یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاكید كرد: با توجه به هزینه‌های بسیار بالای نگهداری و درمان بیماران صعب‌العلاج، باید به سمت پیشگیری از این بیماری‌ها حركت كرد.

با بیان این‌كه روز پانزدهم بهمن روز پیشگیری از سرطان است نه روز درمان سرطان، افزود: سیاست‌هایی كه وزارت بهداشت در پیش گرفته و قول‌هایی كه وزیر بهداشت در زمان شروع به كارش داده در راستای پیشگیری از بیماری‌های صعب‌العلاج است، بویژه در مورد غربالگری سرطان‌های شایع در زنان كه چنانچه اجرایی شود با هزینه خیلی كمتری می‌توانیم از ابتلا به سرطان جلوگیری كنیم. با این روش به جای این‌كه به دنبال درمان سرطان و كاهش آلام مبتلایان به بیماری‌های صعب‌العلاج باشیم با پیشگیری از ابتلا به سرطان می‌توانیم هزینه‌های درمانی را كاهش دهیم، برای نمونه مورد خاصی كه دكتر دستجردی مدنظر دارد غربالگری سرطان سینه است كه با اقداماتی كه در مورد ورود دستگاه‌های ماموگرافی به كشور انجام دادند و ترویج فرهنگ انجام معاینات، امیدوارم هر چه زودتر شاهد اجرایی شدن امر پیشگیری از بیماری‌های صعب‌العلاج باشیم.

وی خاطرنشان كرد: برای ارزیابی حمایت‌های وزارت بهداشت از بیماران صعب‌العلاج باید توان وزارتخانه را با شرایط ایده‌آل در نظر بگیرم، سرانه درمانی در كشور ما یك رقم مشخصی است كه نمی‌توانیم تمام آن را خرج مبارزه با یك بیماری خاص كنیم. وزارت بهداشت موظف است به نحوی بودجه را مدیریت كند كه با توجه ویژه به بخش‌های سلامت و بهداشت و طب پیشگیری، با كمترین هزینه بتواند سطح بیشتری از مردم را تحت درمان قرار دهد اما مسلم است كه با محدویت منابع مالی كه وجود دارد امكان این‌كه در بخش درمان صد در صد باعث ایجاد رضایت خاطر شویم وجود ندارد. لذا طبیعی است كه در همه جای دنیا به ویژه كشورهایی كه با كمبود منابع مالی مواجه هستند اولویت بیشتری برای بهداشت و پیشگیری قائل شوند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان هم‌چنین اظهار كرد: تمامی انواع سرطان‌ها جزو بیماری‌های صعب‌العلاج قرار دارند و یكسری بیماری‌های خاص به صورت موردی به این گروه اضافه می‌شوند مانند MS ، اما در نهایت پوششی كه در حال حاضر از بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج صورت می‌گیرد در حد توانایی‌های وزارت بهداشت پوشش معقولی است.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خاتمه هم‌چنین گفت: گاهی به صورت تبلیغاتی یكسری یافته‌ها و داروهای جدید كه هنوز موثر بودن‌شان هم از نظر علمی ثابت نشده و نوعا حتی در خیلی از كشورهای غربی مجوز استفاده به صورت وسیع پیدا نكرده‌اند با یك هجوم تبلیغاتی توسط شركت‌های داروهایی وارد كشور می‌شود و هدف‌شان این است كه مسوولان را برای استفاده از این داروها كه اثربخشی مطمئنی نداشته و قیمت خیلی بالایی هم دارند، تحت فشار قرار دهند كه گاهی اوقات یكسری مشكلات ایجاد می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha