جراحی زیبایی؛ واژه‌ای که در دنیای مدرن و در سال‌های اخیر به‌ویژه در یک دهه‌ی اخیر بیشتر از همیشه رایج شده و البته تاثیرات آن را به‌شکل تغییر چهره‌ها در راستای هم‌سانی مصنوعی در جوامع مختلف و البته ایران می‌بینیم؛ گویی خلق نسلی عاری از تفاوت را شاهد هستیم که همچون یک کلونی متحدالشکل در حال تکثیر شدن هستند و این مسئله وقتی با مظاهر مد و پوشش همراه می‌شود، بیشتر نمود پیدا می‌کند.

جایگاه ایران در فهرست کشورهایی با بالاترین آمار جراحی زیبایی

سلامت نیوز: جراحی زیبایی؛ واژه‌ای که در دنیای مدرن و در سال‌های اخیر به‌ویژه در یک دهه‌ی اخیر بیشتر از همیشه رایج شده و البته تاثیرات آن را به‌شکل تغییر چهره‌ها در راستای هم‌سانی مصنوعی در جوامع مختلف و البته ایران می‌بینیم؛ گویی خلق نسلی عاری از تفاوت را شاهد هستیم که همچون یک کلونی متحدالشکل در حال تکثیر شدن هستند و این مسئله وقتی با مظاهر مد و پوشش همراه می‌شود، بیشتر نمود پیدا می‌کند.

افزایش آمار مربوط به انجام روش‌های جدید در زیباسازی چهره و تغییر در اجزای مختلف آن، روندی صعودی دارد و این ماجرا تنها پدیده‌ای مبتلابه ایران نیست و در کشورهای مختلف هم به چشم می‌خورد؛ حتی در کشورهای توسعه‌یافته و در جوامعی که استانداردهای ذاتی و بومی چهره‌ی مردم‌شان از سوی جوامع دیگر، به‌عنوان الگویی مقبول، پذیرفته شده‌است. در واقع تمایل به تغییر در ظاهر، بیشتر شبیه به یک آسیب اجتماعی روزگار مدرن است تا امری از سر نیاز حقیقی برای بهتر شدن؛ کمااینکه فاکتورهای ثابت، مشخص و استانداردی به‌واقع برای ملاک‌ قراردادن زیبایی بعضی افراد نسبت به سایرین نیست. چه‌بسا الگویی که در یک جامعه به‌عنوان نمادی از زیبایی شناخته می‌شود، در جامعه‌ای دیگر، محلی از اعراب نداشته‌باشد.

امروزه دیگر نمی‌توان جراحی‌های زیبایی را تنها منحصر و محدود به تغییر در فرم صورت و اجزای آن دانست؛ بلکه این ماجرا حتی وارد حیطه‌هایی چون تغییر در اندام، قد و سایز عمومی بدن هم شده‌است. یکی از روش‌های انجام عمل زیبایی به‌شیوه‌ی جراحی پلاستیک شناخته می‌شود که قبل از رواج در بحث زیبایی‌شناسی چهره، امری درمانی در خدمت و بهبود وضعیت مشکلات ایجادشده برای بیماران بود و به‌عنوان راهکاری ترمیمی استفاده می‌شد. عموم افرادی که به روش‌های جراحی زیبایی روی می‌‌آورند، از نقطه‌نظر روحی و روانی دچار مشکلاتی هستند که با انجام این تغییرات، احساسی خوشایند با عزت نفسی بالاتر را تجربه می‌کنند. لیفتینگ، تزریق‌های ژل، بهبودبخشی‌های لیزری، تغییر فرم بینی، لیپوساکشن، کاشت‌های مختلف، بوتاکس و...؛ همه عناوینی هستند که در امور مربوط به زیبایی بارها و بارها شنیده شده‌اند و هر روز بر دامنه‌ی آنها از جهت تاثیراتی متفاوت‌تر، بهتر و ماناتر افزوده می‌شود.

براساس گزارشی که از سوی سایت جامع آماری worldatlas در تاریخ ١٦ آگوست سال جاری منتشر شده‌است، کشورهایی که در صدر فهرست جوامعی با بیشترین موارد مربوط به جراحی پلاستیک در راستای زیبایی قرار می‌گیرند، عبارتند از آمریکا، برزیل، کره جنوبی، هند، مکزیک، آلمان، کلمبیا، فرانسه و ایتالیا. در این گزارش آمده‌است که ایالات متحده آمریکا در سال ٢٠١٥ شاهد انجام چهارمیلیون و ٤٢هزار و ٦١٠ مورد جراحی زیبایی بود که عمده‌ی این موارد مربوط به حوزه‌ی پروتز بود. بعد از آن هم نوبت به لیپوساکشن و خارج‌کردن چربی‌های اضافی از بخش‌های مختلف بدن می‌رسد. سومین مورد بیشترین جراحی‌ها را هم بهبود ظاهر بینی به‌خود اختصاص داده‌است. برای مثال، تنها در میامی ١٨ نفر از هر ١٠٠هزار نفر یکی از موارد جراحی زیبایی را انجام داده‌است یا تنها در همان‌سال ٦٠٠ نفر در نیویورک جراحی پلاستیک کرده‌اند. در گزارشی که نشریه‌ی independent چاپ انگلستان در ٣٠ جولای ٢٠١٤ منتشر کرده‌بود هم آمریکا در صدر این فهرست قرار داشت. در آن تاریخ، رقم منتشرشده یک‌میلیون و ٤٥٢هزار و ٣٥٦ مورد جراحی بود.

البته نکته‌ی قابل توجه در آن گزارش، حضور ایران در این فهرست در رده‌ی دهم بود. طبق آماری که در آن گزارش آمده‌بود، طی سال ٢٠١٣ تعداد ١١٨هزار و ٧٠ نفر تن به جراحی زیبایی داده‌بودند. البته سال ٢٠١٣ پدیده‌ی جراحی زیبایی چنان در ایران گسترش یافته‌بود که حتی dailymail هم در گزارشی مشابه به این موضوع اشاره کرده‌بود که ایران با میزان هفت‌برابری جراحی بینی نسبت به آمریکا، به‌عنوان پایتخت جراحی بینی جهان شناخته می‌شود! ماجرای جراحی زیبایی در ایران با رواج این پدیده در بین چهره‌های معروف به‌ویژه در هنر به یک اپیدمی الگویی بدل شد تاجایی‌که حتی بعضی هنرمندانی که روش‌های زیبایی را روی خود امتحان کرده‌بودند، در مصاحبه‌هایی به انکار این موضوع پرداختند! این درحالی‌ست که خبرگزاری مهر در گزارشی که در تاریخ ٢٥ اردیبهشت سال جاری منتشر کرده‌بود، از قول دکتر سید ابوالحسن امامی؛ رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، نوشت که بینی ۳۰‌درصد مردم کشور نیاز به جراحی زیبایی دارد! وی در همان گزارش با اعلام اینکه سالانه در حدود ۲۵‌هزار جراحی زیبایی بینی در کشور انجام می‌شود، ادامه داده‌بود: در دنیا جراحی پلک، در بین جراحی‌های زیبایی سر و صورت، رتبه‌ی نخست را دارد. بعد از آن، عمل لیپوساکشن یا همان کشیدن چربی‌های اضافی بدن است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha