حدود یک ماه پیش بود که بخشی از زمین روستای دوبنه مهارلو در استان فارس خود به خود آتش گرفت که به گفته زمین‌شناسان و کارشناسان پدیده‌ای به نام خود‌سوزی بوده است. البته این رخداد فقط متعلق به این روستا نبود؛ چراکه چند روز بعد هم حدود 15 تا 20 هکتار از خاک منطقه شهرک صنعتی سلطان‌آباد شیراز به دلیل انباشت مواد آلی گیاهی دچارخودسوزی شد.

خود‌سوزی دوباره زمین در روستاهای شیراز

سلامت نیوز: حدود یک ماه پیش بود که بخشی از زمین روستای دوبنه مهارلو در استان فارس خود به خود آتش گرفت که به گفته زمین‌شناسان و کارشناسان پدیده‌ای به نام خود‌سوزی بوده است. البته این رخداد فقط متعلق به این روستا نبود؛ چراکه چند روز بعد هم حدود 15 تا 20 هکتار از خاک منطقه شهرک صنعتی سلطان‌آباد شیراز به دلیل انباشت مواد آلی گیاهی دچارخودسوزی شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، همان زمان مسئولان محیط‌زیست و آتش‌نشانی وارد عمل شدند و تلاش کردند آتش را با حفر چاله‌هایی در اطراف محل‌های خود‌سوزی، کنترل و اطفا کنند. اما حالا این بحران محیط‌زیستی دوباره فعال شده و خاک این مناطق مجددا دچار خود‌سوزی شده‌اند. طهمورث یوسفی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) در این باره گفته بود که با ایجاد خندق از گسترش این پدیده و سرایت آن به دیگر نقاط جلوگیری شده است، اما در همان منطقه همچنان خودسوزی ادامه دارد.

  علت این اتفاق چیست؟
یوسفی در پاسخ به این پرسش که علت اصلی بروز این اتفاق چیست و چه کارهایی می‌توان برای کنترل این پدیده انجام داد، می‌گوید:  «یکی از عوامل مهم این خودسوزی وجود گاز متان در مناطق باتلاقی است، از این رو تا زمانی که ریشه آن گیاهان در منطقه وجود داشته باشد خودسوزی ادامه دارد. البته این را هم بدانید که پوشش‌های گیاهی این منطقه نسبت به دیگر مناطق متفاوت است و ریشه گیاهان آبرفتی که مربوط به آب شیرین است، دیده می‌شود.» او با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایجاد خندق بهترین و تنها راه کنترل این پدیده است، می‌افزاید: «با تانکرهای آب نمی‌توان جلوی گسترش این پدیده را گرفت.»او از انجام مطالعات دقیق و پیدا کردن علل این خود‌سوزی خبر می‌دهد و می‌گوید: «غیر از وجود گازهای متان که می‌تواند یکی از دلایل این رخداد باشد، قرار گرفتن این منطقه روی گسل و فعالیت‌های گسل هم ممکن است باعث بروز این رخداد شده باشد.»

  فعل و انفعالات زمین دلیل خود‌سوزی است
حمزه ولوی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس، نگاه خوش‌بینانه‌ای به این رخداد دارد و در این باره می‌گوید: «این پدیده خیلی پایدار نیست؛ تداوم خشکسالی، نرسیدن آب به بافت‌های علفی و گرما، تولید دود می‌کنند و از حفره‌های حاشیه دریاچه بیرون می‌آیند.» او به تشکیل تیم کارشناسی و بررسی علت یا علل این اتفاق اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در سال‌های گذشته در مناطقی از روستای اسلاملو و همچنین مناطقی از بیضای سپیدان فارس این اتفاق افتاده بود. در عین حال ترک خوردن زمین و رسیدن هوا به بافت‌های زیرین ممکن است این موضوع را قدری تشدید کند.»به گفته او این پدیده اغلب در مناطقی که پیشتر از چشمه‌های آب شیرین برخوردار بوده‌اند، دیده می‌شود. دریاچه مهارلو تراکم آب شور دارد، بنابراین بعید است در سطوح وسیعی از حاشیه دریاچه این رخداد گسترش یابد.» از آنجایی که این رخداد در یک ماه اخیر بخش‌های مختلفی از استان فارس را درگیر کرده است، این پرسش پیش می‌آید که آیا ممکن است سایر مناطق کشور که چشمه‌های آب شیرین دارند هم با این پدیده روبه‌رو شوند. برای آگاهی از جزئیات باید منتظر نظرات کارشناسان و محققان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha