس هستند .

به هرحال این تقابل آسیب زیادی وارد کرده و این خوب نیست و برای اصلاح آن زمان لازم است و می گویند این زیر مجموعه   معاونت درمان است و ما مشکلی  با مدیران پرستاری نداریم و حتی این معاونت در کشور رشد هم نکرده است و می توان یکی از دلایل آن را این دانست و می توان گفت بقیه معاونت ها  با احتیاط  به معاونت پرستاری نزدیک می شوند . بنابراین من معتقد هستم که این جایگاه تثبیت شود اما باید فضای آن ایجاد شود و با زور نمی شود و اگر ماهم بخشنامه کنیم ، دانشگاه ها مستقل هستند آنها دارای هیئت امنا و ریئس دانشگاه است، معاونین من اگر بخشنامه ای را ابلاغ کنند رئیس دانشگاه ها  می توانند از کوچکترین تا بزرگترین آن هیچ توجه ای نکنند زیرا رئیس دانشگاه زیر نظر معاون نیست و ازوزیر هم می تواند قبول نکند .

در مورد پزشک خانواده و به طرح سلامت خانواده تبدیل شده است می توان گفت پزشک خانواده یک ابزارو عنصر است  و کل طرح نظام اجرا است . این یک حلقه از زنجیر نظام اجرا است و مشکلات زیادی هم در مورد آن وجود دارد و اصلا درست متولد نشده است و بعد هم یک نگاه خدمتی به آن نبوده است چون فکر کردند از مسیر پزشک خانواده پولی به آنها داده می شود به پزشک خانواده چسبیده اند که نه به آموزش ، شرح وظایف ، محل ارائه خدمت و رابطه آن با بقیه اجزای ارائه دهندگان خدمت به درستی تعریف نشده است .

کاری که ما کرده ایم در حدود ۲۴ یا ۲۵ میلیون نفر که پزشک خانواده را به شکل قبلی  در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و روستا ها مستقر کردیم و این پزشک خانواده را وارد شهر نکردیم به دلیلی که دکتر دالوندی گفت زیرا ما نمی توانیم خدمات را گران به مردم ارائه دهیم . ما الان همین مشکل را با دندان پزشکان، رادیولوژیست ها و ... داریم ما آنقدر پول در کشور نداریم که خدمات را این قدر گران تمام کنیم . ما بخشی از خدماتی را که پزشک در حال حاضر ارائه می دهد به پرستار و ماما می دهیم تا هزینه برای ما کمتر و قیمت تمام شده ارزانتر و هزینه برای بیمار هم کمتر است و از آن طرف بهداشت کار دهان و دندان یک نیروی ارزان است و در مناطق دور افتاده مشکلات ما را حل می کند و ماندگاری بیشتری نیز دارند.  یک مشکل بین گروه های مختلف در ارائه خدمت  وجود دارد از جمله در موضوع  پزشک خانواده اما  پزشک خانواده را برای روستاها نیاز داریم و پایگاه هایی را تحت عنوان  مراکز جامع خدمات سلامت دایر کرده ایم که به ازای هر ۴۵ هزار نفر یک پایگاه مراکز جامع خدمات سلامت که در هرکدام باید حداقل یک پزشک متخصص خانواده وجود داشته باشد و طبیب عمومی هم هستند وارزشمند هستند و نباید آنها را از بین ببریم و باید تعداد محدودی متخصص پزشک خانواده تربیت کنیم که در حال حاضر ۸۰ نفر برای اولین بار دوره متخصص پزشک خانواده را می گذرانند و تا مرز ۶۵۰ الی ۷۰۰ نفر هم ادامه می دهیم.

اینکه مراقب سلامت را مجهول الهویه نیست بلکه مربوط به حوزه بهداشت می شود. اینکه ما گفتیم درمانی نبایستی فرس کانتکت باشد بلکه باید بهداشتی باشد . ۱ سال طول کشید تا بهداشتی هایی که تعصب دارند را راضی کنم که نباید پزشک بگذاریم زیرا پزشک نسخه می نویسد و کار پیشگیری را نمی کند ما بایستی کسی را آنجا قرار دهیم که قد، وزن و شرح حال را اندازه گیری نماید و بعد بسته های آموزشی را که شما آماده کرده اید به آنها آموزش دهند و یک نفر از این ها ماما باشد و بقیه هم دیپلم و فوق دیپلم باشند و در یک دوره آموزشی می گذاریم که این کارها را انجام دهد و این ها نباید کار شما را بکنند و نبایستی تزریقات و ... جز کارهای آنان نیست .

در مورد گایدلاین ها می توان گفت گایدلاین های زیادی در وزارت بهداشت نوشته شده است . آقای دکتر اکبری دو سال گایدلاین نوشتند که ۸ کتاب می شود و در زمان دکتر دستجردی ، لنکرانی و در حال حاضر هم مسئول گایدلاین درست است که معاونت درمان است اما آقای دکتر لاریجانی به کمک بوردهایی این کار را کرده اند و هر گایدلاینی که بخواهید در سایت وزارت خانه وجود دارد. گایدلاین به درد کسی می خورد که پول و بودجه در دست او باشد و این فرد است که رفتارسازی می کند نه بیمه ها.

بیمه تا صندوق هست وضع ما در کشور همین است چه برای تقاضای القایی، چه برای پیشگیری از منفعتی، چه برای دریافت خدمت به قیمت واقعی اگر ارزش پرستار، بهیار، آزمایشگاه، رادیولوژی، پزشک عمومی، متخصص درست دیده نمی شود به خاطر اون کسی است که خرید خدمت می کند و اگر حقوق بیمار هم رعایت نمی شود باز هم بخاطر سوء رفتار همین فرد است . پول دست این فرد است و وی رفتار سازی می کند.

در بعضی جاها تعداد پرستاران ما چهاردهم است و در برخی نه دهم است وقتی می گوییم ۱۲۰ هزار پرستار کم داریم به این معنی است که ۲ برابر پرستار نیاز داریم و بیمارستانی که ۱۰۰۰ تخت دارد اما شبی ۱۰ تخت خالی ندارد می توان گفلت نیاز القایی وجود دارد اما تقاضای القایی انجام نشد .بیمه ها حرفهایی می زنند اما درست نیست و فقط ۶ درست صحت دارد.

در مورد مراکز نقاهت تسکینی و الکترونیکی شدن پرونده سلامت که این دوره  شروع شد که ۱۰ سال است حرف آن زده می شود اما آنها بهم خورد و برنامه جدیدی در این خصوص نوشته شد  و گزارشی که روز گذشته به من داده شد ۵۲ میلیون نفر برای آنها پرونده اولیه تشکیل شده است و در خصوص دانشکده خصوصی ما کاملا موافق هستیم.

پرستاری، پزشکی و این درمان این هست که فرزندان ما از کشور مهاجرت نکنند زیرا ما نباید همانند وزارت علوم بی مهابا عمل کنیم که نشود آن را جمع کرد و نه به این شکل که صرفا در وزارت بهداشت بود البته این جور نیست که اختیارنداده ایم بلکه  به دانشگاه آزاد این اختیار را داه ایم که مصیبت و مشکلات خاص خودش را داشته است .

در مورد صلاحیت حرفه ای براساس گفته دکتر مظلوم، اگر قانون این اختیار را به شما داده است پس انجام دهید اما اگرقانون این اختیار را به ما داده است بایستی این تفاهم و تعامل ایجاد شود، همانند شکلی که با نظام پزشکی ایجاد شده است. نظام پزشکی تا موقعی که مطالبات  قانونی وزارت بهداشت را انجام می دهداعطای پروانه بر عهده آنان است وگرنه اعطای  پروانه کار وزارت خانه است مانند پروانه بهره برداری که می توانیم پروانه بهره برداری را به سازمان نظام پزشکی بدهیم اما تا به حال آن را به نظام پزشکی نداده ایم و نباید انحصاری شود اگر این اعتماد سازی انجام شود چرا که نه می توانیم این را هم به سازمان نظام پرستاری بدهیم و ما از تصدی گری گریزان هستیم.

که در این آئین نامه ۹ شورا وجود دارد و از آن استفاده می شود یا نه نمی دانم و شما شورایی هستید که ما انتخابات را برگزار کردیم و همه چیز دست وزارت بهداشت بوده است و افتخار ما بوده وهست که از شما استفاده کنیم .

نگاه بعضی ها سوسیالیستی است و فکر می کنند دولت باید همه کارها را انجام دهند اما این درست نیست زیرا دولت گران تمام می کند و کیفیت آن پایین تر است و هیچ به اصطلاح تضمینی برای وحدت رویه وجود ندارد این به معنی این نیست که ما سلامت مردم را به بخش خصوصی بدهیم .

ما معتقدیم سیاستگذاری و نظارت برعهده ماست بنابراین در این بخش هم هرچی که بتوانیم واگذار کنیم اگر توافقی باشد آمادگی داریم .

راجع به نظام پرداخت می توان گفت ما وارث یک تصمیمات غلط هستیم  و نظام پرداختی ما در کشور اصلا عادلانه نیست . و در بحث پزشکی نیز همین روال وجود دارد از اول انقلاب قانون نوشتند که آخری آن قانون نظام پرداخت هماهنگ بود این فیش ها از کجا آمدند  این ها از نظام هماهنگ پرداخت بود . اسم آن هماهنگ است اما اینقدر ماده و تبصره به آن وارد کردند که یک چیزی شد که استثنا است و مشکلاتی را تقریبا ایجاد کرده است و ۹۹ درصد آن هم تخلف نیست حتی این است که مشکلاتی هم برای آنان ایجاد شد مصوبه قانونی داشته است و این یک بی عدالتی در آن وجود  دارد که در همین دستگاه های دولتی زیرا وزارت بهداشت جز محرومترین وزارت خانه ها به شمار می رود .

از نظر حقوق و مزایا در مقایسه با دستگاه های دیگر ما رتبه ۱۳ را داریم و بعداز ما وزارت ورزش است . کسی باور نمی کند که حقوق یک پزشک متخصص ۱۹۰۰ هزار تومن است بدون کارانه است اما کسی باور نمی کند و پرستار هم به همین شکل است .

نظام پرداخت در حوزه سلامت هم ناعادلانه است . ۲۱ سال قبل آقایان برای راحت کردن خود کارانه ایجاد کردند. و تبدیل به یک مسابقه شد. جامعه پزشکی هم تقصیری ندارد و به وی گفتند هرچقدر درآمد داشته باشی نصف آن را به خودتان می دهند و به این ترتیب پزشکان هرچه توان داشتند برای کار گذاشتند .

زمانی که ما وارد کار شدیم گفتند ۹ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ما بودجه تعیین شد و این را به ۲۶ میلیارد رساندن. ۱۹ درصد خرج دستمزد شده و و بقیه صرف بیمارستان ها شده است . در دستمزد هرکس بیشتر کار کرده است بیشتر دریافت کرده . بنابراین ۲۶ هزار میلیارد را تامین می کنند که بقیه هم به خودشان می دهند.

بعد از زنان ، قلب  ، اورتوپد و چشم پزشکان بیشترین دریافتی را دارند اما در یاسوج شاهد فیش حقوقی یک پزشک  قلب بودیم که ۷ میلیون دریافتی  وی بوده است و متوسط دریافتی در دانشگاه تهران بالای ۶۰ تومن ۱۶ نفر هستند و قرار بر این شد که آنها هم تعدیل شوند. اما باید ارتوپد ، قلب ، چسم پزشک و ... را تامین کنم  و تعداد آنان را افزایش دهم تا دریافتی آنان را بتوان تعدیل کرد.

اگر سقف تعیین شود جراحان کمتر عمل های جراحی میکنند برای مثال در بیمارستان حضرت رسول جهت جراحی حنجره که از صبح تا ۲ شب اتاق عمل فعال است فقط ۲ عمل انجام می شود زیرا سقف تعیین می شود و بیمار باید در بیمارستان خصوصی فرد را عمل می شود.

کتاب کالیفرنیا را مبنا قرار داده اند و براساس ان پیش رفته اند اما اگر DRG شود چند قدم هم جلوتر خواهیم رفت و اگر به حقوق تبدیل شود این بهتر است و نیاز به یک اراده دارد.

من در مورد نظام پرداخت ناعادلانه در حوزه سلامت موافقم و خوشحالم از اینکه در حوزه پرستاری هم علاوه بر مسائلی که بود کارانه تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است اما ناراضی هستند و همه چیز نسبی است و نسبت آن چه بوده است .

قانون تعرفه خدمات: تعرفه گذاری خدمات پرستاری از روزی که من آمده ام مورد مطالبه بوده است تا امروز . پول اجرایی شدن آن را نداده اند شما اگر جای من بودید چه کار می کردید؟

دانشگاه ها یک سری ردیف هایی دارند که اگر تخطی کنند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی آنان را مورد بازخواست قرار می دهد.

هدفمندی یارانه ها را هم مشخص کرده اند و نمی توان آن را در جای دیگر خرج کرد.

نمایندگان  مجلس در دوره قبل گفتند در بهترین حالت ۳۰ درصد از قوانینی که تصویب کرده اند، اجرا شده است پس چرا ما را در مقابل هم قرار می دهند و من گفتم پول بگذارید من آن را اجرا می کنم .

در آخرین جلسه شورا که در ۲۶/ ۵/۹۳ برگزار شد قرار شد در ۲ الی ۳ بیمارستانم اجرا کنیم ببینیم عملیاتی آن چه می شود و هزینه چقدر می شود اما هزینه آن زیاد شد وکسی هم آن را پرداخت نکرد.

در مورد تعرفه بخش خصوصی: دو سال پیش مخالف بودم  و کسانی هم در وزارت خانه بودند که مخالف این طرح بودند و عقیده داشتند که این مبنای تعرفه گذاری می باشند و باید تعرفه برای HOME CAR و بخش خصوصی داشته باشیم و نمی شود که تعرفه ای عنوان نشود نمی توانیم حمایت  بیمه ها را نداشته باشیم و ۲۵۰ نوشته شد و به شورای عالی بیمه ارائه شد و از خود شما هم آنجا حضور یافتند و کار را خراب کردند . باید دست به دست هم بدهیم و بیرون لاقل یک نظم و انضباطی پیدا کند .

در مورد پزشکان که این اتفاق افتاد در مورد مردم ضرر کردند زیرا اگر برای ما حقوق تعیین می شد نظام درستی بود.

در بعضی از استان ها پزشکان ۵۰ یا ۶۰ هزار تومان کارانه دریافت می کنند و کسانی که قراردادی بودند ۱۸ الی ۲۰ سال کارانه آنها همین مقدار بوده است . بالاخره ۲۷/۵ درصد را چهه کسانی اجرا می کردند. در دانشگاه اصفهان ، شیراز و ... چند درصد بود؟

برخی از دانشگاه ها راضی به اجرای عملکردی نیستند و می گویند ۵ میلیارد ضرر می کنند و به ضرر پرستاران است و با مداخله شما به ضرر پرستاران تمام شد و چندین ماه به نفع دانشگاه ها شد و برعلیه دکتر آقاجانی بودند.

من در اصل با عنوان کمک پرستار مخالف بودم .کمک پرستار بعد از مدتی احساس پرستاری می کند  و من از روز اول گفتم شما بیایید حدفاصل پرستار و مردم را تعریف کنید  و برای من حدود ۴۰ حرفه است و من گفتم به ۳ تا رضایت بدهید . ما باید برای بهیاران دورههها ی۳ ساله یا ۵ ساله گذاشته شود تا آنان هم پرستار شوند و این تعصب پرستاران از ارزش پرستاری کم کرده است و پرستاران در حال حاضر کارهایی را انجام می دهند که در شان آنها نیست پس این کارهارا چه کسی باید انجام دهد و حدفاصل این ها باید قرار گیرد نام آن را هرچه می خواهید بگذارید .

دولت زمانی که فقط پرستار و بیمار شود کاری نمی تواند بکند و نه به پرستار به خوبی رسیدگی می کند و نه کار بیمار انجام می شود. در حالی که اگر قیمت را به حدفاصل این ها برسانیم با هزینه کمتر برای کارهای اولیه بیمار از آنها استفاده می کند و پرستاران شانشان بالاتر از کارهایی است که انجام می دهد و می توان بی سر و صدا این کار را به کس دیگری واگذار کرد.

قبل از انقلاب پرستار این کارها را انجام نمی داد و یک هیبت و شخصیت و منزلت  خاصی برای خودش داشت.

نام کمک پرستار ار تغییر دهید نظر من بهیار است و می توانید از فوق دیپلم آن ها را تربیت کنید  با یک دوره ۱ ساله و به کشورهای دیگر هم مراجعه کنید. با همیاری با معاونت پرستاری به توافق در این قضیه برسید.

احترام و کرامت را به پرستاری بازگردانید حرمت امازاده را متولی نگه می دارد. اگر پزشکان خودشان حرمت لباس خود را نگه داستند طبیعی است که پیش مردم عزیز هستند و در غیر اینصورت است.

در یک نگاه پزشک، پرستار، پیراپزشک یک تیمی هستند که در خدمت مردم هستند و گاهی نگاه های چپ چپ به هم دارند و باید این ها را به حداقل برسانیم و نباید بگذاریم این اتفاقات بزرگ شوند. ممکن است تصمیمات وزارت خانه ، مجلس و یا دولت باعث ایجاد این رفتارها در مقابل هم شده باشند و در مقابل هم قرار گیرند.

اگر به رعایت اخلاقیات پزشکی و پرستاری توصیه می شوید اگر همه آن را رعایت کنیم به شکلی این مسیر هموار می شود و اگر براساس صحبت های دوستان سازمان نظام پرستاری یک سازمان حرفه ای  است پس حرفه ای عمل کند و در مسائل و مشکلات حرفه ای باشد.

مقدمه حرفه ای عمل کردن جلسات مشابه همین جلسه برگزار کردن است و ما هم از آن حمایت می کنیم البته در حد مقدورات پس صنف را نگاه نکنید بلکه دولت را ببینید .

پیشرفت وزارت بهداشت در این است که افرادی غیر از ما از بیرون در آن ورد نمایند شاید تنها وزیریباشم که ۳ تا معاون غیر پزشک از مجموع ۷ تا معاون غیر پزشک هستند و حضورشان برای پیشبرد کارها موثر واقع شده است .

این دوره باقی مانده را هم افزایی داشته باشیم و تصمیماتی برای پیشرفت پرستاری داشتیم اما نشد که انجام بدهیم و امیدواریم در فرصت باقی مانده بتوانیم جبران مافات کنیم .


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha