محققان دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه استنفورد داربست‌های کلاژنی برای ترمیم بافت قلب را طراحی کردند که در فاز حیوانی موجب ترمیم 80 درصدی بافت قلبی موش و خوک شده است؛ این پژوهشگران امیدوارند با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بتوانند این داربست را وارد فاز انسانی کنند.

ترمیم 80 درصدی بافت قلبی آسیب‌دیده موش و خوک با داربست کلاژنی

سلامت نیوز:محققان دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه استنفورد داربست‌های کلاژنی برای ترمیم بافت قلب را طراحی کردند که در فاز حیوانی موجب ترمیم 80 درصدی بافت قلبی موش و خوک شده است؛ این پژوهشگران امیدوارند با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بتوانند این داربست را وارد فاز انسانی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمدجواد حاجی‌پور از محققان این طرح سنا با تاکید بر این‌که در این مطالعات موفق به ساخت داربست‌های کلاژنی مهندسی شده به منظور ترمیم بافت عضله میوکاردیوم قلب شدیم، گفت: مهمترین عامل مرگ‌و و میر انسان در دنیا حمله‌های قلبی است که اگر به موقع درمان نشود، موجب از کار افتادگی قلب و مرگ ناگهانی فرد می‌شود.

وی با  بیان این‌که در حال حاضر روش درمانی خاصی برای درمان بافت قلبی ارائه نشده است، یادآور شد:‌ بافت قلبی پستانداران توانایی خودترمیمی را ندارد، به همین دلیل زمانی که سکته قلبی رخ می‌دهد، بخش زیادی از سلول‌های قلبی از بین می‌رود و در این صورت قادر به تقسیم سلولی و ترمیم بافت قلبی نیستند.

حاجی پور با اشاره به ساخت داربست‌های کلاژنی مهندسی شده توضیح داد: این داربست به گونه‌ای طراحی شده است که بر روی این داربست‌ها پروتئین‌های خاصی را اعمال کردیم و زمانی که این داربست بر روی بافت آسیب دیده قلبی گذاشته می‌شود، تقسیم سلولی و رگ‌زایی قلب را تحریک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه به ‌این ترتیب بافت آسیب‌ دیده قلبی ترمیم می‌شود، اظهار کرد: نتایج این تحقیقات در مجله «نیچر» منتشر شده است.

محقق طرح، فاز بعدی این طرح را بهینه سازی داربست تولیدشده ذکر کرد و یادآور شد: در این فاز با کاربرد نانوذرات آهن به دنبال ساخت و عرضه نسل جدیدی از این داربست‌ها هستیم. با استفاده از این نسل از داربست‌ها قادر خواهیم بود فرایند بهبود بافت قلب را از طریق MRI مانیتور کنیم.

وی با تاکید بر این که تمام ترکیبات استفاده شده در این داربست بیولوژیکی و فاقد مواد سمی است، اضافه کرد: این امر موجب شده است تا داربست تولید شده در بدن تجزیه شود، ضمن آنکه پروتئین استفاده شده در آن از نوع پروتئین قلبی است و از لحاظ ایمنی مشکلی برای بدن ایجاد نخواهد کرد.

حاجی‌پور با تاکید بر این‌که این تحقیقات در فاز حیوانی بر روی موش و خوک انجام شده است، افزود: نتایج به دست آمده از فاز حیوانی این پروژه قابل قبول بوده است، به گونه‌ای که نتایج نشان داد در فاز حیوانی تا 80 درصد بافت نکروز قلب را ترمیم کرده است.

وی از برنامه‌ریزی برای وارد شدن این مطالعات به فاز انسانی و بالینی خبر داد و گفت: این داربست یک پچ کلاژنی است که بر روی بافت آسیب دیده قلب قرار می‌گیرد و ساختار مهندسی آن موجب شده است که بافت اپی کاردیال قلبی را دنبال کند؛ از این رو این پچ با قرار گرفتن بر روی بافت آسیب‌دیده قلب، رشد آن را تحریک می‌کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha