تحقیقات جدید نشان می‌دهد باکتری‌هایی که باعث بیماری‌های دندان می‌شود از جریان خون کمک می‌گیرند تا به روده بزرگ برسند که سبب تکثیر و سرعت گسترش سرطان می‌شوند.

سلامت نیوز: تحقیقات جدید نشان می‌دهد باکتری‌هایی که باعث بیماری‌های دندان می‌شود از جریان خون کمک می‌گیرند تا به روده بزرگ برسند که سبب تکثیر و سرعت گسترش سرطان می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، Cell Host & Microbe نوشت: تحقیقات جدید نشان می‌دهد، باکتری‌هایی که باعث بیماری‌های دندان می‌شود از جریان خون کمک می‌گیرند تا به روده بزرگ جایی که آنها می‌توانند خود را به تومورها متصل کرده و رشد کنند، برسانند.

زیست شناسان آمریکایی کشف کردند که باکتری رایج nucleatum Fusobacterium با استفاده از یک پروتئین به نام Fap2 به سلول‌های سرطانی کولورکتال می‌چسبد و همانند سپری برای تومور در برابر سیستم ایمنی بدن عمل می‌کند؛ وجود این میکروب یکی از مهمترین نشانگرهای سرطان روده بزرگ است و سبب تکثیر و سرعت گسترش سرطان می‌شود؛ به علاوه این پروتئین سبب کاهش توانایی سیستم ایمنی در مبارزه با سلول های سرطانی و متاستاز می‌شود.

محققان بر این باورند که شناسایی این پروتئین و نحوه عملکرد آن در پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد؛ همچنین شناسایی این پروتئین می‌تواند در ساخت داروهای درمان‌کننده نیز موثر باشد.

عوامل متعددی از جمله عدم تحرک، سیگار و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، در افزایش احتمال بروز سرطان کولورکتال موثرند.

لازم به ذکر است؛ سرطان روده بزرگ سومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکاست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha